Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Lamkin projekti puuhaa Suomen luonnosta virtuaalitodellisuutta

Virtuaaliluonto-projektissa luontoa kuvataan erilaisilla kameroilla esimerkiksi helikopterista tai veden alla. Tuloksena on 360 asteen virtuaalinäkymä. Kuva: Armi Salonen

Kiinnostus virtuaalitodellisuutta kohtaan on kasvanut vauhdilla myös matkailualalla. Lahden ammattikorkeakoulu Lamk hallinnoi neljän korkeakoulun yhteistä virtuaaliluonto-hanketta, jonka tavoitteena on suomalaisen luontomatkailun edistäminen virtuaalimaailmoja luomalla. Projektinjohtaja Pirjo Räsäsen mukaan Suomi ei saa jäädä jälkeen virtuaalitodellisuuden kehityksessä.

- Virtuaalitodellisuus on tulevaisuudessa kova juttu, ja sen hyödyntämiseen esimerkiksi juuri Suomen markkinoinnissa on havahduttava nyt, hän sanoo.

Virtuaalisuuden avulla fyysisiä kokemuksia

Lamkin, Haaga-Helian, Itä-Suomen yliopiston ja Karelia-ammattikorkeakoulun yhteinen, kolmivuotinen projekti on saanut puolen miljoonan euron rahoituksen maaseutuohjelmasta. Projektissa Suomen luontomaisemista tehdään erilaisilla tekniikoilla videoita, joiden keskelle käyttäjä voi hypätä virtuaalitodellisuuden avulla. Virtuaaliluontoa on kehittämässä parikymmenhenkinen työryhmä, josta neljä opiskelijaa ja kolme opettajaa tulevat Lamkista.

Ensimmäiset videot valmistuvat näillä näkymin kesän loppuun mennessä. Liikkeelle on lähdetty vesi-teemalla.

- Puhtaasta vedestä ja tuhansista järvistä puhutaan Suomessa paljon, mutta vettä aktiivisena elementtinä ei osata hyödyntää suomalaisen luonnon markkinoinnissa. Kauniiden järvimaisema-kuvien sijaan voimme virtuaalitodellisuuden avulla luoda hyvin fyysisenkin kokemuksen sukeltamisesta tai muista vesiaktiviteeteista, Räsänen sanoo.

Fyysisyydellä Räsänen tarkoittaa, että kun videoita katsoo virtuaalilasit päässä, voi itse tuntea videolla näkyvät pudotukset, hypyt ja liikkeen. Kun projekti on saatu käyntiin, aiotaan virtuaaliluontoa myös pelillistää. Mitä se tarkoittaa?

- Voidaan esimerkiksi luoda savusaunasta virtuaaliympäristö, johon ihmiset voivat kokoontua. Saunassa voidaan virtuaalisesti toteuttaa vaikkapa löylynheittokilpailu. Virtuaaliympäristössä voidaan kuvata myös esimerkiksi ihon reaktiota kuuman löylyn heittoon, Räsänen kuvailee.

Kaisa Uusitalo
kaisa.uusitalo@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi