Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Pakkanen rasittaa autoja – muista nämä ohjeet pakkasella

Pakkanen panee auton tekniikan koville. Tämä yksilö hyytyi Joensuun kehätien varteen tiistaina. Kuva: Mikko Makkonen

1. Lämmitä, käynnistä ja skraappaa

Pakkasella autoilu vaatii hieman normaalia enemmän vaivaa. Tärkeintä on lämmittää autoa, jotta turhilta ongelmilta säästytään. Nykyautoissa lämmittäminen tulee aloittaa, jos lämpötila painuu pakkaselle. Vanhat autot saattavat vaatia lämmitystä jo viiden plusasteen kieppeillä. Oikeaoppinen lähtöjärjestys pakkasaamuna on se, että ensin lämmittää autoa vaaditun ajan, sitten irrottaa lämmityspiuhan sekä autosta että lämpötolpasta tai pistorasiasta, käynnistää auton ja raappaa ja puhdistaa kaikki ikkunat sekä ulkoa että sisältä.

2. Sopiva lämmitysaika riippuu lämpötilasta ja lämmitystavasta

Kun pakkasta on nollasta viiteen astetta, lohkolämmitintä pidetään päällä 30-60 minuuttia ja polttoainekäyttöistä 10-15 minuuttia, 5-10 pakkasasteessa lohkolämmitintä pidetään päällä 1-2 tuntia ja polttoainekäyttöistä 15-20 minuuttia, yli 10 asteen pakkasilla lohkolämmitintä pidetään päällä 2-3 tuntia ja polttoainekäyttöistä 20-30 minuuttia. Polttoainekäyttöinen lämmitin syö paljon akkua, joten autolla tulee myös ajaa hyvä tovi - ainakin saman aikaa kuin lämmitetty - että akun lataus ehtii nousta.

Pakkasjaksoihin voi varautua vaihtamalla polttoainesuodattimet, näin voi yrittää minimoida auton hyytymisen riskejä.

3. Sisätilanlämmitintä ei kannata pitää lattialla

Sisätilanlämmitin tulisi kiinnittää omalla telineellään jalkatilan seinään, sitä ei saisi pitää jalkatilan lattialla, niin kuin tapana on. Lattialla lämmittimestä ei saa irti täyttä hyötyä ja jos lattialla on romua, aiheuttaa se riskin. Sisätilalämmitin lisää mukavuutta ja sulattaa ikkunoita, mutta joidenkin arvioiden mukaan siitä voi olla myös haittaa autolle, jos auton ruosteensuojauksessa on ongelmia, sillä sisätilalämmitin voi tiivistää auton sisälle kosteutta.

4. Harkitse akunlaturia tai -lämmitintä

Kovilla pakkasilla akun varaus laskee jopa puoleen. Akku ei myöskään lataudu yhtä tehokkaasti ajon aikana pakkaskelillä. Myös jatkuvasti lisääntyvä elektroniikka autoissa verottaa akkua. Jos ajomatkat jäävät lyhyiksi, kannattaa harkita akun lataamista, ylläpitolaturia tai akunlämmitintä.

5. Vaihda suodattimet

Pakkasjaksoihin voi varautua vaihtamalla polttoainesuodattimet, näin voi yrittää minimoida auton hyytymisen riskejä. Myös sisäilmasuodattimet kannattaa vaihtaa, puhtaat suodattimet ehkäisevät ikkunoiden ja tuulilasin huuruuntumista vanhoja suodattimia tehokkaammin.

6. Käytä viimasuojaa ja tuulilasipeitettä

Auton viima- tai maskisuoja auttaa moottoria lämpenemään. Polttoaineen kulutus siis vähenee. Suoja estää myös pöllyävän lumen pääsyn moottoritilaan. Tuulilasipeite puolestaan helpottaa ikkunoiden raapimisurakkaa.

7. Kissanhiekkaa sukassa, uskoo ken tahtoo

Keskustelupalstoilla on jo vuosia väännetty siitä, estääkö sukan sisään laitettu silikonipohjainen kissanhiekka auton lasien sisäpintojen huuruuntumisen. Silikoni kyllä imee itseensä kosteutta, mutta riittääkö se, kun autoon tulee kuitenkin kenkien mukana lunta ja räntää ja vettä eli lisää kosteutta. Uskoo, ken tahtoo.

Lähteet: Autoliitto, Liikenneturva, MTV3, Yle, Helsingin Sanomat.

Olli Sorjonen
olli.sorjonen@karjalainen.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko Plus nyt 3 kk vain 9,90 € / kk!

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen