Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kuljetusfirman johtaja rikkihapporekan onnettomuuden syystä: Tie oli peilijäässä

Rikkihappoa oli Lahdessa kaatuneen ajoneuvoyhdistelmän vetoautossa ja perävaunussa. Vetoauto kärsi pahoja vaurioita, mutta happosäiliöt eivät revenneet. Kuva: Sami Kuusivirta

Torstaina Lahden Sopenkorvessa sattuneen rikkihapporekan kaatumisen syynä oli kuljettajan mukaan liukkaus, kertoo auton omistavan valkeakoskelaisen Kuljetus T. Vikmanin johtaja Timo Vikman.

- Kuskin kertoman mukaan auto lähti heittelehtimään aivan jäisellä tiellä. Kävin itse paikalla aamulla viiden jälkeen. Tie oli niin peilijäässä, ettei siinä meinannut pysyä kävellenkään pystyssä. Myös poliisit totesivat liukkauden.

Vikman sai järkyttävän herätyksen aamuyöllä, kun hänelle soitettiin Lahdessa sattuneesta turmasta.

- Onni onnettomuudessa oli, että kukaan ei loukkaantunut, eikä rikkihappoa päässyt maahan kuin kymmenkunta litraa.

Olen ollut yrittäjänä viisi vuotta, eikä koskaan ennen ole tapahtunut mitään tällaista. Eikä toivottavasti tapahdu enää koskaan. Timo Vikman

Auton säiliöt pysyivät ehjinä, mutta happoa pääsi vuotamaan ulos jonkin verran luukkujen kohdilta. Päijät-Hämeen pelastuslaitos sai imeytettyä hapon pois maasta ja kaatuneen auton säiliöt tyhjennettiin seinään tehdyn reiän kautta.

Timo Vikman kertoo auton olleen matkalla Valkeakoskelta Itä-Suomeen lastinaan yli 40 tonnia rikkihappoa.

Kuljettaja oli Vikmanin mukaan kokenut.

- Hän on 35-vuotias, ja hänellä on kymmenen vuoden kokemus alalta. Yhdistelmän kuljettaja oli vaihtunut yöllä vain noin tunti ennen onnettomuutta.

Ajoneuvoyhdistelmäkin oli uusi. Se oli hankittu yritykselle vasta helmikuussa.

- Myös säiliön seinämät oli juuri tarkastettu. Seinät ovat onneksi vahvaa tavaraa, niillä on kovat laatu- ja turvatarkastukset.

Autossa olivat erikoisrenkaat, joita käytetään ympäri vuoden. Uudet renkaat vaihdetaan kuitenkin autoihin talveksi.

Timo Vikman kertoo, ettei kuorma-autoissa yleensä käytetä nastarenkaita.

- Nastarenkaita käyttävät lähinnä vain pienillä sivuteillä liikkuvat maito- ja tukkiautot.

Timo Vikman toteaa onnettomuuden olleen järkyttävä myös ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalle. Hän oli kaatuneen ja tiellä luisuneen vetoauton asvaltin puoleisella kyljellä.

Hän käytti turvavöitä ja pääsi kyljellään olleesta vetoautosta ulos sen kattoluukun kautta.

Kuski kävi onnettomuuden jälkeen tarkastettavana Päijät-Hämeen keskussairaalassa, jossa hänen todettiin selvinneen ilman fyysisiä vammoja.

Vikmanin mukaan kuljettajan kanssa keskusteltiin tapahtuneesta jonkin verran ennen kuin hän pääsi lähtemään kotiin.

- Hän saa nyt halutessaan käsitellä asiaa myös työterveyshoidon avulla.

Rikkihapporekka kärsi turmassa mittavat vauriot. Timo Vikman huokaa, että onneksi turmassa ei käynyt pahemmin, ja että onneksi myös vakuutukset ovat kunnossa.

- Olen ollut yrittäjänä viisi vuotta, eikä koskaan ennen ole tapahtunut mitään tällaista. Eikä toivottavasti tapahdu enää koskaan.

Marja-Liisa Aidantausta
marja-liisa.aidantausta@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi