Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Binge-katsominen on vielä pienen porukan hommaa - valtaosa katsoo perinteistä tv:tä

Kanavien ohjelmatarjontaan tulee monia uutuuksia kevään aikana. Kuvassa HBO-palvelun True Detective -sarjan kakkoskaudella esiintynyt Colin Farrell. Kuva: Juha Peurala

Suomalaisten tv-kanavien katselusta vain kolme prosenttia on kanavien netti-tv-tarjontaa. Valtaosa television katsomisesta on edelleen lineaarisen, perinteisen ohjelmatarjonnan seuraamista.

Suomessa television katselua ja radion kuuntelua mittaava Finnpanel ei vielä ole onnistunut ratkaisemaan, kuinka kaikki netin tarjonta saataisiin mukaan tilastoihin.

Maratonmainen katselu on vielä vähäistä

Kyselytutkimusten avulla on selvitetty, että suomalaisten alle 45-vuotiaiden katselusta noin 15 prosenttia on jotakin verkon suoratoistopalvelua eli esimerkiksi Netflixiä, Viaplayta tai HBO:ta.

Lauantai-ilta on edelleen kilpailluin paikka suomalaisessa televisiossa. Lena Sandell

Ericssonin Consumer Labin tutkimuksen mukaan suoratoistopalvelujen tilaajista lähes 90 prosenttia katselee tv-sarjojen jaksoja useamman peräkkäin vähintään kerran viikossa.

Niin sanottua binge-ilmiötä eli tv-sarjojen katsomista maratonmaisesti monta jaksoa kerrallaan Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell pitää vielä kokonaiskatseluun verrattuna pienenä ilmiönä.

- Uskoisin binge-katselun liittyvän voimakkaasti elämäntilanteeseen. Nuorilla aikuisilla elämäntilanne sallii sarjojen elokuvamaisen kuluttamisen.

Sandellin mukaan ilmiösarjoiksi paljon kohinaa mediassa ja sosiaalisessa mediassa herättävät HBO:n ja Netflixin sarjat, kuten tänään katseltavaksi Netflixiin tuleva neljäs tuotantokausi House of Cards -sarjasta, antavat hieman vääristyneen kuvan suurten massojen katsomistottumuksista.

- Lauantai-ilta on edelleen kilpailluin paikka suomalaisessa televisiossa. Suuret massat liikkuvat lineaarisen telkkarin säännöllisten ohjelmien perässä.

Sandell nostaa esimerkiksi Nelosen Haluatko miljonääriksi -ohjelman, jota juontaa radio Suomipopilta tuttu juontaja Jaajo Linnonmaa.

- Ohjelma on kerännyt paljon nuoria television ääreen, ja lisäksi ohjelman suuri suosio näkyy nettitelevision katsojamäärissä.

Iso ilmiö telkassa on ilmiö netti-tv:ssäkin

Television isot ilmiöt ovatkin pääsääntöisesti isoja ilmiöitä myös netti-tv:n puolella. Sanoman omistamasta Nelonen Mediasta (Nelonen, Jim, Liv, Hero) kerrotaan, että yhtenä selvänä nettitelevision trendinä on nähtävissä kansainvälisten draamasarjojen katselun siirtyminen nettitelevisiopalveluihin.

Kansainväliset draamasarjat ovat myös Ruudun katsotuimpien ohjelmien joukossa.

Television ohjelmatarjonnasta valtaosa katsotaan suorana, mutta nykyään urheilua katsotaan enenevässä määrin myös verkon kautta suoratoistona.

Kaiken kaikkiaan erilaisten videoiden kokonaiskatseluajan uskotaan lisääntyvän, vaikka alle 45-vuotiaiden osalta lineaarisen ohjelmatarjonnan seuraaminen vähenee.

Suuret massat liikkuvat säännöllisesti toistuvien sarjojen perässä. Enimmäkseen netti-tv:n avulla paikataan perinteisen television menetettyä katsomiskertaa.

- Netistä katsotaan siis esimerkiksi Salattujen elämien -jakso, jos se on jäänyt näkemättä katseluaikaan. Toisaalta sekä MTV3:n Salatut elämät ja Ylen Uusi päivä ovat sarjoja, joita nuoret katsovat paljon pelkästään verkosta.

MTV3:n Katsomo-palvelussa ulkomaiset sarjat saivat noin 30 prosenttia katseluminuuteista.

- Katselua kerryttävät päivittäissarjat kuten Emmerdale, Lemmen viemää ja Kauniit ja rohkeat. Tarjonnan määrä MTV Katsomossa on suuri ja siksi katseluminuuteissa ulkomaisten sarjojen osuus nousee, MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin kertoo sähköpostitse.

Lapset katsovat paljon netti-tv:tä

Nuoremmassa aikuisväestössä Nelosen leiristä arvioidaan perinteisen tv:n katseluminuuttien laskuksi joitakin prosentteja tänä vuonna.

Toisaalta samaan aikaan on huomattu, että suuret ohjelmailmiöt tuovat myös nuoremmat katsojat edelleen massoina perinteisen tv:n ääreen. Esimerkiksi Vain elämää tai The Voice of Finland ovat todella suosittuja myös nuorten aikuisten parissa Ruudun lisäksi myös kanavalta lähetysaikaan katsottuina.

Yhden poikkeuksen tekevät lastenohjelmat, sillä niitä kulutetaan paljon myös netin puolella.

- Lapset jaksavat katsoa saman jakson useampaan kertaan, Lena Sandell huomauttaa.

Valtaosa ohjelmista katsotaan edelleen televisiosta kanavan lähettämään aikaan. Kuva: Juha Peurala
Eeva Ristkari
eeva.ristkari@radiovoima.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X