Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Jättihanke ylitti budjetin niukasti – uudelle urakkamallille sataa kiitosta

Matkakeskus maksoi kokonaisuudessaan noin 19 miljoonaa euroa. Kuva: Mirja Hussain

Lahden uusi matkakeskus toteutettiin uudenlaisella allianssimallilla perinteisen urakkamallin sijaan. Allianssiin kuuluivat Lahden kaupunki, rakentamisesta vastannut YIT sekä suunnittelutoimisto Sito.

Allianssi perustuu malliin, jossa hankkeen riskit ja hyödyt jaetaan etukäteen sovitulla tavalla siten, etteivät hankkeen kokonaiskustannukset karkaa käsistä.

– Onneksi rohkenimme mukaan meille uuteen toimintatapaan, sanoo toimialajohtaja Matti Kuronen Lahden kaupungilta.

Budjetti ylittyi vain vähän

Allianssisopimuksen piiriin kuuluivat muun muassa uusi siltarakenne, Askonkadun katutyöt, pysäkit, terminaalialue sekä hissi- ja porrastornit. Hanke maksoi kokonaisuudessaan noin 19 miljoonaa, josta allianssisopimuksen osuus oli vajaat 16 miljoonaa euroa. Allianssin ulkopuolisia hankkeita olivat muun muassa polkupyörätunneli sekä johto- ja putkisiirrot.

Toimialajohtaja Kuronen kertoo, että allianssisopimuksen budjetti ylittyi Lahden kaupungin osalta noin 67 000 eurolla.

– Taloudellinen loppuselvitys on yhä kesken, joten pienet muutokset ovat mahdollisia. Ylitys on alle puoli prosenttia. Perinteisessä urakkamallissa ylitys olisi voinut ollut noin 15 prosentin luokkaa.

YIT:n yksikönjohtaja Ari Bergströmin mukaan allianssin hyödyt olivat selkeät, vaikka allianssimallia on hyödynnetty aiemmin huomattavasti suuremmissa hankkeissa.

– Hanke oli vaativa, mutta kustannukset saatiin pidettyä pienempinä kuin millään muulla mallilla.

Kuronen suosittelee allianssimallia perinteisen urakkamallin korvaajana etenkin, jos rakennushanke on suuri tai vaikeasti ennakoitava.

– Allianssissa mukana oleminen oli ammatillisessakin mielessä mielenkiintoinen hanke. En ole aiemmin ollut vastaavassa mukana.

Allianssi perustuu tarkkoihin sopimuksiin ja luottamukseen, korostavat sopimuksen osapuolet.

– Hyödynsimme rakentajien ja suunnittelijoiden osaamista ja teimme matkan varrella muutoksia suunnitelmiin, jos joku keksi edullisemman ja järkevämmän tavan toimia, kuvaa allianssin johtoryhmässä puhetta johtanut Kuronen.

Arkkitehtien rooli tavallista suurempi

Hankkeen osallisten mukaan suunnittelussa ja rakentamisessa haluttiin ottaa huomioon ympäröivät rakennukset, kuten rautatieasema sekä suojeltu asemapäällikön talo.

– Kyseessä oli ennen kaikkea kaupunkikuvahanke. Tässä korostui arkkitehtien rooli tavallista enemmän. Samalla urakka oli kuitenkin merkittävä infrastruktuurihanke, kertoo projektipäällikkö Timo Parikka YIT:stä.

Rakennushanke kesti vajaat kaksi vuotta

Liki 19 miljoonaa euroa maksaneeseen matkakeskukseen siirretään Lahden linja-autoaseman toiminnot helmikuun alussa.

Urakkaan sisältyivät kaukobussien terminaalikannen rakentaminen, tie- ja kevyen liikenteen muutostyöt, hissi- ja porraskuilut, paikallisbussien pysäkit, liityntäpysäköinti ja polkupyöräparkki.

Kadunrakennustyöt käynnistyivät maaliskuussa 2014, koko pääurakka valmistui tammikuussa 2016.

Lahti on Matkahuollon toiseksi vilkkain toimipiste Helsingin Kampin jälkeen.

Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi