Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Näkökulma: Joko alastomuus meni muodista?

Kun paljas pinta ei enää hätkäytä, erottautumiseen tarvitaan uusia keinoja.

Yhä avoimempi seksuaalisuuden esittäminen saattaa olla tulossa tiensä päähän.

Kuuluisa Pirellin tyttökalenteri on tänä vuonna erilainen. Kulttikuvaaja Annie Leibovitzin kuvissa poseeraavat muun muassa muusikot Yoko Ono ja Patti Smith - aikuiset, eläkeikäiset naiset, ja vaatteet päällä.

Rengasvalmistaja Pirellin vuodesta 1963 julkaistussa kalenterissa ovat tähän asti poseeranneet pääasiassa hedelmällisessä iässä olevat ja yleisen kauneusihanteet täyttävät naiset niin sanotusti hyvällä maulla toteutetuissa pin up -kuvissa.

Kalenteri on ollut leimallisesti heteromiehille suunnattu, arvostettu luksustuote.

Sopivaisuuden rajat hälvenivät. Seksikohtauksista tuli tositv-ohjelmien vakiokuvastoa. Myös miehistä tuli naisten katseiden kohteita.

Tänä vuonna Pirelli katsoi aiheelliseksi lujittaa arvokasta brändiään toisin keinoin.

Samantyyppisen ratkaisun teki jo aiemmin klassinen miestenlehti Playboy, joka ilmoitti lopettavansa (naisten) alastonkuvien julkaisemisen.

Seksuaalisen kuvaston ja alastomuuden määrä on mediassa ja populaarikulttuurissa ollut jatkuvassa kasvussa.

Selvin muutos tapahtui 1990-luvulla.

Naispuolisten popmuusikkojen vaatteet vähenivät ja puheet kovenivat, tavalliset mattimeikäläiset alkoivat jakaa alastonkuviaan internetissä, sanomalehdissäkin alettiin puhua seksuaalisuudesta aiempaa suorasukaisemmin.

Sopivaisuuden rajat hälvenivät. Seksikohtauksista tuli tositv-ohjelmien vakiokuvastoa.

Myös miehistä tuli naisten katseiden kohteita.

Tätä kulttuurista muutosta on tutkittu paljon.

Suomessa on puhuttu erityisesti kulttuurin pornoistumisesta ja pornokuvastosta peräisin olevien ilmiöiden hivuttautumisesta valtamediaan.

Itse olen väitöskirjassani Pinkit piikkikorot tarkastellut tätä ”porno chic”-ilmiöksi kutsuttua tapahtumaa osana laajempaa postfeminististä kulttuuri-ilmiötä.

Kysymys ei ole ollut ainoastaan seksuaalisen sisällön lisääntymisestä ja valtavirtaistumisesta, vaan ainakin jossakin määrin myös sen merkitysten muuttumisesta.

Postfeministiset seksuaaliset viiteet sisältävät usein kohtuullisen määrän ironiaa, joka muuttaa valta-asetelmien paikkaa.

Tästä syystä uudenlainen seksuaalinen sisältö on omalta osaltaan toiminut myös perinteisten sukupuolten välisen valta-asetelman kritisoijana ja haastajana.

Seksi on tähän saakka ollut takuuvarma huomion hankkimisen keino.

Seksin valtavirtaistuessa se on kuitenkin kärsinyt inflaation.

Kun alusvaatteen vilauttaminen ei enää riitä, on shokeerattava ronskimmin keinoin. Kun kaikki on jo nähty, mikään ei enää hätkäytä.

Pirellin ja Playboyn tapaukset eivät välttämättä tarkoita sitä, että kulttuurin suunta olisi laajemmin muuttumassa seksuaalisen kuvaston esittämisen suhteen.

Ne muodostavat kuitenkin kiinnostavan mikrotrendin.

Molempien toimijoiden motiivina on klassisen brändin vahvistaminen ja halu hakea huomiota erottumalla muista. Kyse on selvästi statuksen nostamisesta.

Kulttuurissa kaikkialla läsnä oleva seksuaalinen kuvasto on vulgarisoitunut ja banalisoitunut. Seksin avulla erottautuminen ei enää onnistu ainakaan silloin, kun halutaan viestiä tasokkuudesta ja korkeasta laadusta.

Nyt on nähty sekin päivä, että laatua korostavan erottautumisen symboli on aikuinen nainen vaatteet päällä.

Terhi Nevalainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi