Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Sähköauton hyytyminen aiheutti Orimattilassa kolarin - kuka korvaa vahingot?

Sähköauton latauspiste Lahden Holmassa. Kuva: Pirjo Kamppila

Orimattilassa sattui tiistain ja keskiviikon välisenä yönä sähköauton ja henkilöauton kolari ennen Orimattilan ja Lahden rajaa. Sähköauton hyydyttyä sen kuljettaja oli lähtenyt viemään tielle varoituskolmiota ja tällä välin henkilöauto törmäsi sähköauton perään. Koska sähköautosta oli akku loppu, kuljettaja ei ollut voinut käyttää auton hätävilkkuja tai muita valoja vaarasta varoittaakseen.

Autoliiton toimitusjohtaja, juristi Pasi Nieminen ei ole ennen kuullut vastaavasta tapauksesta, mutta toteaa, että kyseessä voi olla vakava ja selvä riskitekijä.

– Tällaista tilannetta ei saisi päästä syntymään. Sähköauton valmistajien olisi tarpeen lisätä autoon jonkinlainen varavirtajärjestelmä, tai led-varoitusvalo, koska se ei syö paljon virtaa, Nieminen sanoo.

Metropolia-ammattikorkeakoulun autoelektroniikan lehtorin Vesa Linja-ahon mukaan kaikissa sähköautoissa onkin tällainen varajärjestelmä. Jos sähköautosta pääsee akku loppumaan totaalisesti kesken matkan, jää jäljelle 12 voltin vara-akun virta, jonka voimin esimerkiksi hätävilkut kytkeytyvät päälle. Akun mallista ja iästä riippuen varajärjestelmä antaa autolle sähköä keskimäärin pari tuntia.

– Vaikka sähköauton akku ajettaisiin tyhjäksi, siinä on edelleen varavirtaa. Varajärjestelmä on päällä automaattisesti, Linja-aho sanoo.

Tekninen vika voi lamauttaa kaikki sähköjärjestelmät, jolloin varavirtakaan ei välttämättä toimi.

Tilanne, jossa sähköauto pääsee hyytymään akun varauksen loppumisen vuoksi ajoradalle, on Linja-ahon mukaan kuljettajalta hyvin tökerö virhe. Sähköautot varoittavat akun hiipuvasta varauksesta monta kertaa.

– Auto liikkuu hyvin hiipuneellakin akulla. "Kilpikonnamodella" vielä kymmenen kilometriä, Linja-aho toteaa.

– Siihen, paljonko auto kuluttaa sähköä, vaikuttaa muun muassa ajonopeus, matka ja ajotyyli. Sähkönkulutus voi vaihdella melkoisesti, eikä sähkön loppumista voi aina täydellisesti ennakoida, Nieminen muistuttaa.

Tielle hyytyneen sähköauton siirtämisessä pulmia aiheuttaa se, ettei sähköautoja yleensä saa hinata, vaan ne pitää nostaa hinausauton lavalle. Onnettomuustilanteessa myös mahdollisten vahinkojen korvaajan selvittäminen voi olla juridisesti monimutkainen kysymys.

Sähköautot on varustettu varajärjestelmillä ja hyväksytty sellaisenaan Suomen liikenteeseen. Linja-ahon mukaan onnettomuustilanteissa on selvitettävä, oliko kyse teknisestä viasta vai kuljettajan huolimattomuudesta.

Ainakin peräänajajan vakuutus on Linja-ahon mukaan korvausvelvollinen.

–Tieliikennelain mukaan auto on voitava pysäyttää ajoradalla turvallisesti. Sammuksissa olevan auton valoumpiot heijastavat ja näkyvät muiden autojen valoissa kyllä pimeälläkin.

Orimattilan tapauksessa autoissa oli yhteensä kolme ihmistä, ja kaikkien kunto tarkastettiin ensiavussa. Sähköauton perään ajanut henkilöauto suistui tieltä ja päätyi lepikkoon. Molemmat autot vaurioituivat hinauskuntoon.

Saara Larkio, Minna Nousiainen

Juttua muokattu 15.7. klo 20.30. Lisätty asiantuntija Vesa Linja-ahon kommentit.

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X