Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Heikko lihaskunto voi viedä hautaan ennen aikojaan - riski jopa näin suuri

Nuorena aloitettu säännöllinen lihaskuntoharjoittelu voi nostaa monta vanhusta ylös sängynpohjalta. Kuva: Sami Lettojärvi

Lihakset kiinnostavat nykyisin kuntoilijoita mutta myös lääketieteessä tutkitaan entistä useammin lihasmassan merkitystä ihmisen eliniän ja toimintakyvyn kannalta, kirjoittaa Väli-Suomen Median Sunnuntaisuomalainen. Heikko lihaskunto jopa kolminkertaistaa ennenaikaisen kuoleman riskin, tutkija Juha Hulmi Suomen Akatemiasta sanoo.

Nuorena aloitettu säännöllinen lihaskuntoharjoittelu voi tulevaisuudessa nostaa monta vanhusta ylös sängynpohjalta. Hulmi näkeekin nykyisessä terveysintoilussa paljon hyviä puolia.

- Uskon ja toivon, että muutos on tullut jäädäkseen. Sille on hyvät perusteet: voimaharjoittelu on lääkettä. Toivottavasti siihen liittyvät epäterveellisemmät lieveilmiöt vähenevät ajan myötä, Hulmi sanoo.

Hulmin aloittamassa tutkimuksessa selvitetään, miten lihasten koko ja toiminta suojaavat ihmisen toimintakykyä sairauksien aikana. Lihasten tärkeys ymmärretään yleensä vasta sitten, kun sairaus on jo kaatanut petiin.

- Sairaspedillä lihakset voivat surkastua jopa 20 prosenttia viikossa. Voima ja lihasmassa ratkaisevat lopulta sen, pääseekö ihminen enää sängystä ylös.

Luonnollinen lihaskato alkaa kiihtyä 50 ikävuoden jälkeen, mutta vielä 50-80-vuotiaanakin ehtii treenata kadonneet lihakset takaisin. Kolmisen kertaa viikossa tapahtuvalla voimaharjoittelulla saa kasvatettua lihasvoimaa 20 prosenttia jopa muutamassa kuukaudessa. Se on saman verran kuin lihasta katoaa 10-20 vuodessa.

Lue lisää sunnuntain Etelä-Suomen Sanomista.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi