Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Purjeveneellä yli Atlantin - Tyyni sää pelottaa kipparia enemmän kuin valaat ja rahtikontit

Mika Piiroinen purjehti viimeksi Atlantin yli kahdeksan vuotta sitten. Kuva: Samuli Ikäheimo

Kun Suomessa vihmoo marraskuussa räntää, purjehduskoulu Kesäpurjeen rehtori Mika Piiroinen suuntaa kohti Karibiaa.

Piiroinen, apulaiskippari Arto Honkanen ja kuusihenkinen miehistö osallistuvat ARC 2014 -kilpailuun, jossa purjehditaan yli Atlantin valtameren.

Ryhmä lentää ensin Las Palmasiin, josta vene suuntaa kohti Karibiaa. Matka vie noin kolme viikkoa. Kilpailuun osallistuu yli 200 venettä, joista osa on kilpaveneitä. Piiroisen ryhmän matkapursi on lähes 15-metrinen Hallberg-Rassy 46.

- Veneessä on kolme kahden hengen hyttiä, salonki, kaksi vessaa, kaksi suihkua ja pentteri eli keittiötila. Omaa tilaa on vähän.

Vaikka sään puolesta veneen kannella tarkenee shortseissa jopa yöllä, puhtaasta lomareissusta ei ole kyse. Koska purjevenettä ei voi panna automaattiohjaukselle, yksi tai kaksi henkeä on koko ajan vastuussa ohjauksesta 3-4 tunnin vahtivuoroissa.

Kesäpurje on Lahdessa perustettu purjehduskoulu. Tämä on ensimmäinen kerta, kun koulu osallistuu kilpailuun. Ryhmän jäsenet ovat ilmoittautuneet mukaan ympäri Suomea.

Purjehtijoita varten vene on pakattu shortsien lisäksi kuivaruoalla, turvavarusteilla ja virveleillä. Ensimmäisen viikon jälkeen kaikki tuoreet ruoat kuten hedelmät on jo syöty, mutta Piiroinen toivoo merestä nousevan kalaa.

Myös vettä on riittävästi. Jokaiselle purjehtijalle on varattu 3-4 litraa vettä yhtä vuorokautta kohden. Lisäksi veneessä on 1000 litraa talousvettä, jota käytetään suihkussa ja ruoanlaitossa.

Kilpailijoiden täytyy ilmoittaa päivittäin satelliittipuhelimella sijaintinsa kilpailun järjestäjille. Samalla satelliittipuhelimella onnistuu myös yhteydenpito Suomeen ja hätätilanteessa sillä hälytetään apua.

Veneessä on kattava varasto lääkkeitä, mutta leikkaushoitoa vaativat vammat tarvitsevat kuljetuksen sairaalaan. Avun tulo voi pahimmillaan kestää jopa kolme päivää, jos lähistöllä ei ole laivoja tai muita veneitä.

- Jo parin päivän jälkeen olemme niin pitkällä, että helikopteri ei pysty hakemaan meitä.

Kilpailun järjestäjät ovat ajoittaneet kilpailun tarkoituksella niin, että kovimmat myrskyt eivät riehu Atlantilla. Piiroisen mukaan myrskyiltä ei voi kokonaan välttyä, mutta nykyään niistä osataan varoittaa jo hyvissä ajoin.

Yllättävä ongelma ovat valaat, sillä on olemassa riski, että purjevene kolaroi valaan kanssa. Myös laivoista pudonneet rahtikontit ovat ongelma, sillä niiden uppoaminen voi kestää jopa viikkoja.

- Eniten huolestuttaa tyyni sää, sitten ei ole kenelläkään kivaa.

Saavuttuaan Karibialle muu miehistö lentää takaisin Suomeen. Piiroinen ja Honkanen jäävät pariksi viikoksi lomailemaan ennen Kesäpurjeen Karibian-purjehdusten alkua.

Voit seurata purjehdusta osoitteessa http://sissi.matkablogeja.fi/.

Jenni Hakkarainen
jenni.hakkarainen@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko nyt 4 kk vain 10 € / kk

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Kotimaa

Näytä seuraavat

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen