Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

"Autoilijat käyttävät isomman oikeutta" - kevyttä liikennettä ei huomioida kunnolla

Kaksi viikkoa sitten Samuli Rautiainen löi jarrut pohjaan tässä risteyksessä Ajokadun ja Apilakadun risteyksessä Launeella. Kolmion takaa tulevan pakettiauton olisi pitänyt väistää pyörää. Rautiaisen mielestä suurin ongelma on liikennekulttuurissa. "Moni autoilija suhtautuu pyöräilijöihin hyvin välinpitämättömästi ja käyttää isomman oikeutta." Kuva: Patrick Tamminen / Etelä-Suomen Sanomat

Kevyt liikenne ja autot ovat usein törmäyskurssilla Lahdessa. Myös pyöräilijät ja kävelijät väistelevät toisiaan jokseenkin kaoottisesti.

Lahden kaupunki on linjannut, että liikennesuunnittelussa asetetaan etusijalle ympäristöystävälliset kulkumuodot. Ruuhkaisia paikkoja kehitetään kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen ehdoilla. Etelä-Suomen Sanomien nettikyselystä selviää, ettei periaate juuri näy pyöräilijöiden arjessa.

Erään kommentoijan mielestä pyöräilykaistojen pitäisi olla paremmin merkattu tiemaalauksin, koska jalankulkijat kävelevät miten sattuu. Myös suojateillä on ahdasta.

- Välillä samaan luiskaan on tähtäämässä useita pyöräilijöitä, lastenvaunuja ja vanhuksia yhtä aikaa, sanoo toinen kommentoija.

Pyöräilykuntien verkosto ry:n toiminnanjohtaja Matti Hirvonen sanoo, että Suomessa kevyen liikenteen perinne on kiusallinen. Yhdistetyistä jalkakäytävistä ja pyöräteistä pitäisi päästä eroon.

- Nykytilanne ei ole hyvä pyöräilijälle tai kävelijälle. Jos halutaan lisätä ympäristöystävällistä liikkumista, ei ole etua laittaa heitä taistelemaan tilasta.

Kaistaa pitäisi Hirvosen mielestä lainata ennemmin autoilta. Suurin osa nettikommentoijista pitää kuitenkin yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä parhaana ratkaisuna.

Suunnitteluinsinööri Matti Heikkinen Lahden kaupungin liikennesuunnittelusta kertoo, että lahtelaisille ei ole tuttua pyöräillä ajoradalla. Autojen seassa ajaminen pelottaa.

- Ajoradat on mitoitettu ajoneuvoille. Pyörät vaatisivat metrin levyisen tilan kumpaankin suuntaan.

Pohjoismaiden pääkaupunkeihin valmistuu kävelijöistä ja autoista erillään olevia pyöräilyn laatuväyliä. Ne ohjaavat pyöräilijöitä keskustoihin 10-30 kilometrin säteeltä. Helsingin baana on tällaisesta kaupunkiesimerkki.

Lahteen pyöräilijöiden yksityisreittejä ei ole tulossa. Suunnittelussa keskitytään olemassa olevan verkon kehittämiseen.

Lukijoiden kommentteja:

Lahdessa on kaunista luontoa ja sopivat välimatkat pyöräilyyn. Valitettavasti pyöräilijät, autoilijat ja kävelijät ovat usein törmäyskurssilla keskenään.

Jos pyöräilyä halutaan lisätä, sen on oltava lähes yhtä nopeaa kuin autoilu. Nyt pyöräteistä tehdään esteratoja.

Kaupungilla olisi hyvät mahdollisuudet päästä lähemmäs päästövähennystavoitteitaan, jos porukka saataisiin pyöräilemään alle viiden kilometrin työ- ja koulumatkoja.

Tampereella opin, että vain uhkarohkea yrittää suojatielle, jos auto on näköpiirissä. Lahdessa olen saanut kohteliaasti tietä reitilleni osuvalla vilkkaahkolla liikennevalottomalla suojatiellä.

Menkääpä päättäjät pyöräilemään Ouluun. Sieltä voitte ottaa mallia monessakin suhteessa. Ei ole turhaan ollut vuoden pyöräilykaupunki.

Renkaat menevät täällä herkästi puhki, liekö sepeli tiellä niin terävää vaiko lasinsiruja sitten. Lisäksi pyörille tehdään herkästi ilkivaltaa kaupungilla ja varkaudenkin olemme kokeneet.

Lahtea on kehitetty pääasiassa autoilun näkökulmasta. Pyöräilijöitä ohjataan vaihtamaan tien puolta vähän väliä muun muassa Mukkulankadulla.

Pyöräilijät eivät ota autoilijoita huomioon. Kukaan pyöräilijä ei noudata liikennesääntöjä.

Myös pyöräilijöille pitäisi olla stop-merkkejä, kolmioita ja liikennevaloja enemmän.

Milla Lappalainen
milla.lappalainen@mediataloesa.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi