Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Mihin päätyy Lahden kehätien rakentamiseen käytetty valtava määrä puutavaraa?

Ajokadun siltaa lähellä Launeen koulua rakennettiin vuosi sitten. Kuva: Petri Koivisto

Lahden kehätien rakentamiseen on käytetty valtava määrä puutavaraa. Lankkua ja parrua on tarvittu siltojen rakentamiseen. Nyt monet sillat ovat valmiit ja puut on purettu ympäriltä.

Mihin puutavara päätyy, Skanskan Infran taitorakennusmestari Jukka Jääskeläinen?

Suurempi puutavara, kuten tolpat ja kakkosneloset kierrätetään, kunnes niissä on liikaa nauloja. Sen jälkeen myymme ne hakettajille, jotka toimittavat hakkeen lämpölaitoksille.

Muottilaudat ovat kertakäyttöisiä, koska niihin jää sementtiliimaa, joka kuluttaa sahanteriä tosi paljon. Laudat kerätään ensin varastopaikalle, josta ne haetaan murskattavaksi tukkiautolla. Naulat erotellaan pois magneetilla.

Paljonko puutavaraa tarvitaan?

Oijoi-paljon !

Viedäänkö hake Lahti Energialle?

Yhtiön kanssa neuvotellaan. Joskus ne ovat kiinnostuneita, joskus eivät. Ilmeisesti riippuu heidän omasta haketilanteestaan.

Joko kaikki kehätien sillat ovat valmiit?

Porvoonjoen yli rakennetaan vielä kaksi siltaa. Ne ovat valmiit keväällä. Sitten on vielä yksi pieni silta.

Miten kehätien työmaa näkyy Kujalan jäteasemalla, käsittelyinsinööri Heidi Ranttila?

Puutavarassa ei ole ollut vaikutusta. Mutta betoniautot tuovat tänne kuormansa loppuliemet. Ne ajetaan kasaan, jossa ne kovettuvat. Kuivuttuaan ne murskataan ja ajetaan maanrakennukseen jäteaseman alueella.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi