Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Uutiset

Kysymys ja vastaus: Miksi turkkilaista ei voi sanoa turkkilaiseksi?

Kuvituskuva. Kuva: ARKISTO/Anneli Tuominen-Halomo

Lahtelainen mies osti tämän vuoden huhtikuussa polkupyörän Lahden Launeen Prismasta. Hän sai Prismalta sähköpostitse toivomuksen arvostella tuote, minkä hän tekikin. Arvostelua ei julkaistu, koska sen otsikkona oli "Säätöä vailla oleva turkkilainen". Tämä ilmaisu katsottiin sopimattomaksi.

Verkkokaupan päällikkö Emilia Ala-Kurikka SOK:n verkkokaupan ketjuohjauksesta, näinkö vahvaa on rasismin pelko SOK:ssa?

– (Naurua) Emme voi tehokkuuden nimissä henkilökohtaisesti lukea jokaista palautetta, vaan meillä on sitä varten kumppani. Siellä tietokonekielisesti katsotaan kirosanat ja vastaavat sanat pois. Jos minä olisin lukenut palautteen, niin olisin ymmärtänyt, ettei tässä ole kyse turkkilaiseen kohdistuvasta rasismista ja olisin tämän palautteen ilman muuta julkaissut. Tällaista tapahtuu, kun arvostelut tarkistetaan konekielisesti.

Tekstit siis lukee tietokoneohjelma eikä ihminen?

– Tietokoneohjelma katsoo ne ensin läpi, ja hylätyt arvostelut menevät ihmisten katsottavaksi. He ovat suomen kielen taitoisia, mutta eivät välttämättä puhu äidinkielenään suomea. Jos tällaisen arvostelussa käytetyn lauseen erottaa kontekstistaan (so. asiayhteydestään) se voisi olla rasistinen, mutta tässä kontekstissa se ei ole. Jos ihminen ei äidinkielenään puhu suomea, hän ei välttämättä pysty ymmärtämään tätä.

Jos otsikkona olisi ollut "Säätöä vailla oleva suomalainen", olisiko se mennyt kontrollista läpi?

– En usko. Kun suomen kielessä puhutaan suomalaisesta tai turkkilaisesta, se viittaa käännöspalvelun näkökulmasta kansanryhmään eikä tuotteen valmistusmaahan. Englanniksihan tämä olisi "Made in Finland" tai "Made in Turkey", mutta ilman valmistusmaa-sanan käyttöä lause voidaan tulkita suomen kielessä väärin.

Palautteen kirjoittajalle ei kerrottu hänen tekstinsä hylkäämisen syytä. Miksi?

– Se olisi manuaalista työtä. Ihan tehokkuusperiaatteiden takia viestiä ei pystytä manuaalisesti kirjoittamaan, vaan järjestelmä lähettää automaattisesti viestin asiakkaalle. Asiakas voi olla meihin yhteydessä ja kysyä, miksi palautetta ei ole julkaistu. Meiltä saa vastauksen verkkokaupan asiakaspalvelusta.

Missä arvostelut julkaistaan?

– Ne julkaistaan verkkosivuillamme niiden tuotteiden kohdalla, joita arvostelu koskee.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi