Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Haittaohjelmia, virheitä, huonoa onnea, tökkiviä ohjelmistoja... – Tietotekniikka elänyt Lahden seudulla täyttä kaaosta

Julkisen puolen tietoliikenne on Lahden seudulla törmännyt ongelmasta toiseen. Osittain kyse on taitamattomuudesta, osittain taas pelkästä huonosta onnesta.

Tietojärjestelmien puutteellinen toiminta voi johtua järjestelmien omista vioista tai käyttäjien tekemistä virheistä. Jatkuvana uhkana ovat haittaohjelmat, jotka voivat päätyä tietokoneille eri tavoilla. Kuva: Päivi Tuovinen

Viranomaisten tietotekniikkaongelmat ovat olleet Lahden seudulla enemmän tai vähemmän iso riesa jo toista vuotta. Osittain vaikeuksien kasautuminen johtuu onnettomista yhteensattumista.

Tällä hetkellä kurimuksen keskipisteeseen on joutunut Lahden kaupungin tietohallinto, jossa on tehty tiiviitä työtunteja. Sisäiseen tietoverkkoon päässeen haittaohjelman jälkien korjaaminen on iso urakka, joka jatkuu vielä juhannuksen yli.

Lahteen kohdistuneen kyberhyökkäyksen aiheuttamat toimintahäiriöt ovat välillisesti lamauttaneet paikallista terveydenhuoltoa ja samalla vaikeuttaneet päijäthämäläisten elämää.

Haittaohjelman vahinkojen poistaminen heijastuu lisäksi Lahden lähikuntiin. Kybersotkun siivous on Hollolassa aiheuttanut sen, että kuntaan ei ole voitu lähettää sähköposteja. Niin ikään rakennusvalvonnan lupapalvelu toimi. Myös Heinolassa on kärsitty tietoyhteyksien vioista, mutta ne on saatu kuntoon.

Edellinen vakava virusisku Lahden kaupungin it-järjestelmiin tapahtui viime vuoden helmikuussa. Tuolloin bitcoin-kryptovaluuttaa louhiva haittaohjelma lamautti tietokoneiden toimintaa pahasti.

Laskut kahteen kertaan

Päälle päätteeksi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä tapahtui äskettäin tietojärjestelmän päivityksen yhteydessä virhe, jonka vuoksi yhtymän asiakkaille lähti tuhansittain turhia laskuja. Samanlainen erehdys paljastui tämän vuoden tammikuussa, jolloin Lahden kaupungin laskuja lähti saajilleen kahteen kertaan.

Järjestelmävirheistä johtuneita kaksoislaskutuksia on Lahden seudulla ollut useita muitakin. Laihaksi lohduksi jää, että samanlaisiin häiriöihin on törmätty myös muualla Suomessa.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymää kohtasi jo viime vuoden alkupuolella työläs haaste, kun Lifecare-potilastietojärjestelmä osoittautui ensin surkeaksi työkaluksi. Yhtymä ja järjestelmätoimittaja pääsivät viime vuoden lopulla yksimielisyyteen järjestelmän korjauksista ja hyvityksistä. Niiden sisällöstä ei kuitenkaan kerrottu julkisuudessa.

Huonoon saumaan

Yksittäisiä järjestelmiä tippuu, ja niissä on käytettävyysongelmia. Nämä ovat ihmisten tekemiä järjestelmiä eivätkä ne ole virheettömiä. Tietohallintopäällikkö Marko Monni

Lahdessa kyberhyökkäys osui kohdalle juuri silloin, kun kaupunki on ollut järjestämässä tietotekniikkansa tukipalveluja uusiksi. Palveluvastuun ottaa japanilainen teknologiajätti Fujitsu, joka alkaa hoitaa henkilöstö - ja taloushallinnon palvelukeskus Provincia oy:lle kuuluneita tukipalvelutehtäviä. Välivaiheeseen liittyy omat haasteensa, ja nyt kybersotku pidentää tätä vaihetta entisestään.

Palveluvastuun siirtämisen Provincialta Fujitsulle piti olla alun perin ohitse jo kesäkuussa. Nyt kaikki liikenevät voimat on ohjattu haittaohjelman jälkien siivoamiseen. Lahden kaupungin tietohallintopäällikkö Marko Monni kertoo, että uutta arviota välivaiheen päättymisestä ei ole esitetty.

Fujitsu ottaa haltuunsa kaupungin perustietotekniikan, johon kuuluvat kaupungin työasemat, Windows- ja Office-käyttöjärjestelmien kaltaiset perusohjelmistot ja niiden taustalla olevat palvelimet.

Harmia jo ennestään

Lahden kaupungin it-puolella riesat ovat tosin riehuneet jo ennen kyberkaaosta. Sisäisessä verkossa on ollut toimintahäiriöitä, jotka ovat tuskastuttaneet kaupungin työntekijöitä. Ulkoiseen verkkoon eli internetiin pääsyssä on niin ikään ollut hämminkiä.

Ongelmallisena on pidetty sitäkin, että ohjelmistoja ei päivitetä riittävän usein. Ohjelmistokanta on kirjavaa eivätkä sen kaikki osat toimi keskenään yhdessä.

Marko Monni myöntää ongelmia olevan. Hän muistuttaa, että kaupungin organisaatio on iso, ja tietotekniikkaa erikoisohjelmineen on runsaasti.

– Yksittäisiä järjestelmiä tippuu, ja niissä on käytettävyysongelmia. Nämä ovat ihmisten tekemiä järjestelmiä eivätkä ne ole virheettömiä.

Yhteyksien pätkimiset ovat Monnin mielestä kuitenkin yksittäistapauksia, jotka johtuvat joko tekniikan tai käyttäjien virheistä. Hänen mielestään ohjelmistot niin ikään päivitetään asianmukaisesti.

Perusasiat uusiin käsiin

Monnin mukaan kaupungin työntekijät saavat entistä paremmin apua tietoteknisiin huoliinsa, kun uusi palveluntuottaja saa kokonaisuuden kunnolla haltuunsa. Hän muistuttaa, että isolla yhteistyökumppanilla riittää rahkeita hoitaa tehtävänsä tasaisen laadukkaasti.

– Se lisää järjestelmien toimintavarmuutta, kun asiat tehdään aina samalla tavalla.

Fujitsun viestintäpäällikkö Satu Pelttari ja Provincia oy:n toimitusjohtaja Liisa Kukkonen eivät halua kommentoida Lahden tietoliikenneongelmia.

Kuva: Anssi Hietamaa
Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi