Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu-uutiset

Enduromestari Eero Remeksen tulevaisuus hämärän peitossa – "Pelkkä ajamisen ilo ei enää näillä kilometreillä tahdo riittää"

Eero Remes on kolminkertainen enduron maailmanmestari. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Nimet Kari Tiainen, Juha Salminen, Mika Ahola ja Samuli Aro eivät jätä moottoriurheilun ystäviä kylmäksi.

Suomalaisen enduron suurmiehet ovat raivanneet mutaisia polkuja muun muassa maamme nykyiselle ykköskuskille Eero Remekselle, 34.

Remes on kolminkertainen enduron maailmanmestari. Muitakin meriittejä häneltä löytyy vaikka millä mitalla.

Remes ajoi vuodet 2009–2018 tehdastalleissa – muun muassa KTM:llä ja TM:llä. Täksi kaudeksi Remeksen paketti meni uusiksi. Järvenpääläinen hurjapää vaihtoi italialaisen TM-pyörämerkin ruotsalaistiimi Johansson MPE:hen ja Yamahan pyörään.

Työpaikan vaihtaminen olisi voinut sujua paremminkin, sillä Remes on enduron E2-luokan MM-sarjassa viidentenä, kun kahdeksasta kisaviikonlopusta on ajamatta vielä kaksi.

– Siihen nähden, että voitin viime vuonna maailmanmestaruuden, tämä kausi on mennyt penkin alle. Syy ei ole pyörässä, vaan kyllä se syypää löytyy vessan peilistä, Remes sanoi Heinolassa, jossa ajetaan viikonloppuna EM-sarjan finaaliviikonloppu.

Reissaaminen rassaa

Enduroässän kausi on ollut vaihteleva.

– Sekaan on mahtunut myös tosi hyviä kisoja. Kauden kolmannessa skabassa vedin lipat. Rytäkässä murtui peukalo ja sen lisäksi kylkiluut naksahtivat poikki.

Enduro on ollut Remeksen ammatti vuodesta 2009 lähtien. Nyt rämäpää myöntää, että tulevaisuuden suunnitelmat ovat auki. Ensi kaudeksi ei ole vielä sopimusta.

– En ole tehnyt lopullista päätöstä siitä, jatkuuko urani vai ei. Tätä hommaa voi tehdä monella tavalla. Olen ajanut niin monta vuotta, että jatkaakseni uraa, pitää löytää sellainen kokonaispaketti, että pärjääminen on mahdollista. Ihan pelkkä ajamisen ilo ei enää näillä kilometreillä tahdo riittää.

Yksi asia, mikä Remestä risoo eniten MM-sirkuksessa, on jatkuva reissaaminen.

– Niin sanottu lentokenttäelämä ei houkuttele. Se on tämän ammatin ehdoton varjopuoli, Remes naurahtaa.

Enduro ei jää

Vaikka Remes laittaisikin kauden jälkeen ajohaalarit ja saappaat naulaan, ei hän lajia ole jättämässä. Remes haluaa olla tavalla tai toisella mukana varmistamassa, että vahva suomalainen enduroperinne jatkuu.

Valovoimaisimpiin nuoriin kuskeihin kuuluvat muun muassa Roni Kytönen, Hugo Svärd ja Eemil Pohjola.

– Ja on siellä muitakin lahjakkaita kundeja, Remes huomauttaa.

Joka tapauksessa Remes on valmis auttamaan nuoria huipulle pyrkiviä ajajia.

– Silloin kun itse olin nousemassa kohti huippua, sain arvokkaita tipsejä esimerkiksi Juha Salmiselta. On hienoa opettaa uusia juttuja nuoremmille kavereille. Olemme jo harjoitelleet jonkin verran yhdessä juuri Kytösen ja kumppaneiden kanssa.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi