Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu-uutiset

Hidas mutta nopea – Kymiringin rata on monipuolinen kokonaisuus

MotoGP-kilpailujen nopeusennätys 356 kilometriä tunnissa on mahdollista rikkoa Kymiringillä, mikäli 1,2 kilometrin mittaisella takasuoralla puhaltaa sopiva myötätuuli. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Mielenkiintoinen, jännittävä ja erilainen. Näin kuvailtiin Iittiin ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan testiajoja varten valmistunutta Kymiringin rataa.

– Nopeita mutkia, hitaita mutkia, korkeuseroja – kaikkea on saatu samalle radalle, luetteli sähkömoottoripyörillä ajettavassa MotoE-luokassa kilpaileva Niki Tuuli tiistaina.

Kymiringin monipuolisuudesta kertoo, ettei kahtena päivänä ennen MotoGP-kuskeja rataa kiertänyt Tuuli edes maininnut Kymiringin tavaramerkkiä, Euroopan pisintä suoraa.

MotoGP-kilpailujen nopeusennätys 356 kilometriä tunnissa on mahdollista rikkoa Kymiringillä, mikäli 1,2 kilometrin mittaisella takasuoralla puhaltaa sopiva myötätuuli. Tiistaina radalla tavoiteltiin jo 340 kilometrin tuntivauhtia.

Mielenkiintoinen, mutta keskeneräinen

Kymiringin rataa kehuttiin aluksi vuolaasti, mutta parannettavaa alkoi useamman testikierroksen jälkeen löytyä.

– Rata on tiukka, kiemurteleva ja ehkä vähän turhan hidas joiltakin osin. Radalla on paljon ulospäin kallistuvia mutkia, mikä tekee siitä teknisen haasteen, sanoi Aprilian testikuljettaja Bradley Smith, joka ahkeroi maanantaina peräti 40 kierrosta.

Smithin sanoihin yhtyi KTM:n testikuljettaja Mika Kallio.

– Uskon, että joitakin mutkia täytyy vielä muuttaa. Mutkien välillä pitäisi mielestäni olla hieman suoraakin. Nyt pyörä kallistelee jatkuvasti vasemmalle ja oikealle, eikä se ole ideaalitilanne MotoGP-pyörällä.

Toisaalta kuljettajat muistuttivat, ettei rataa ole tehty vain MotoGP-pyöriä varten.

– Pääsuoran jälkeinen oikea-vasen-oikea-mutkayhdistelmä on todella tiukka, ja siihen voisi jotain kompromissia keksiä. Jos jotkut paikat ovat MotoGP-pyörille kömpelöitä, niin Moto2- tai Moto3-pyörille ne voivat silti olla tosi makeita paikkoja, muistutti Tuuli.

Ylös, alas, vasemmalle ja oikealle

Korkeuserot tekevät Kymiringin radasta katsojille ihanteellisen, koska takasuoran takana kohoavalta rinteeltä aukeaa näkymä lähes koko rata-alueelle. Takasuoran jälkeen radalla taiteillaan vaikeissa mutkayhdistelmissä ja kiemurrellaan mäkeä ylös alas. 18 mutkasta kuljettajien suosikkipaikka löytyi heti radan alusta.

– Mutkayhdistelmä ykkösmutkasta kolmanteen, missä mennään ensin alas ja sitten noustaan mäkeä ylös ennen jarrutusta takasuoralle, pidän siitä todella paljon, sanoi Sylvain Guintoli, joka korvaa viikonloppuna Britanniassa Silverstonen MotoGP-kilpailussa Suzukin tehdastallin kuljettajana loukkaantumisesta kärsivän Joan Mirin.

Korkeuserot tarkoittavat, että osaa mutkista lähestytään sokkona. Se antaa edun tällä viikolla ajaneille kuljettajille, mikäli Suomen MotoGP-kilpailun päivä lyödään ensi vuoden kisakalenteriin.

– Rata on todella erilainen kuin olemme muualla nähneet. Tätä pitää opiskella, sanoi viikonloppuna Silverstonessa Moto2-luokassa kilpaileva Smith.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi