Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu-uutiset

50 000 euroa haulikkoradan kunnostamiseen – "Hyvä apu, vaikka summa onkin pieni”

Hälvälän Ratayhdistys sai vihdoin tukea haulikkoradan peruskorjaukseen. Kunnostukseen uppoaa yhteensä lähes 300 000 euroa. Haulikkolajien maailmancup järjestetään Hollolassa kuukauden kuluttua.

Tapani Oksanen on ollut haulikkoradalla talkoissa huhtikuun alusta jokaisena arkipäivänä juhannusperjantaita lukuunottamatta. Taustalla olevan suojavallin uuden pressun asennus on viimeisten viikkojen suur-urakka. Kuva: Katja Luoma

Hälvälän Ratayhdistyksen tukala taloudellinen tilanne Hälvälän haulikkoradan perusparannusoperaatiossa on helpottunut hieman, kun Lahden Ampumaseuran yhdistys on saanut rakentamistukea yhteensä 54 000 euroa. Vielä talvella kokonaisbudjetiltaan 278 000 euron hankkeelle ei ollut herunut lainkaan avustuksia.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Ratayhdistykselle veikkausvoittovaroista 50 000 euroa haulikkoradan peruskorjaukseen, kun yhdistys oli hakenut 139 000 euron avustusta, joka olisi ollut puolet korjausurakan kokonaiskustannuksista.

– 50 000 euroa on hyvä apu, vaikka summa onkin pieni. Emme ehkä pysty toteuttamaan ihan kaikkea, arvelee ratahankkeen projektipäällikkö Antti Virolainen Lahden Ampumaseurasta.

Jos ei ole maalia, ei maalareistakaan ole hyötyä. Projektipäällikkö Antti Virolainen

Ratayhdistys on lisäksi saanut korjaustöihin 4000 euron avustuksen Urlus-säätiöltä.

– Se on pääkaupunkiseudulla toimiva säätiö, joka tukee liikuntapaikkoja. Me saimme tukea, koska meillä käy sieltä aika paljon harrastajia, selvittää Virolainen.

Hälvälässä on päällystetty uudelleen muun muassa kaikkien ratojen väliset seinät. Kuva: Katja Luoma

Korjausvarat menivät ympäristölupaan

Radan kunnostuksella on kiire, sillä Hälvälässä järjestetään 13.–22. elokuuta haulikkolajien maailmancup, joka on Lahden Ampumaseuran ja Suomen ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlakilpailu. Kisoissa on jaossa kahdeksan maapaikkaa Tokion olympialaisiin 2020.

Kiire syntyi siksi, että haulikkorata sai vasta viime vuonna toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan. Ennen sitä Lahden Ampumaseuran ei kannattanut rataan investoida, koska toiminnan jatkosta ei ollut tietoa. Radat olivat suurelta osin vuoden 2002 MM-kisojen kuosissa. Paradoksaalista tilanteessa on, että radan kehittämiseen kerätyt varat upposivat lupaprosesseihin ja konsulttiselvityksiin.

Tukea naapurilääniin, ei naapurikuntaan

Kuukauden kuluttua alkavien maailmancupin kisojen järjestelyorganisaatio on saanut Lahden kaupungilta 20 000 ja Hollolan kunnalta 10 000 euron avustukset kisajärjestelyihin, mutta peruskorjauskustannuksiin tukea ei ole herunut.

– On Hollolassa niitäkin päättäjiä, joilla olisi ollut tahtoa tukea rakentamista, mutta kahdesti tukipäätös on hylätty äänestyksen jälkeen. Lahden mielestä rata taas sijaitsee väärän kunnan puolella. On tavallaan ”hauska” yhteensattuma, että tukea kyllä löytyy KymiRingille, joka ei ole edes samassa läänissä, hymähtää Lahden Ampumaseuran Virolainen.

Hollolan kunta on ohjannut rakennustöiden avuksi neljä kesätyöntekijää kesäkuussa ja toiset neljä heinäkuuksi sekä kolme työllistettyä.

– Onhan me saatu apuakin, mutta jos ei ole maalia, ei maalareistakaan ole hyötyä, vertaa Virolainen.

– Siksi taloudellinen tuki olisi ollut tarpeen, mutta onneksi meillä on ollut jotain tavaranlahjoittajia, hyviä sopimuksia ja olemme saaneet hyviä alennuksia tai tavaraa omakustannushintaan. Näillä pyritään menemään, ja tietysti talkoilla, hän korostaa.

Meluvallia suojataan vihreillä pressuilla, joiden päälle viritellään painavia puupöllejä. Kuva: Katja Luoma

Talkooväki olisi tervetullutta

Talkootyön merkitys lajissa, jossa ei ole suuria tulovirtoja, on mittava. Esimerkiksi Tapani Oksanen on huhkinut Hälvässä huhtikuun alusta miltei päivittäin.

– Joka arkipäivä, paitsi juhannusperjantaina, hän sanoo.

Oksanen oli laittamassa ratoja kuntoon jo vuoden 1987 EM-kisoja varten ja on nähnyt talkooinnostuksen hiipumisen.

– Silloin tekijöitä riitti, mutta vuosi vuodelta talkoolaisten määrä on vähentynyt.

Myös Virolainen myöntää, että käsiä saisi olla enemmänkin.

– Tässä tulee aika kiire, sillä kaiken pitäisi olla valmista tämän kuun loppuun mennessä. Talkooväkeä on välillä ollut vähän hintsusti.

Isoin kesken oleva urakka on uuden suojapressun levittäminen radan vastavalliin.

– Erikoisosaamista ei tarvita, kunhan rukkaset pysyvät kädessä, kutsuu projetipäällikkö apuvoimia loppukiriin.

Lue myös: Motocrossin kuninkuusluokka MXGP järjestetään KymiRingillä elokuussa 2020
Juha Hölttä
juha.holtta@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi