Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

"Meillä on vähiten tehoa ja eniten painoa, mutta on se vahva peli" – Jari Hyvärinen saa "pataraudan" lentämään historic-rallissa

Turvallisuushakuinen pelastusjohtaja ajaa historic-rallin EM-sarjassa kilpaa alitehoisella ja raskaalla Amazonilla, mutta menestystäkin on tullut.

Jari Hyvärinen on toiminut Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen pelastusjohtajana vuodesta 2004. Ensimmäisen rallinsa ulkomailla hän ajoi San Remossa Pyhimys-Volvolla. Kuva: Mirja Hussain

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jari Hyvärinen, 58, on Volvo-miehiä. Hyvärisen siviili- ja virka-auto on Volvo, ja Volvolla hän oli voittamassa FIA:n historic-ralliautoilun EM-sarjan joukkuemestaruutta Suomeen.

– Taidan olla turvallisuushakuinen ihminen. Volvo on turvallinen laatuauto. Talvikelissäkin mukava, Hyvärinen mainostaa.

EM-sarjaa lahtelainen ajoi vuosimallin 1965 Amazonilla. Mallia ei voi kovin turvallisena pitää, mutta historic-autoissa kilpailijoita suojaavat turvakaaret ja nykyaikaiset turvavarusteet.

Hyvärisen mukaan Amazon on mainettaan parempi ralliauto, vaikka sen tehon ja painon suhde ei vastustajiin nähden edullinen olekaan.

– Meillä on vähiten tehoa ja eniten painoa, mutta on se vahva peli. Yksinkertainen tekniikka, luotettava ja hyvä ajaa. Ei se niin paljon eroa Volvo 142:sta, jolla Markku Alén ja kumppanit aikanaan pärjäsivät.

Paljon korkeuseroja ja syheröisiä pätkiä sisältävissä ralleissa Amazon ei ole parhaimmillaan, mutta tasaisemmilla, loivakurvisilla osuuksilla Hyvärinen saa pataraudan lentoon.

Kauden viimeisessä kilpailussa Mecsek Rallyssa Unkarissa Hyvärinen ajoi luokkavoittoon jättäen taakseen ikäluokan BMW 2002 Ti ja Porsche 911 -kilpurit.

Aluksi muiden vauhti yllätti

Autourheilusta Hyvärinen innostui jo poikasena Joensuussa.

– Setä ajoi ratakilpailuja ja isä oli joissain ralleissa kartturina. Veljen kanssa käytiin seuraamassa vuosittain Jyväskylän rallia. Ajamaan teki mieli, mutta se jäi, kun rupesin perhettä perustamaan.

Ensimmäisen historic-rallinsa hän muistelee ajaneensa Mikkelissä vuosituhannen alussa.

– Se oli talvikilpailu. Vähän tuli yllätyksenä, miten kovaa muut menivät. Hävisin toiseksi viimeiselle neljä minuuttia.

Ensimmäinen kisa ulkomailla oli vuonna 2011.

Hyvärisen kilpuri, 1,8-litraisella koneella varustettu Volvo Amazon, on vuosimallia 1965. Kuva: Markku Nyman

– Täytin silloin 50 vuotta. Lähdettiin kokeilemaan pikkubroidin kanssa San Remoon Jari Salon vanhalla Pyhimys-Volvolla. Kovasti pelotti, mutta ajettiin kuitenkin kisan vanhimmalla autolla viimeisenä maaliin.

Kartturina toiminut veli Risto Hyvärinen täytti seuraavana vuonna 50 ja veljekset kisasivat Elban saarella Italian Toscanassa.

Vuosien saatossa nuorempi Hyvärinen on vaihtanut tallissa autonrakentelupuolelle ja toimii kisamekaanikkona Markku Nymanin ohella. Nuotteja Jari Hyväriselle on jo useamman vuoden lukenut Jarno Ala-Turkia.

Hyvärisen rallitalli päätti ajaa ensimmäistä kertaa kokonaisen EM-sarjan kaudella 2018, mutta suunnitelmat muuttuivat kahden kisan jälkeen.

– Hankittiin siksi kaudeksi Escort 1300 GT. Se oli nopea auto, kun toimi. Ekassa kisassa hajosi alatukivarsi. Toinen kisa jäi kesken, kun vaihdekeppi katkesi. Kesällä hankittiin Amazon ja ajettiin sillä Lahden ja Unkarin EM-osakilpailut.

Kotikisan keskeytys söi miestä

Tällä kaudella Hyvärinen osallistui seitsemään EM-sarjan kilpailuun. Unkarissa tullut B4-luokan voitto oli kauden kohokohta. EM-sarjan kategoria 1:n kokonaiskilpailussa lahtelainen oli kuudes.

– Kolmas sija oli tavoitteena ja otettavissa, mutta Lahdessa, Tshekissä, Alpi Orientalissa ja Elbassa jouduttiin keskeyttämään.

Lahdessa nähtiin sellainen ihme, että Volvon B18-kone hajosi.

– Mäntään tuli reikä. En tiedä, kuinka se on mahdollista, mutta vielä se selviää. Keskeytys söi kovasti miestä. Luokan italialaiset eivät Lahteen tulleet, ja kotikisassa olisi ollut mahdollista ottaa paljon tärkeitä sarjapisteitä.

Lue myös: Australian rallimies hämmästelee suomalaisten sorarännien ojia - "meillä ajovirhe ei ole iso juttu, täällä se voi olla kohtalokas"
 

Tshekissä irtosi etupyörä, kun vanne hajosi. Italian kilpailuissa “aina luotettavan” Amazonin sähköt reistailivat.

– Arveltiin, että vika on puolassa, mutta puolan vaihto ei auttanut. Todennäköisesti kondensaattori oli rikki. Elban jälkeen pantiin melkein koko sähköjärjestelmä uusiksi.

Unkarissa Hyvärinen ja Ala-Turkia saivat jännittää luokkavoittoa, kun Amazonin takatukivarren pultti katkesi viimeisen ek:n lämmittelyssä.

– Perä vähän heijasi, mutta etumatka riitti, kun vastustajat eivät ongelmasta tienneet, Hyvärinen sanoo.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi