Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Ratamoottoripyöräilijä Eemeli Lahti aikoo jatkaa Englannissa - lahtelaiskuski hakee kauden parasta sijoitustaan

Hyvä tulos viikonloppuna Doningtonissa parantaisi asemia ensi kauden sopimusneuvotteluissa.

Eemeli Lahti tutustui KymiRingiin elokuussa Suzuki GSX-R 600:lla, jolla ajoi toiseksi Brittien Supersport-sarjan osakilpailussa Hollannin Assenissa syyskuussa. Kuva: Tuomo Seppänen

Eemeli Lahti kisaa Britannian Superstock 1000 -sarjassa ensimmäistä kauttaan ja on kokonaispisteissä yhdeksäntenä, kun sarjaa on ajamatta kaksi kisaviikonloppua.

– Olen aika tyytyväinen. Ajattelin, että isompaan pyörään totutellessa menisi enemmän aikaa, mutta alkukausi sujui vähintään odotusten mukaisesti. Sijoitukset olivat hyviä, vaikka ihan kärkipaikoista en pystynytkään ajamaan. Loppukaudeksi haettiin lisää nopeutta luistonestosta luopumalla, mutta sen jälkeen on ollut vaikeampaa, Lahti kertoi Doningtonin osakilpailuviikonlopun edellä.

Jos Doningtonissa ja Brands Hatchissa kulkee, on Kawasaki ZX-10RR:llä ajavalla lahtelaisella mahdollista nousta sarjassa viidenneksi. Se olisi kova temppu sarjassa, jossa ratojen tuntemus on korostuu.

– Monet radoista ovat vanhanaikaisia. Pitää tietää, minkälaista pattia on missäkin ja minkä kummun yli mennään molemmat pyörät ilmassa. Kärkikuskit ovat ajaneet satoja kierroksia jokaisella radalla. Ensimmäisenä tai toisenakaan vuonna on lähes mahdotonta vastata niiden vauhtiin.

Halu jatkaa tutussa tallissa

Toukokuussa Lahti ajoi Doningtonissa kahdesti neljänneksi ja kerran kahdeksanneksi.

– Uskon, että nyt on mahdollista pärjätä vielä paremmin. Viimeksi jäätiin viimeisellä sektorilla reilusti kärjestä, mutta se ongelma pitäisi olla ratkaistu.

Kauden päätöskilpailuissa olisi tärkeä onnistua ensi kauden sopimusneuvotteluja silmällä pitäen.

– Viikonloppuna olisi hyvä voittaa molemmat lähdöt. Saisin neuvotteluihin tarvittavaa leveragea (vipuvoimaa), Lahti virnistää.

Hän haluaisi jatkaa Englannissa ja STAUFF Quick Connect -tiimissä.

– Ei se satavarmaa ole, mutta todennäköisesti päästään sopimukseen ja jatkan samassa tallissa. Haluaisin ajaa toisen kauden samalla kalustolla ja tutuksi tulleet ihmiset ympärillä.

Tähän kauteen valmistautuminen jäi pahasti vajaaksi.

– Viime kausi oli vaikea ja päättyi loukkaantumiseen. Pääsin pyörän päälle tosi myöhään.

Lahtelaisen kausi Supersportin MM-sarjassa katkesi kolarointiin Italian Misanossa heinäkuussa ja tie vei leikkauspöydälle.

Kisojen välissä Eemeli Lahti lentää Lahteen ja tekee lattia-asentajan töitä. Kuva: Sami Lettojärvi

Siviilitöissä lattia-asentajana

Lahden tähtäimessä on ura MotoGP:ssä, mutta vielä hän ei saa ajamisesta palkkaa. Kisojen välissä Lahti lentää Lahteen ja tekee lattia-asentajan töitä.

– Kahdeksan kuukautta vuodesta lasta heiluu. Vaikka minulla on kallisarvoisia sponsoreita, töissä on käytävä, että saan tallipaikan ja lentoliput maksettua. Suunta on kuitenkin oikea, kohti ammattilaisuutta. Joudun maksamaan tallipaikasta vähemmän kuin aikaisemmin.

Testaamisessa Lahti joutuu antamaan eteen monille kilpakumppaneilleen.

– Hyvä olisi testata enemmän, jos vain olisi varaa.

Raskastakin reissaaminen on.

– Toivon ensi vuodeksi kalenteria, missä olisi kisoja peräkkäisinä viikonloppuina ja välissä pidempiä taukoja. Nyt on sellaista ravaamista, ettei ehdi olla kotona, eikä oikein reissussakaan.

KymiRingin saama kritiikki ihmetyttää

KymiRingin nuorukainen pääsi korkkaamaan testiajoissa elokuussa Suzuki GSX-R 600:lla.

– Jälkimmäisenä testipäivänä pääsin ajamaan noin 30 kierrosta. Tykkäsin. Rata on tosi tekninen ja tulee varmasti hyvät kisat joka luokassa. Ohituspaikkoja riittää.

Hän sanoo ihmetelleensä radan saamaa kritiikkiä. Rataa on moitittu liian hitaaksi.

– MotoGP:n kalenterissa on hitaampiakin ratoja. Radan teknisellä osuudella ei ole välisuoria, vaan mutkaa mutkan perään. Se laskee tietysti keskinopeutta, mutta ei siellä ole sellaista kohtaa, että vauhti jarrutettaisiin kokonaan pois.

Lahti haluaa luonnollisesti kisata kotiradallaan niin pian kuin mahdollista.

– Villi kortti Moto2:een on tosi tiukassa, mutta sellainen yritetään saada jo avauskisaan, hän sanoo.

BSB Superstock 1000 -sarjan Doningtonin osakilpailu 4.-6. lokakuuta.

Kuka?

Eemeli Lahti

22-vuotias lahtelainen ratamoottoripyöräilijä.

Salpausselän Moottorikerhon kasvatti. Aloitti RR-kilpailut vuonna 2007 Ajo Motorsport MiniGP Academyssa.

Kilpailee Britannian Superstock 1000 -sarjassa, mutta ajoi syyskuussa sarjan osakilpailun pienemmässä luokassa Supersportissa sijoittuen Hollannin Assenissa Suzuki GSX-R 600:lla toiseksi.

Ajoi viime kaudella Sterkman Motorsport by HRP:n Suzukilla FIM Europe Supersport Cupissa hopealle, vaikka kausi jäi loukkaantumisen takia kesken. Voitti osakilpailun Assenissa ja ajoi kahdesti podiumille Englannin maaperällä.

Kilpaili vuonna 2017 Suzukilla Britannian Supersport-sarjassa voittaen yhden osakilpailun ja ollen kahdesti kolmas.

Debytoi 2016 Supersportin MM-sarjassa villillä kortilla ja nousi BSB-sarjan palkintopallille Assenissa.

Vuosina 2013-2015 ajoi Superstock 600:n EM-sarjaa sijoittuen parhaimmillaan loppupisteissä kymmenenneksi.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi