Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

"Paljon paskemmillakin radoilla olen ajanut" – Mika Salo korkkasi KymiRingin F4-autolla ja nautti

Uusi moottorirata sopii entisen F1-kuljettajan mukaan myös kuninkuusluokan kalustolle. Radan turvallisuus saa kiitosta ja sen turvallisuutta kehitetään edelleen.

Nykyinen FIA:n tuomari Mika Salo arvioi, että on ajanut formuloilla paljon huomommillakin radoilla. Kuva: Ronja Koskinen

Supervaikea. Nautinnollinen ajaa, mutta pirun fyysinen, kuului Mika Salon tuomio KymiRingin uudesta moottoriradasta.

Salon mukaan vaikean radasta tekevät korkeuserot ja näkymättömiin jäävät kurvit.

– Todella monta pimeää nyppylän ylitystä, jonka jälkeen käännytään. Osaan mutkista tullaan alamäkeä. Yhtään kierrosta en pystynyt ajamaan samalla tavalla.

Entinen F1-pilotti korkkasi 4,6 kilometriä pitkän radan ensimmäisenä formulalla. Allaan hänellä oli poikansa Max Salon F4-kilpuri ja kierroksia kertyi kymmenen.

– Ei lähellekään riittävästi. Olisin halunnut ajaa lisää, mutta poika olisi suuttunut, jos olisin vienyt sen auton.

Yhtään kierrosta en pystynyt ajamaan samalla tavalla. Ex-F1-kuljettaja Mika Salo

Radalle suunnannutta poikaansa Salo opasti isällisesti.

– Max, ota iisisti. Se on tosi vaikea.

Kysymykseen, sopiiko rata F1-autolle, isä Salo, kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n tuomari, vastasi napakasti.

– Paljon paskemmillakin radoilla olen ajanut.

Hiekka vielä kiusana

Mika ja Max Salon lisäksi Koiranen GP:n näytösajotuokiossa radalla kävivät ainakin venäläinen Nikita Aleksandrov sekä Formula Academy Finland -sarjaa johtava Markus Laitala.

– Vaikea rata ainakin ennen kuin tulee tutuksi. Sopii oikein hyvin F4-autolle. Varmasti on huikea fiilis, kun pääsee rataan sisään ja ajamaan ihan limiteillä, Laitala totesi.

Mika Salo ajoi kymmenen kierrosta poikansa Maxin F4-autolla ja nautti uudesta radasta. Kuva: Ronja Koskinen

Radalla ollut hiekka rajoitti suurempia menohaluja.

– Hiekkaa pääsee radalle, kun täällä ei vielä mikään kasva. Siellä on nyt yksi linja, jota voi ajaa. Jos siltä poistuu, luistaa aika reippaasti.

Koirasen skeptisyys kadonnut

Koiranen GP -tallin päällikkö, lahtelainen Marko Koiranen oli näkemäänsä tyytyväinen.

Tämä on jo nyt enemmän kuin mikään rata Suomessa. Promoottori Marko Koiranen

– Tämä on aivan huippujuttu. Rata on turvallinen, nopea, fyysinen ja teknisesti vaativa eli juuri sellainen kuin kilparadan pitää meidän lajissa olla.

Erityistä kiitosta saivat radan turva-alueet.

– Esimerkiksi Hämeenlinnassa, joka on muuten hyvä rata, turva-alueet ovat niin pienet, että melkein aina, kun teet virheen, kolahtaa. Se on silloin myös kustannuskysymys. Täällä tarvitaan vain imuria.

Max Salo pääsi radalle isänsä jälkeen. Kuva: Ronja Koskinen

Paljon kilpa-autoilun maailmaa nähnyt Koiranen sanoi suhtautuneensa ratahankkeeseen aluksi skeptisesti, mutta epävarmuuden karisseen.

– Paljon on vielä tekemättä, mutta tämä on jo nyt enemmän kuin mikään rata Suomessa. Jurvan Botniaringillä on pienet pit boxit (varikkotallit), mutta ei mitään tällaista.

KymiRingille tulee 36 pilttuuta, joiden koko on 6*20 metriä. Talleista on pystyssä kolmasosa.

Koiranen on Formula Academy Finland -sarjan promoottori. Hän kaavailee, että KymiRingillä ajetaan ensi kaudella kaksi sarjan kisaviikonloppua.

– Onhan meillä Suomessa muitakin teknisiä ratoja, mutta ne ovat vähän lyhyitä. Nyt meillä on paikka, missä voidaan opetella ajamaan. Sitä pitää hyödyntää, hän perusteli.

Tänä kesänä ei vielä kisoja

KymiRingin ratajohtaja Timo Pohjola sanoi, että KymiRingin turvallisuutta kehitetään edelleen MotoGP-sarjaa järjestävältä Dorna Sportsilta ja kansainväliseltä moottoripyöräilyliitto FIM:ltä saatavan palautteen pohjalta.

– Päällysteiden materiaaleja, kaiteita ja kanttareita mietitään.

Turva-alueet ovat paikasta riippuen nurmea, soraa tai asfalttia.

– Nurmetukset ja istutukset tehdään pian, että ne kestävät käytön ensi kesänä. Se työ ei voi odottaa, kun meillä kasvukausi on mikä on. Niitä sitten muokataan tarvittaessa.

Pohjolan mukaan radalla ajetaan tänä vuonna vain testiä. Minkään sortin kilpailuja radalla ei järjestetä.

– Toukokuun aikana kaikki työt on saatu siihen malliin, että kilpailuja voidaan järjestää. Alkukesästä tulee tosi kiireinen. Kaikki MotoGP-tallit haluavat tehdä radalla vielä yksityistestejään.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi