Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Yleisömäärä jäi reilusti tavoitteesta, mutta KymiRingin ensimmäinen testipäivä sai yleisöltä kiitosta

Iitin moottoriradan infra on vielä pahasti kesken ja sadekin piiskasi kuljettajat radalta. Järjestäjät uskovat kuitenkin, että ensi vuonna on valmista, kun ensimmäinen motoGP-kisa pitäisi ajaa.

Kotkalaiset mp-harrastajat Tommi Tuomi ja Petri Peltola viihtyivät maanantaina KymiRingin testipäivän katsomossa. "Tästä näkee hyvin melkein koko radan", kaverukset kehuvat. Kuva: Juha Peurala

Tavoiteltu yleisömäärä jäi reilusti, kun suomalainen loppukesä päätti tarjoilla brittiläishenkistä kosteutta tuutin täydeltä KymiRingin moottoriradalla Iitissä.

Noin 3 000 lipun ostanutta katsojaa seurasi maanantaina, kun Mika Kallio ja muutamat muut ratamoottoripyöräilijät uhmasivat sadetta 4,6 kilometrin pituisella radalla. Vielä toukokuisessa valtuustoinfossa Lahdessa tapahtumajärjestäjä Lahti Events ennakoi, että testipäivät voisivat kerätä paikalle jopa 10 000 katsojaa kumpanakin päivänä.

KymiRingin ensimmäistä testipäivää Iitissä kuvailtiinkin mediassa ”lässähdykseksi”, koska lähes jatkuva sade jätti monet ratamoottoripyörät maanantaina varikolle.

Yleisöä pisarat eivät tuntuneet häiritsevän – eikä mikään muukaan, ainakaan haaviin osuneiden katsojien kommenttien perusteella.

– Tämä on iso juttu koko seudulle, ylpeyden aihe. Vielä ei tule mieleen yhtään kehittämisideaa. Olemme käyneet katsomassa formulakisoja ulkomailla, ja kun niihin vertaa, täällä rata näkyy katsomoon todella laajalta alueelta, kehuvat Turussa asuvat Mari Termonen ja Timo Airasmäki sekä Termosen äiti, lahtelainen Pirkko Termonen.

Mari Termonen ja Airasmäki olivat ottaneet jopa töistä vapaata maanantaiksi päästäkseen paikalle, vaikka olivat juuri palanneet kesälomalta töihin.

– Seuraamme tosi aktiivisesti formulakisoja ja motoGP-kisoja. Näistä lipuista maksoi mielellään, he kertovat.

Turkulaiset Mari Termonen ja Timo Airasmäki ottivat töistä vapaata tullakseen Iitin KymiRingin testipäivään. Termosen äiti, Lahden Nastolassa asuva Pirkko Termonen lähti innostuneena mukaan. Kuva: Juha Peurala

Infran ja palveluiden keskeneräisyys näkyy alueella vielä joka puolella. Hankejohtaja Timo Pohjola totesikin lehdistötilaisuudessa, että ”tehtävää on vielä paljon”. Se, hyväksytäänkö Iitin moottorirata virallisesti motoGP-radaksi, selviää lähiviikkoina, mutta tavoite on, että ensi vuonna jo ajetaan.

– Meillä on vuosi aikaa tehdä kaikki. Tänä vuonna työt alkoivat maaliskuussa, tauolle jäädään varmaankin joulu–helmikuuksi, Pohjola arvioi.

Mari Termonen ja Timo Airasmäki aikovat ”ehdottomasti” tulla katsomaan varsinaisia GP-kisoja, jahka rata saa virallisen kisahyväksynnän ja päivämäärä päätetään.

– Paljonhan täällä on vielä tekemistä, Airasmäki sanoo.

– Mutta kyllä siinä onnistutaan, kaikki saadaan varmasti ajoissa valmiiksi, uskoo Pirkko Termonen.

– Suomalaiset ovat tehokkaita! Mari Termonen lisää.

Speedweek.com-sivusto uutisoi heinäkuussa, että KymiRing motoGP -osakilpailua suunnitellaan pidettäväksi 12. heinäkuuta 2020. Sivuston mukaan ensi vuoden kilpailukalenteri päätettäneen syyskuussa 2019.

Maakunnan yritykset mukana järjestelyissä

Miten Lahti tai Päijät-Häme näkyivät alueella? Lahtelainen Total Sec oy vastasi yleisöalueen turvallisuudesta, cateringia järjestivät lahtelaiset Suomen moottoripyörämuseon Ace Corner ja ravintola Casseli. Orimattilalainen Stopteltat oli toimittanut katsomorakenteet ja osan telttakatoksista. Myös Lahdessa toimiva Hartwall on yksi yhteistyökumppani.

Stoptelttojen yrittäjä Juha Rönkkö sanoo, että yrityksen näkyvyyden kannalta kyseessä on iso asia.

– Tulin itsekin katsomaan paikan päälle, miltä täällä näyttää. Hyvin keskeneräistähän täällä vielä on. Järjestäjillä tuli aika kiire saada kaikki valmiiksi testejä varten.

Rönkkö on sitä mieltä, ettei varsinaisten kisojen mittakaavaa vielä täysin ymmärretä. Että miltä se näyttää ja mitä se vaatii, jos 100 000 kisavierasta saapuu alueelle.

– Liikenne voi mennä aivan tukkoon Lahdesta Kouvolaan asti.

Mika Kallio lähdössä sangen keskeneräiseltä varikkoalueelta radalle. Kuva: Juha Peurala

"Oheispalvelut ovat selvästi vielä rakenteilla"

Samaa uumoilevat kotkalaiset moottoripyöräharrastajat Petri Peltola ja Tommi Tuomi. Peltola kertoo, että jo testipäiville saapuessa oli ruuhkaa. Kaverukset ajoivat rata-alueelle jonossa Korialta asti eli noin 10 kilometriä.

Vaikka kisajärjestäjien toiveissa on, että alueelle saavuttaisiin julkisella liikenteellä, todellisuus voi olla jotain muuta.

– Julkinen liikenne ei ole oikein tuttua meille Kehä III:n ulkopuolella asuville, he naureskelevat.

Peltola ja Tuomi kehuvat testipäivän tunnelmaa ja hyvää näköyhteyttä katsomosta radalle. Tuomi sanoo, että ”tämä on lähiseudulle tosi kova juttu”.

– Päätimme, että tulemme paikalle, oli keli mikä tahansa. Sadesää vaikutti vain siihen, että moottoripyörät jäivät kotiin ja tulimme autolla. Mutta on tänne näköjään moni tullut prätkälläkin, Peltola sanoo.

– Kaikki, mikä pärisee, kiinnostaa meitä. Mutta motoGP:t kiinnostavat enemmän kuin formulat, Tuomi sanoo.

Ainakaan vielä testipäivänä KymiRingillä ei ollut muista yleisötapahtumista poikkeavaa ohjelmaa. Yleisöalueelta löytyivät perinteiset metrilakukojut, hupihattumyyjät ja kaljateltat. Alueella oli myös muutama yritysständi ja pieni ohjelmalava, josta juonnettiin tapahtumaa.

– Oheispalvelut ovat selvästi vielä rakenteilla, Tuomi sanoo.

Peltola taas on sitä mieltä, että olemassa olevillakin pärjätään. Mari Termonen sanoo, että jos on kurja sää, oheispalveluille on enemmän tarvetta kuin kauniilla ilmalla.

KymiRingin varikkoalue näytti paikoin järven pinnalta, vettä tuli niin rankasti. Kuva: Juha Peurala

"Mitään ei ole vielä menetetty"

Ruokaa alueella on tarjolla niukanlaisesti. Myös pysäköintiperiaatteet hakevat vielä jouhevuuttaan. Sadoille paikalle saapuneille kotimaisille ja ulkomaisille median edustajille on heikonlaisesti opasteita ja ohjeita siitä, missä saa kuvata ja missä liikkua. Myös mediatilat olivat karut, mutta tähän järjestäjät lupaavat parannusta kisoihin mennessä.

Testipäiväkokonaisuutta on järjestämässä useampi taho, mutta Lahti Events vastaa tapahtumatuotannosta. Tuottaja Jesse Kiuru kuvailee, että ”tapahtuma on saatu pyörimään ihan hyvin”.

– Sade sotki järjestelyjä hieman, ja esimerkiksi ratajärjestys muuttui. Mutta säälle ei kukaan mitään voi. Porukkaakin on ihan mukavasti, ja tiistaille odotamme vielä enemmän ihmisiä, Kiuru kertoo.

Yleisöalueelle on pantu esille Lahden MM-kisoista tuttuja Lahti-mainoksia, mutta muuten Lahti ei alueella erotu ainakaan vieraspaikkakuntalaisen silmiin. Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen sanoo, että brändäystä jatketaan ja tehostetaan jatkossa, ”nythän ajettiin vain rengastestejä”.

– Siihen nähden yleisömääräkin on minusta hyvä. Mitään ei ole vielä menetetty. Tämä on pitkäjänteistä työtä, hän sanoo.

VIP-katsomossa oli lopulta tilaa. Kuva: Juha Peurala

Joitakin on hiertänyt se, että 2020 Euroopan Vihreänä pääkaupunkina patsasteleva Lahti haluaa rahoittaa moottoriurheiluhanketta.

Lahden kaupunki päätti taannoin pääomittaa yhteensä 2,5 miljoonalla eurolla tapahtumayhtiö KOKO Lahtea ja edelleen tämän tytäryhtiötä Lahti Eventsiä, joka hankkisi 12,5 prosentin omistuksen KymiRingin ratayhtiöstä. Lahti Events toimisi radan ja tapahtuma-alueen pääasiallisena tapahtumatuottajana.

Päätöksestä on valitettu hallinto-oikeuteen, mikä on asettanut päätöksen täytäntöönpanokieltoon. Valituksen käsittelyssä voi mennä puoli vuotta ja ylikin, mutta Lahti Events järjestää KymiRingin oheistapahtumia kaikesta huolimatta.

– Keskustelin kansainvälisen moottoripyöräliiton kestävästä kehityksestä vastaavan kanssa viimeksi viime viikonloppuna. Moottoriurheilu ei liiku omassa todellisuudessaan, vaan he ovat sitoutuneet kantamaan oman vastuunsa ilmastotalkoissa. Esimerkiksi laitteethan ovat kovaa vauhtia muuttumassa sähköllä kulkeviksi. Suurimmat päästöt tällaisissa yleisötapahtumissa ovat yleisön aiheuttamia, Timonen sanoo.

KymiRingin toinen testipäivä on tiistaina, ja tapahtumaan voi vielä ostaa lippuja Lippu.fistä.

Kuva: Juha Peurala
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi