Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Miltä KymiRing näyttää 250 km/h kiitävän moottoripyörän kyydistä? Mika Kallio otti toimittajan kyytiin ja näytti

Mika Kallio kiihdytti pyöränsä parhaimmillaan 260 kilometrin tuntivauhtiin. Kisakalustolla päästään noin 350:een. Kuva: Antti Yrjönen

Suora aukeaa, etupyörä ilmaan ja 1 300 kuutioinen KTM-pyörä 250 kilometrin tuntivauhtiin sekunneissa. Suoran päässä raju jarrutus ja oikea kylki kohti asfalttia. Jykevä moottoripyörä sujahtaa ammattilaisen ajamana kepeästi mutkaan. Iitin moottoriurheilurata KymiRing avautuu täysin uusin silmin, kun sitä pääsee todistamaan huipputehokkaan moottoripyörän kyydissä.

Suomen menestyneimpiin ratamoottoripyöräilijöihin lukeutuva Mika Kallio pääsi ensimmäisten joukossa tutustumaan KymiRingin tuoreeseen moottorirataan. KTM:n tehdastallin testikuljettajana ajava Kallio oli järjestämässä median edustajille konkretiaa tarjoavaa rataesittelyä perjantaina.

Kahden kierroksen aikana kävi selväksi, ettei KymiRingin tuore rata ole helpoimmasta päästä. 36-vuotias Kallio on samaa mieltä. Kallio pitää tuoretta rataa mielenkiintoisena, koska hyvän ajotuntuman saaminen edellyttää säätöjen osumista kohdilleen. Mutkat on rakennettu niin, että kuljettaja joutuu kääntämään itseään puolelta toiselle. Hyppely ja sujuva ajaminen vaatii kuljettajalta hyvää kuntoa. Hengähtämään pääsee ainoastaan radan pitkällä takasuoralla.

– Nyt on vihdoin asfaltti pinnassa ja hyvältä vaikuttaa. Olen muutamia kierroksia päässyt ajamaan ja saanut hieman tuntumaa rataan. Rata on tosi haastava ja teknisesti vaativa. Tämä ei tule olemaan mikään helppo paikka, Kallio arvioi.

Kalliolle parin kierroksen mittainen rupeama on vaivaton suoritus. Kokematon kanssamatkustaja saa sen sijaan huomata, kuinka rankkaa pelkkä kiihtyvän, äkkiä jarruttavan ja nopeasti käätyvän pyörän kyydissä pysyminen on. Toimittajan ja kuvaajan pulssien huiput olivat noin 150–160 lyöntiä sekunnissa Kallion kaartaessa takaisin varikolle.

Mika Kallio tarkisti pyöräänsä varikolla. Renkaat kuluivat uudella radalla nopeasti. Kuva: Antti Yrjönen

Testit käyntiin maanantaina

Kallion varsinainen työ alkaa maanantaina. Samalla katupyörä vaihtuu tehdastallin kisapyörään. MotoGP:n kisakalenteriin kuuluu 18 kilpailua. Testitapahtumia on Kallion mukaan suunnilleen yhtä monta kauden aikana.

KTM:n testikuljettajana Kallion vastuulla on tuottaa tietoa, jonka pohjalta talli voi rakentaa jo ensi kauden pyöräänsä. Myös rengasvalmistajilla on omat vaatimuksensa.

Paikalla Iitissä ovat kaikki kuusi MotoGP-tallia: Aprilia, Ducati, Honda, KTM, Suzuki ja Yamaha.

– Vielä pitää käydä läpi, mitä testeiltä halutaan. Näillä näkymin vedetään ihan normaalina testinä ajamaan eli hyödynnetään aika testaamalla erilaisia osia kisakuljettajille. Samalla kokeillaan tiettyjä teknisiä asioita, joita en ole vielä testannut aiemmin, Kallio valaisi.

Radan kuivumista odotellessa ehti antaa monta haastattelua. Kuva: Antti Yrjönen

Uusi rata tuottaa testille omanlaisiaan lisävaatimuksia.

– Rengastoimittaja tarvitsee tietoa, minkälaiset renkaat toimivat tällä radalla. Jokainen talli tulee keskittymään sen vuoksi rengastesteihin, Kallio valotti.

Testaajat toivovat rata-alueelle poutaisaa säätä, jotta kuljettajat saisivat ajettua mahdollisimman paljon kierroksia. Sadekuuro voi tietää pahimmillaan useiden tuntien katkosta. Perjantaina vajaan kymmenen minuutin sade aiheutti noin kahden tunnin odottelun radan kuivumiseksi.

Lajin suosio nousuun Suomessa

Kallion ensimmäisestä kilpailusta ratamoottoripyörien MM-sarjassa on vierähänyt tovi. Kallio teki debyyttinsä vuonna 2001, eikä osannut edes haaveilla GP-radasta Suomessa. Kallion mielestä Suomessa ei täysin vielä ymmärretä kuinka suositusta lajista MotoGP:ssä on kyse.

– Pohjoismaissa ollaan jääty vähän paitsioon, minkä takia MotoGP ei ole Suomessakaan noussut samaan arvoon, kun verrataan esimerkiksi Etelä-Eurooppaan. Katsojaluvut paikan päällä ja TV-luvut ovat verrattavissa Formula ykkösiin. Toivottavasti myös Suomessa aletaan ymmärtää lajin arvo ja mielenkiinto, Kallio toivoi.

Pitkällä suoralla oli mahdollisuus nostaa eturengas ilmaan. Kuva: Antti Yrjönen
Mikä?

MotoGP-luokan testiajot

Ensimmäiset Suomessa pidettävät MotoGP-tason testiajot järjestetään Iitin Kymiring-radalla 19.–20. elokuuta kello 10–17.

Mukana on kaikki MotoGP-sarjan tehdastallit: Aprilia, Ducati, Honda, KTM, Suzuki ja Yamaha. Testien avulla tallit kehittävät pyöriään ja auttavat rengasvalmistajia renkaiden kehittämisessä.

36-vuotias Mika Kallio on KTM-tehdastallin testikuljettaja. Kallio on saavuttanut pitkällä urallaan muun muassa MM-hopeaa MotoGP:n Moto2-luokassa.

Lauri Ilola
lauri.ilola@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi