Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Lahti Historic Rallyn voittoa juhlineen Antero Laineen auto sääntöjen vastainen: "Sillä tavalla minä olen vähän virheellisesti toiminut"

Harvinainen hylkäys nosti Esa Peltosen rallin ykköseksi.

Antero Laineen kohtaloksi koitui autoon vaihdettu turbo. Kuva: Ronja Koskinen

Lahti Historic Rallyn voittoa lauantaina juhlineen Antero Laineen suoritus on hylätty. Laineen Audi Ur Quattro todettiin kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n jälkikatsastuksessa sääntöjen vastaiseksi. Laineen autoon oli vaihdettu turbo, mutta toimenpiteestä ei oltu ilmoitettu FIA:lle.

– Minun olisi pitänyt ilmoittaa vaihdosta Ralf Petterssonille (FIA:n passittaja), joka olisi tehnyt auton historic-passiin lisälehden. Sitä en osannut, älynnyt tehdä, kun olen elänyt siinä tiedossa, että turbo on vapaa nelosryhmässä. Sillä tavalla minä olen vähän virheellisesti toiminut, Laine sanoi.

Jos paperityö olisi tehty asianmukaisesti, ajokki olisi ollut Laineen mukaan sääntöjen sisällä.

Laine, rallin kolminkertainen Suomen mestari, on yrittänyt Historic Rallyn voittoa useampaan otteeseen. Viime vuonna hän oli kolmas, vuonna 2016 neljäs ja toissa vuonna ajoi ulos johtopaikalta.

– Totta kai olisi ollut vanhoilla päivillä kiva voittaa, kun vielä pystyn näiden kanssa ajamaan, 69-vuotias sanoi.

Lahti Historic Rallyn valloittaminen on yhä Kellokosken hurjan suunnitelmissa.

– Nyt harmittaa, mutta ensi vuonna kokeillaan uudestaan, jos luoja suo.

Kartturi Jyrki Saarto ja kuljettaja Esa Peltonen onnittelivat toisiaan lauantaina tietämättä vielä, että olivat kilpailun ykkösiä. Kuva: Ronja Koskinen

Lahti Historic Rallyn kilpailunjohtaja Juha Kukkonen kertoi, että Lainetta ei epäilty missään vaiheessa sääntöjen rikkomisesta. Auto joutui FIA:n syyniin, kuten voittaja-autot usein.

– Kaikkia autoja ei tarkasteta. Voittaja-autoja tupataan katsoa tavanomaisesti eniten. Tällä kertaa taidettiin tarkastaa kaikkien kategorioiden voittaja-autot. Viime vuonna muistaakseni kolme yleiskilpailun parasta.

Läpäistäkseen tarkastuksen auton on vastattava historic-passiin kirjattuja tietoja.

– Laineen auton hylkäämisessä kysymys on ollut siitä, että auto ei ole ollut FIA Historic Technical Passportin mukainen, hän vahvistaa.

Kukkosen mukaan auton hylkääminen jälkikatsastuksessa on EM-tasolla suhteellisen harvinaista, mutta ei tavatonta. Tällä kaudella EM-sarjassa on hylätty Laineen lisäksi ainakin yksi kuljettaja. Lahdessa viime vuonna kilpaillut Luigi "Lucky” Battistolli hylättiin Espanjan Moritz Rally Costa Bravan jälkeen väärän polttoaineen takia.

– Ei se todellakaan tavallista ole. Viime vuodelta en muista yhtään tapausta. Ei minulla ole Lahti Historic Rallystakaan muistikuvaa, että ketään olisi (FIA:n teknisen tarkastuksen yhteydessä) hylätty.

Historic-sarjassa on kuulemma harvinaista myös, että kilpailija hylätään kesken kilpailun sääntörikkomuksen takia. Sellainenkin tapaus viikonloppuna Lahdessa sattui.

– Belgialaispari Carlo MylleSteven Vyncke myöhästyi kahden aikatarkastusaseman välillä enemmän kuin 15 minuuttia, joka johtaa aina hylkäämiseen.

Lahti Historic Rallyn voittajaksi nousi Antero Laineen hylkäämisen myötä pari Esa PeltonenJyrki Saarto Toyota Starlet 1300:lla. Italian Andrea "Zippo" Zivian on Audi Quattrolla toinen ja Tommi Hannuksela Ford Escort RS:llä kolmas.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi