Ossi Oikarinen jatkaa kiihdytysajon Pro Street -luokan SM-sarjan johdossa Kauhavan FHRA Nitro Nationals -viikonlopun jälkeen. Lahtelainen kiihdytti Chevy 1937 Coupensa finaaliin, joka kuitenkin jäi ajamatta kilpailun aikarajan täytyttyä.
– Valitettavasti takaraja kello 20 tuli vastaan. Omasta puolestamme olisimme ehtineet ajaa, mutta järjestäjä priorisoi EM-luokat edelle, kuten tapana on, Oikarinen sanoi.

Aikataulut menivät päätöspäivänä uusiksi, kun rataa jouduttiin sateen jäljiltä kuivaamaan useampaan otteeseen. Muidenkin luokkien huipennuksia jäi näkemättä.
– Yhtään kunnon sademyräkkää ei ollut, mutta pienikin sade on liikaa. Märkä rata on tässä lajissa vaarallinen ja se on pakko kuivata hyvin.
Oikarisen jälkikasvu, Helmi, 10, ja Anton, 8, kilpaili Suomen suurimman kiihdytyskilpailun Junior Dragster -luokassa.
– Helmi tippui ekalla pudotuskierroksella niukasti. Reaktio oli hyvä, mutta arvioitiin indeksi (tavoiteaika) vähän väärin. Anton pääsi jatkoon ekalta kierrokselta. Tokalla kierroksella tuli noutaja, mutta Anton oli hyvin onnellinen elämänsä ekasta pudotusvoitosta.
SM-sarjassa hyvät mahdollisuudet
Ossi Oikarinen on kärjessä myös taistelussa Pohjoismaiden mestaruudesta, kun neljän osakilpailun EDRS Pro -sarja on puolivälissä.
– Kun on mahdollisuus EDRS Prossa pärjätä, hyvin todennäköisesti lähdemme Norjaan.
Oslon Gardermoenin radalla ajetaan 1–4. elokuuta sarjan kolmas kilpailu. SM-sarja jatkuu Virtasalmella seuraavana viikonloppuna.
– Virtasalmen kanssa tulee aikatauluhaasteita. Norjasta päästään takaisin aikaisintaan tiistaina. Siinä käy päivät vähiin, jos SM-kisa meinataan ajaa.
SM-sarjassa kiihdytetään kuusi osakilpailua, josta kuljettajan viisi parasta lasketaan loppupisteisiin. Oikarinen jätti jo yhden SM-osakisan ajamatta Ruotsin Tierpin EM-osakilpailun takia. Hän uskoo silti mahdollisuuksiinsa SM-sarjassa, vaikka Virtasalmikin jäisi väliin.
– Kyllä meillä pitäisi silti olla mahdollisuus voittoon.
Oikarinen voitti kauden kaksi ensimmäistä SM-osakisaa ja keräsi eniten pisteitä myös Kauhavalta.
Hävitty hopea Lindqvistille
Lahtelaiskuskeista Nitro Nationalsin finaalissa ajoi Villähteen Jani Lindqvist. Hän sijoittui Top Streetissä toiseksi.
– Hopea on aina hävitty sija, mutta toisaalta auton kanssa on kolme vuotta tapeltu. Tänä vuonna ongelmat on saatu ratkaistua ja tulosta on tullut. Ekassa kisassa oltiin ykkösiä, seuraavassa kakkosia ja taas kakkosia. Yritetään kovasti saada Suomen mestaruus Lahden alueelle.

Lindqvistin edellisestä mestaruudesta tulee kuluneeksi kahdeksan vuotta. Viime vuonna hän oli sarjassa kolmas.
Ensi kaudella saatetaan kokeilla Suomen rajojen ulkopuolella.
– Uutta autoa tehdään, jota todennäköisesti lähdetään kokeilemaan Ruotsiin. Siirrytään katuautoluokista pro-ryhmiin.
Mico Ahosen Super Pro Et oli yksi niistä luokista, joita ei ehditty ajamaan loppuun. Tuhathevosvoimaisella funny carilla kiihdyttävä Ahonen saalisti kuitenkin luokkansa korkeimmat pisteet ja jatkaa SM-sarjassa selvässä johdossa.
Suomen ennätyksellä historiaan
Perjantaina tehtiin suomalaista kiihdytysajohistoriaa, kun Vilppulan Top Fuel -kuski Anita Mäkelä ajoi lajittelussa tauluun 3,987 sekuntia loppunopeudella 489,87 kilometriä tunnissa. Koskaan aikaisemmin Suomessa ei ole ajettu alle neljän sekunnin.
Lauantaina Mäkelä tykitti toisen kerran neljän sekunnin alle ja lähti päätöspäivään kuninkuusluokan suosikkina. Hän kuitenkin hävisi puolivälierässä Timo Lehtimäelle, joka lopulta vei koko kisan. Finaalissa Lehtimäki jätti taakseen Norjan Maja Udtianin.
Kauhavan EM-osakilpailuun osallistui 62 ja SM-kisaan 164 tiimiä.
Maailman nopein moottoriurheilulaji
Autoilla ja moottoripyörillä ajettava kilpailu, jossa kaksi kuljettajaa ottaa mittaa toisistaan rinnakkaisilla suorilla.
Kiihdytyssuoran mitta on varttimaili (402 metriä) ja Top Fuel -kuninkuusluokassa tuhat jalkaa (305 metriä).
Tarkoitus on ajaa matka mahdollisimman nopeasti tai mahdollisimman lähelle ryhmä- tai ajoneuvokohtaista indeksiaikaa, jota ei saa alittaa.
Top Fuelissa parhaat taittavat tuhat jalkaa alle neljässä sekunnissa auton kiihtyessä nollasta sataan alle puolessa sekunnissa.
Yhdysvalloissa Top Fuelissa on saavutettu yli 540 km/h loppunopeuksia.
Lajin kattojärjestö Finnish Hot Rod Association (FHRA) perustettiin 1972.
Suomen ensimmäiset kiihdytyskisat ajettiin Keimolassa 1975.
Ensimmäiset viralliset SM-tittelit jaettiin 1979.
Kauden tärkein kilpailu Suomessa on EM-osakilpailu FHRA Nitro Nationals, joka ajettiin viikonloppuna ensimmäistä kertaa Kauhavan uudella radalla.