Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Lahtelaiskuljettajalle tarjottiin mahdollisuutta Ferrarille – 1,6 miljoonan kynnysraha oli ainoa este

Henri Kauppi kokoaa rahoitusta Euroopan GT3-karkeloihin. Akuuttia kisanälkää hän tyydyttää ajamalla vuosien tauon jälkeen karting-kilpailun.

Henri Kauppi on ohjannut kesäkuun alussa nuoria kartingin saloihin. Kuva: Sami Lettojärvi

Henri Kaupin, 23, kilpailukausi ei ole vielä alkanut, vaikka sarjat Euroopassa ovat käynnistyneet.

– Tähtäin on ajaa GT3-autolla Euroopan tai Italian-sarjaa. Rahoitusta etsitään. Auto ja tallipaikka löytyy, kun raha saadaan kasaan, Kauppi sanoo.

Viime kaudella lahtelaisen ajokki oli italialaistalli Nova Racen Ginetta G55. Hän aloitti kauden Italian GT4-sarjassa, josta talli vetäytyi kolmen kisaviikonlopun jälkeen kilpailun puutteessa. Kausi jatkui GT4:n Euroopan Cupissa. Kilpaa hän ei ole ajanut sitten lokakuun.

– Viimeisin kisa oli GT4 Sprint Cup Hockenheimissa alitehoisella autolla. Siitä ei jäänyt paljon kerrottavaa.

Vaikka kausi oli repaleinen, Kauppi toteaa antaneensa näytöt koppiautojen seuraavalle tasolle.

– Alkukausi onnistui aika hyvin kovia kuskeja vastaan. Matteo Cresson, jota vastaan ajoin, vakuuttui vauhdistani. Hän hoitaa nyt asioitani.

Kauppi kertoo Cressonin järjestäneen hänelle mahdollisuuden siirtyä ajamaan Euroopan GT3-sarjaa Ferrarilla. Rahoitus toki jäi kuskin huoleksi.

– 1,6 miljoonaa euroa olisi pitänyt saada kasaan. Lähelle päästiin, mutta lopulta se oli liian iso pala haukattavaksi.

"Jos haluaa ammattikuskiksi, pitää päästä näyttämään, että vauhti riittää parhaita vastaan." Kuva: Sami Lettojärvi

Kilpailu ajomahdollisuuksista Euroopan radoilla on raadollista, jos ei ole sattunut syntymään kultalapio kapaloissa. Viime kaudella Kaupin budjetti oli noin 200 000 euroa. Siihen verrattuna 1,6 miljoonan kynnysraha Ferrarin ohjaamoon tuntuu todellakin suurelta palalta.

– Halusin katsoa sen kortin. Jos haluaa ammattikuskiksi, pitää päästä näyttämään, että vauhti riittää parhaita vastaan.

Italian GT3-sarja Mercedeksellä ja Audi R8 Cup olivat muut Cressonin tarjoamat vaihtoehdot.

– Mersu-diili oli hyvä, mutta meillä tuli liian kiire, kun katsottiin Ferrari loppuun asti. Ferrari-paketissa oli mukana suuria suomalaisia firmoja, mutta kun suurin sponsori vetäytyi, kaikki kaatui kuin dominopalikat.

Kauppi haluaisi ajaa kilpaa ammatikseen, mutta tällä hetkellä hänen päätyönsä on kilvanajon mahdollistavan rahoituksen kasaaminen.

– Ei tämä helppoa ole. Tuntuu, että Suomessa yritykset ovat halukkaampia tukemaan joukkueita kuin yksilöurheilijoita, vaikka yksilön tarjoama näkyvyys maailmalla voisi olla eri luokkaa kuin kotimaassa pelaavan palloilujoukkueen.

Kilpailuintoaan Kauppi pääsi tyydyttämään viikonloppuna Kotkassa, jossa ajetiin Suomen suurimman karting-sarjan IAME Series Finlandin toinen osakilpailu.

– Edellisen kerran olen ajanut karting-kisan kolme tai neljä vuotta sitten. Ajankohta sopii ja sain hyvän auton. Into ajaa kilpaa on kova, hän perustelee osallistumistaan.

Alleen Kauppi sai Lahden FK-kerhon Sami Sinervon menopelin.

– Sami ei enää aja kilpaa, mutta pyörittää tiimiä.

Henri Kauppi vetää toisen kartingleirin 10-16-vuotiaille heinäkuussa. Kuva: Sami Lettojärvi

Itse asiassa koko viikko meni Kaupilla mikroautojen merkeissä. Alkuviikon hän toimi kouluttajana nuorisoleirillä Lahti Karting Centerissä.

– Heinäkuun alussa meillä on toinen leiri 10–16-vuotiaille samassa paikassa. Ajamisen ohella olen tehnyt viime vuodet valmennustöitä ja kisamekaanikon hommia.

Joku vuosi sitten Kauppi touhusi muun muassa Sami-Matti Trogenin taustalla. Nyt Trogen kisaa rallicrossin MM-sarjan yhteydessä ajettavassa RX2-sarjassa.

– Pienestä asti olen ollut isän apuna koneiden kimpussa. Auton säätämistäkin on tullut paljon harjoiteltua. Ajaminen ammattilaisena on edelleen päätavoite, mutta jos se ei natsaa, uskon, että ammatti löytyy silti kisapuolelta.

Kuka?

Henri ”Henkka” Kauppi

Lahtelainen 23-vuotias kilpa-autoilija.

Edustaa Lahden Urheiluautoilijoita.

Kisasi viime kaudella GT4-koppiautolla Italian sarjassa ja Euroopan Cupissa.

Sijoittui viime syyskuussa toiseksi Nova Race Teamin autokunnassa Barcelonan 24 tunnin kilpailun GT4-luokassa.

Ajoi kaudella 2016 kolme kisaviikonloppua Formula 4:n Pohjois-Euroopan mestaruussarjaa Koiranen GP -tallissa.

Kilpaili kartingissa 2000–2016. Kolmas KZ2-luokan SM-sarjassa 2015.

Tähtäin Euroopan GT3-sarjoissa. Managerina toimii italialainen Matteo Cresson.

Toisen polven kilpa-autoilija. isä Jukka Kaupilla on kiihdytysajotausta.

Ottaa yleisön kilvanajohaasteita vastaan Lahti Karting Centerin moottoriurheilupäivässä lauantaina 15.6.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi