Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Toyotan juhlissa Portugalissa oli karvas maku - "Olemme todella pettyneitä"

Kris Meeke ajoi ulos viimeisellä erikoiskokeella Portugalin MM-rallissa. Palkintopallilla juhli taas tuttu kolmikko. Hyuandain talli syyllistyi juonitteluun, jos Sebastien Ogierin väitteitä on uskominen.

Portugalin rallin voittanut Toyotan Ott Tänak sai juomasuihkua joka suunnasta palkintopallilla paistatellessaan. Kuva: Miguel Riopa

Ei tullut Tommi Mäkisen johtamalle Toyotan rallitallille kaksoisvoittoa Portugalin MM-rallista, vaan voitto ja seitsemäs sija. Ott Tänak hoiti homman miehekkäästi maaliin asti, mutta sunnuntain erikoiskokeille toisena lähtenyt Kris Meeke oli Toyotan heikoin lenkki. Meeke ajoi ulos viimeisellä erikoiskokeella ja keskeytti.

– Olemme todella pettyneitä. Krisin keskittyminen ei ollut kohdallaan ennen viimeistä erikoiskoetta, Mäkinen valitteli.

Toyotan tuplavoitto oli valunut portugalilaiseen hiekkaan jo edellisellä erikoiskokeella, kun Meeke oli pyörähtänyt ja pudonnut Thierry Neuvillen taakse kolmanneksi. Meeke yritti hyvittää virhettään viimeisellä erikoiskokeella, mutta hyökkäys epäonnistui. Meeke leikkasi mutkan liian ahnaasti ja Toyota lähti käsistä.

– Tiimin kannalta tosi harmittava juttu. Me oltaisiin tarvittu niitä tiimipisteitä, seitsemänneksi sijoittunut Jari-Matti Latvala sanoi.

Rovanperä vakuuttava

Portugalin MM-rallin kärkikolmikko kirjoitettiin lopulta seuraavasti: Tänak voitti rallin 15,9 sekunnin erolla ennen Neuvillea. Sebastien Ogier oli kolmas. Kuljettajien MM-sarjassa Ogier säilytti johtopaikan kahden pisteen erolla Tänakiin.

Fordin Teemu Suninen oli paras suomalainen neljännellä sijallaan.

– On hyvä olla tiimin nopein kuljettaja. Täytyisi jatkaa tällä tavalla säännöllisesti ja taistella sijoituksista kolmen parhaan joukossa, Suninen totesi.

WRC2 Pro -luokan yli minuutin erolla voittanut Kalle Rovanperä oli yleiskilpailun kuudes. Se on jyväskyläläisen uran paras sijoitus MM-rallissa.

– Onhan se hieno sijoitus tällaisella autolla, Rovanperä totesi kellon lailla toimineesta Skodasta, jossa on sata hevosvoimaa vähemmän tehoa kuin WRC-autoissa.

Rovanperälle ja Skodalle Portugalin ralli oli lähes täydellinen kilpailu. Vain 40 sekuntia vienyt rangasrikko neljännellä erikoiskokeella löi himmeän lommon kaksikon kilpeen.

– Olihan tämä hyvä debyytti uudelle autolle. Vaikka rengas meni, niin sllti voitettiin yli minuutilla.

Rovanperä otti toisen luokkavoiton putkeen. Chilen rallissa hänen vauhtinsa riitti yleiskilpailun kahdeksanteen sijaan.

– Saimme revittyä eroa kun oli tarvis ja muuten kierrettiin kiviä. Varsinkin toisena ajopäivänä ajettiin hyviä aikoja. Kun on hyvä nuotti ja ajo maistuu, niin kaikki on silloin kunnossa, Rovanperä tuumasi.

Latvalan bonusjahti meni mönkään

Latvala lähti ajamaan sunnuntaina hyviä pisteitä bonuserikoiskokeelta, mutta se urakka tyssäsi alkuunsa. Gus Greensmith ajoi ulos kuuluisassa Fafen hypyssä ja Latvala määrättiin hiljentämään, koska britin auto oli jäänyt tielle. Latvalalle annettiin kuudenneksi paras aika, mutta siitä ei lisäpisteitä herunut.

– Ei me varmaan pohja-aikaa oltaisi pystytty ajamaan, mutta vähän liian huono aika meille annettiin, Latvala murahti.

Latvala oli jäänyt viidenneksi nopeimmasta Dani Sordosta 0,2 sekuntia 4,45 kilometrin kohdalla ja sen mukaan häntä hyvitettiin.

- Mutta mulla meni se alku huonosti, kun ovesta irtosi pehmuste. Sitten kun lähti kulkemaan, niin näytettiin punaista lippua, Latvala harmitteli.

Jari-Matti Latvalan kisa meni piloille lauantaina. Kuva: Miguel Riopa

Latvalan ralli meni piloille lauantaina, kun Toyotasta hajosi iskunvaimentaja.

– Illalla varmistui, että se ei ollut mun vika. Meidän pitää tutkia tosi tarkasti iskarin materiaalit, koska halutaan tietää, että miksi öljyt tulivat ulos iskarin kanisterista. Ajamalla se ei rikki mennyt, koska ei siihen niin kovaa iskua tullut, Latvala selvitti.

Lappi teloi ajokkinsa

Esapekka Lappi oli ajamassa viidenneksi, mutta kaatoi autonsa tiukassa neulansilmämutkassa sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella ja menetti aikaa 20 sekuntia. Citroenista hajosi tuulilasi ja takaspoileri.

– Auton keula jäi jumiin ojaan, kun lähdettiin spinnaamaan. Siitä sitten kierittiin alamäkeen, Lappi selvitti.

Seuraavalla erikoiskokeella Lappi teloi auton takapyörän ripustuksen.

– Tulin liian kovaa siihen mutkaan. Auto oli kunnossa, joten se oli ihan tyhmä juttu mun puolelta. Meillä ei ollut mitään voitettavaa sillä erikoiskokeella, vain hävittävää.

Lappi ajoi erikoiskokeen maaliin, mutta ei saanut korjattua vauriota kunnolla.

– Ei se olisi niitä kilometrejä sillä korjauksella kestänyt, Lappi totesi.

Ogier paljasti Hyundain katalan juonen

Portugalin MM-rallissa kolmanneksi ajanut Sebastien Ogier esitti kovan väitteen Hyundain rallitallin toiminnasta rallin jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.

– Haluan kiittää Dani Sordoa, että hän ei toteuttanut tallinsä käskyä pysähtyä ja startata uudelleen. Minulla ei ole mitään taktiikkoja vastaan, mutta tuo olisi ollut katala temppu, Ogier kertoi.

Ogierin väitteen mukaan kahdeksantena autona sunnuntain lenkille lähteneen Sordon piti pysähtyä erikoiskokeelle, päästää seuraavana tullut ja rallissa kolmantena ollut Thierry Neuville ohi ja jatkaa matkaa ennen Kris Meekeä. Toyota-kuljettaja olisi kärsinyt Sordon auton aiheuttamasta pölystä ja se olisi auttanut Neuvillea nousemaan rallissa toiseksi.

– Onneksi Sordo toimi kuin herrasmies, kiitteli Ogier, joka kertoi kuulleensa suunnitelmasta omien kontaktiensa kautta.

Hyundain rallitallin päällikkö Andrea Adamo ei halunnut kommentoida Ogierin väitettä.

Ari Mäntylä
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi