Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Jokkisperheet ovat huolissaan, kun harjoittelupaikka lähtee alta – "KymiRing ei auta meitä tavallisia harrastajia yhtään"

Lahden Urheiluautoilijoiden Hanna Yrjölä sanoo puhuvansa monen suulla, kun pelkää, että nuorten jokkisharrastus Lahden alueella loppuu.

Hanna Yrjölä sanoo, että Kukonkoivun radalle langetettu harjoittelukielto kirpaisee monia harrastajia syvältä. Kuva: Juha Peurala

Kukonkoivun jokkisradalla oltiin tyrmistyneitä radan harjoittelumahdollisuuden yllättävästä epäämisestä. “Kukossa” saa ajaa kilpaa vuoteen 2021, mutta keskiviikkona tulleen viranhaltijapäätöksen mukaan harjoittelu radalla ei enää onnistu.

– Niin paljon harmittaa, että tekisi mieli käyttää v-sanaa. Kyllä me aikuiset pärjätään, mutta missä juniorit opetetaan ajamaan. Harrastaminen loppuu alueelta, kun ei ole harrastuspaikkaa, manasi Hanna Yrjölä, Lahden Urheiluautoilijoiden hallituksen jäsen.

Yrjölä sanoi, että päätös kirpaisee monia.

Harrastaminen loppuu alueelta, kun ei ole harrastuspaikkaa. Lahden Urheiluautoilijoiden hallituksen jäsen Hanna Yrjölä

– Jokkis on monille koko perheen harrastus. Meillä ajavat kaikki: minä ja mies jokkista ja poika on karting-koulussa Pippossa. Veljieni perheet harrastavat jokkista. Päätöksen myötä monien kaltaistemme perheiden elämäntapa on uhattuna.

Lähimmät jokkisradat löytyvät nyt Asikkalan Vesivehmaalta ja Heinolasta. Yrjölän mukaan evakkoon lähteminen ei ole pelkästään kustannuskysymys. Hän sanoi, että molempien ratojen kunto jättää toivomisen varaa.

– Vääksyn röykkiöön on turha mennä treenaamaan, eikä Heinolan radastakaan ole samalla tapaa pidetty huolta kuin tästä. Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat on nähnyt todella paljon vaivaa Kukon radan eteen. Tämä on ollut todella hieno paikka harrastaa.

Hanna Yrjölä sylissään tytär Jatta Elo toimi sunnuntaina Eräpolku Racing Teamin joukkueenjohtajana. ”Tiimiperheeseen” kuuluivat myös Heidi Pohjantähti (vas.) sekä poikansa Julius Pohjantähti, Emilia Leinonen ja Iida Yrjölä. Kuva: Juha Peurala

"Onko päättäjien lapsilla paremmat harrastukset?"

Kukonkoivun jokkisrata suljetaan KHO:n päätöksellä ja myös Lahden Pippon moottoriurheilukeskuksen kohtalo on vaakalaudalla. Hanna Yrjölän mukaan nyt olisi Lahden kaupungin aika tulla jotenkin harrastajia vastaan.

– Kaupunki sijoittaa rahaa KymiRingiin, eikä siinä mitään pahaa, mutta meitä tavallisia harrastajia KymiRing ei auta yhtään. Ei meillä ole sinne asiaa. Jotain pitäisi keksiä. Tätä menoa moottoriurheilun harrastaminen loppuu nuorilta kokonaan. Sitäkö halutaan? Onko päättäjien lapsilla paremmat harrastukset?

Kukon rataa hallinnoiva Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat etsii uudelle jokkisradalle paikkaa Päijät-Hämeestä, mutta radan valmistuminen ei ole läpihuutojuttu, vaikka sopiva paikka löytyisikin. Radan rakentamisen on arvioitu nielevän aikakin puoli miljoonaa euroa.

– Onko pienillä seuroilla sellaiseen varaa? Monissa kaupungeissa on vauhtikeskus, jonne kaikki moottoriurheilu on keskitetty. Sellainen saisi olla Lahdessakin, Yrjölä näki.

Nuori tarvitsee paljon harjoitusta

Hausjärven Urheiluautoilijoiden Mikko Tonttilan hymy ei hyytynyt, vaikka joukkueensa Teitze Team putosi kansallisen joukkuekilpailun finaalista.

– Syke on laskenut jo sen verran, että pystyn keskittymään loppukilpailun seuraamiseen, hän sanoi.

Tonttila asuu Riihimäellä ja pitää kotiratanaan Hyvinkäätä.

– Vaikka ei tännekään ole pitkä matka. Matkassa menee vähän yli puoli tuntia.

Tonttila treenaa Hyvinkäällä muutaman kerran vuodessa. Hän kertoi, että treenirupeama radalla maksaa vieraan seuran kuljettajalta 50 euroa kerta.

– Se ei ole ongelma harvoin harjoittelevalle aikuiselle, mutta nuorille se on toinen juttu. Nuorena harjoitusta tarvitaan paljon. Tärkeää olisi, että nuori pääsi harrastamaan lähellä kotia ja mahdollisimman edullisesti.

Kukonkoivun kansallisessa Classic Liigassa ajettiin sunnuntaina 77 lähtöä. Kuvassa kilvoittelevat Lahden UA:n Harri Pylväläinen ja Kolarin Moottorikerhon Jari Vanhapiha (20). Kuva: Juha Peurala

Hyvinkäällä on Tonttilan mukaan kelpo olosuhde, mutta rauhassa ei moottoriväki saa nukkua sielläkään.

– Radan käyttöaikoja on tiukennettu ja koko ajan on pieni pelko tiukennuksista. Jatkuvasti pitää vähän kuulostella, mitä on tapahtumassa.

Voitto meni Akaalle

Kukonkoivun kansallisessa Classic Liigassa ajettiin 77 lähtöä. Voittoon hurjasteli Lattiapinnoite Team Akaalta. Lahden Putkihuolto Team ajoi toiseksi ja Vääksyn Betoni Team kolmanneksi. Katsojia Kukon harjulla oli tavanomaisen runsaasti eli noin tuhat.

Oikeustaistelu

Vuosien vääntö on ohi

Kukonkoivussa on ajettu sijoituspaikkaluvan turvin vuodesta 1991.

Vuonna 2010 Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat velvoitettiin hakemaan radalle ympäristölupaa, joka heltisi marraskuussa 2012.

Hollolan ympäristöyhdistys ja ympäristöluvasta päättämässä ollut Hämeen Ely-keskus valittivat päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka kumosi luvan huhtikuussa 2014.

Päij-HUA:n valitti korkeimpaan hallinto-oikeuteen. KHO pysyi hallinto-oikeuden kannalla.

Lahden seudun ympäristöpalvelut käynnisti toimet sijoituspaikkaluvan kumoamiseksi ja lupa kumottiin.

Seura valitti sijoituspaikkaluvan kumoamisesta oikeusasteisiin.

KHO hylkäsi Päij-HUA:n valituksen helmikuussa 2019.

Seura esitti Hollolan kunnalle siirtymäaikaa, jolla radan toimintaa jatkettaisiin vuodet 2019–21 niin, että radalla voisi kilpailutoiminnan ohella harjoitella kaksi kertaa viikossa.

Kunta hyväksyi esityksen 29.5. lukuun ottamatta harjoittelun sallimista.

Keskeinen syy radan sulkemiseen on sen sijainti pohjavesialueella.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi