Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Kukonkoivun moottorirata sai lisäaikaa – harjoittelukielto pysyy

Myönnetty siirtymäaika miellyttää, harjoittelun kieltäminen sapettaa Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoita. Sunnuntaina Kukonkoivussa ajetaan jokamiesluokan kilpailu.

Jokamiesluokan kilpailuilla on Kukonkoivussa pitkät perinteet. Kuva vuodelta 2014. Kuva: Samuli Ikäheimo

Sulkemispäätöksen korkeimmalta hallinto-oikeudelta aiemmin saaneelle Kukonkoivun moottoriradalle on myönnetty siirtymäaika vuoden 2021 loppuun saakka. Hollolan kunta antoi asiasta viranhaltijapäätöksen keskiviikkona.

Päätös tarkoittaa, että moottoriradan jälkihoitotoimenpiteet pitää olla tehtynä vuoden 2021 loppuun mennessä, minkä jälkeen rata suljetaan lopullisesti. Siirtymäaikana Kukonkoivun radalla voidaan järjestää kilpailutoimintaa erillisellä luvalla. Harjoittelulupaa radalle ei herunut, sillä radalla ei ole ympäristölupaa ja aiemmin myönnetty sijoituspaikkalupa peruttiin tuoreimman päätöksen yhteydessä.

Moottorirata saatetaan lopetuskuntoon poistamalla asfaltti, ratarakenteet sekä kuljettamalla siellä oleva jäte jatkokäsittelyyn.

Rataa hallinnoiva Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat (UA) esitti Hollolan kunnalle aiemmin siirtymäaikaa, jossa radan toimintaa jatkettaisiin vuodet 2019–21. Tällöin radalla voitaisiin kilpailutoiminnan ohella harjoitella kaksi kertaa viikossa. Jatkoaikaa tarkasteltaisiin ehdotuksen mukaan vuosittain. Esitys hyväksyttiin harjoittelun sallimista lukuun ottamatta.

Puoli miljoonaa euroa on melkeinpä minimi, koska rata pitää rakentaa nykyvaatimusten mukaan. Torsoa ei kannata tehdä. Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden tiedottaja Tapio "Emppu" Tuominen

Seura tyrmistynyt

Kukonkoivun moottoriradan sulkemisen taustalla on vuosia kestänyt vääntö. Korkein hallinto-oikeus teki radan sulkemisesta lopullisen päätöksen. Keskeinen vaikuttava asia sulkemispäätöksessä on ollut radan sijainti pohjavesialueella.

Hollolan kunnan ympäristötarkastaja Ulla Lehtinen avaa keskiviikkona julkaistun viranhaltijapäätöksen taustoja.

– Radalla ei ole ympäristölupaa, jonka nojalla sille voitaisiin antaa määräyksiä. Tästä syystä olemme neuvotelleet osapuolien kanssa jälkihoitosuunnitelman teosta. Sen jälkeen olemme tehneet radalle tarkastuksen, jossa verrattiin jälkihoitosuunnitelman toteutumista käytännössä ja tehneet ratkaisun sen pohjalta, Lehtinen toteaa.

Kuva: ESS-arkisto / Sami Kuusivirta

UA:n tiedottaja ja puuhamies Tapio "Emppu" Tuominen on harjoittelun eväämisestä harmissaan. Tuominen näkee, että juuri harjoittelun lopullinen kieltäminen on harrastajille vaikeampi asia kuin kilpailujen järjestäminen muualla.

– Sanotaan näin, että Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat on tyrmistynyt tästä päätöksestä. Vieressä olevalla enduro-harjoitteluradalla on ympäristölupa, ja ehkä meidänkin pitäisi sellaista hakea. Näen, että yhtä lailla meidän olisi sellainen saatava, mutta se on sitten pitkä prosessi, jos siihen lähdetään, Tuominen miettii.

– Jäsenistölle tulee ylimääräisiä kustannuksia siitä, että pitää mennä Hyvinkäälle tai Vesivehmaalle testaamaan kalustoa. Laji kehittyy koko ajan, minkä vuoksi kilpailuihin ei voi mennä kylmiltään. On oleellista, että päästään harjoittelemaan laillisissa olosuhteissa, Tuominen tuumaa.

Seura etsii mahdollisuutta kokonaan uuden radan rakentamiseksi Päijät-Hämeeseen. Aiemmin suunnitelmissa ollut Kärkölän-vaihtoehto kariutui, joten paikkaa on etsittävä muualta. Kustannukset liikkuvat Tuomisen mukaan vähintään 500 000 eurossa.

– Kärkölän suunnalla ollut paikka ei sovellu radalle, koska maa-alue oli hieman liian pieni ja asutus liian lähellä. Muita paikkoja kartoitetaan. Puoli miljoonaa on melkeinpä minimi, koska rata pitää rakentaa nykyvaatimusten mukaan. Torsoa ei kannata tehdä, Tuominen linjaa.

Sunnuntaina 77 lähtöä

Kukonkoivun radalla ajetaan varmuudella kaksi kilpailua tänä vuonna. Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat järjestää jokamiesluokan kansallisen joukkuekilpailun tänä sunnuntaina, elokuussa ajetaan perinteiset Päijät-Hämeen ajot.

Viikonlopun kilpailuun on ilmoittautunut 18 joukkuetta. Kilpailu ajetaan kolmessa lohkossa, joiden voittajat etenevät finaaliin. Päivän aikana ajetaan hulppeat 77 lähtöä.

– Odotan tosi hyvää kisaa, joukkuekilpailuja ei juuri ajeta vuoden aikana, joten paikalla on ihan kärkikuljettajia. Tapahtuma kiinnostaa joukkueita ja fiilis on takuulla hyvä, Tuominen povaa.

Lauri Ilola
lauri.ilola@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi