Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Vesivehmaan kilpailun tulevaisuus on auki – “Antti tuskin olisi halunnut, että tapahtuma tähän loppuu”

Vesivehmaa Grand Nationalissa menehtynyt Antti Pendikainen oli kokenut kuski. Cross country -kilpailuissa kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat VGN-promoottorin mukaan harvinaisia.

Vesivehmaa Grand National ajettiin viikonloppuna kolmatta kertaa. Kuva: Markku Brummer

Vesivehmaa Grand Nationalin hienosti alkanut moottoriviikonloppu sai surullisen lopun, kun sunnuntaina eliittiluokan kilpailuun osallistunut Antti Pendikainen menehtyi ulosajossa.

Vuonna 1990 syntynyt Pendikainen tunnettiin hurjista stunt-tempuistaan. Hän oli tunnettu ja pidetty hahmo myös moottoripyöräpiireissä.

– Antti oli poikkeuksellinen ilopilleri. Hän oli aina positiivisella päällä ja toi energiaa kaikille ympärillään oleville, sanoo Vesivehmaa Grand Nationalin promoottori Juuso Pulliainen.

Pendikainen ja Pulliainen tunsivat toisensa hyvin.

– Lauantaina ja sunnuntainakin vielä vitsailtiin. Kilpailuhommista opin Antin tuntemaan. Hän oli kova kilpailija ja tykkäsi ajaa extreme enduroa.

Promoottori muistelee, että Pendikainen osallistui Vesivehmaa Grand Nationaliin kaikkina kolmena vuotena.

– Viime vuonna hän tuli torstaina käymään ja ilmoitti, että hänen on haettava kilpailuun uusi pyörä. Hän tuli vielä illalla takaisin ja alkoi laittaa uutta pyörää kisakuntoon. Kaikki hauska, poikkeuksellinen, oli häntä itseään.

Surutyö on tehtävä ensin

Pendikainen törmäsi puuhun ja menehtyi törmäyksessä saamiinsa vammoihin nopeasta ensiavusta huolimatta.

Kilpailun järjestäjä Nordic Sport & Event perusti tutkintalautakunnan välittömästi onnettomuuden jälkeen selvittämään onnettomuuden syitä.

Vikaa ei löytynyt ajoneuvosta tai varusteista.

Pendikainen oli kokenut kuski.

– Todella kokenut seppä ja kaikin puolin taitava kuljettaja. Startissa ihmettelin, että kuka tuossa meni piikillä top 5:ssä, mutta Anttihan se siellä painoi menemään, Pulliainen sanoo.

Tapaus on poliisilla kuolemansyyntutkinnassa.

Pulliainen ei osaa vielä sanoi, kuinka onnettomuus vaikuttaa Vesivehmaa Grand Nationalin tulevaisuuteen.

– En ole sitä juurikaan ajatellut. Ajatukset ovat Antin perheessä ja läheisissä. Antin muistoa olisi mahtava jollain tavalla kunnioittaa, mutta mietitään tulevaa vasta, kun surutyö on saatu valmiiksi. Antti tuskin olisi halunnut, että tapahtuma tähän loppuu.

Yleensä ei ruhjeita pahempaa

Vakavan onnettomuuden riskit kuuluvat moottoriurheiluun. Cross country -kilpailuissa kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat Pulliaisen mukaan kuitenkin hyvin harvinaisia.

– En ole koskaan aikaisemmin ollut läsnä järjestäjänä tai kilpailijana tapahtumassa, jossa kuljettaja olisi menehtynyt. Tosi pahalta tuntuu, mutta onneksi olen saanut tukea ihmisiltä, jotka tällaisen ovat käyneet läpi.

Vesivehmaa Grand Nationalin järjestelyihin osallistui myös Salpausselän Moottorikerho. Seuran puheenjohtaja Perttu Pylväs muistaa yhden kuolemaan johtaneen tapauksen lähivuosilta.

– Pari vuotta takaperin, kun olin Ranskassa ajamassa, kuljettaja kuoli lämpöhalvauksen aiheuttamaan sairauskohtaukseen. Ulosajoista selvitään lajissa yleensä ruhjeilla, koska vauhdit maastossa eivät ole niin kovia.

Pylväs sanoo, että seurassa suhtaudutaan pienempiinkin onnettomuuksiin vakavasti.

– Laji on sen luonteinen, että riskit ovat olemassa. Turvallisuustyön merkitys ymmärretään ja sitä jatkuvasti tehdään. Jos meillä esimerkiksi junioritoiminnassa sattuu onnettomuus, sen syntysyy käydään joka kerta perin juurin läpi, ja kehitetään toimintaa niin, että se ei voi toistua.

Hän kertoo myös, että SsMK:n crossikoulun ja valmennusryhmän junioreille sekä juniorien vanhemmille järjestetään vuosittain ensiapu-, sääntö- ja ratakoulutus.

Tunnettu stunt-mies

Antti Pendikainen kuului lauantaina Vesivehmaa Grand Nationalissa esiintyneeseen StuntFreaksTeamiin, mutta ei esiintynyt näytöksessä.

Pendikaisen ehkä tunnetuin stunt-tempaus oli hyppy kuumailmapallosta neljän kilometrin korkeudesta ilman laskuvarjoa.

Cross country

Motocrossin ja enduron välimuoto

Pitkäkestoinen maastossa ajettava reittikestävyyskilpailu, missä keskinopeus ei saa ylittää 55 km/h.

Kilpailureitin tulee sijaita yhtenäisellä helposti valvottavalla alueella. Reitti ei saa ylittää yleisessä liikenteessä olevia teitä.

Moottoripyörissä tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus.

Kilpailijalla tulee olla kypärä, ajosaappaat, käsineet ja ajoasu. Lisäksi suositellaan rinta- ja selkäsuojan käyttöä.

Ajolasien repäisykalvojen käyttö on kielletty.

Kypärään tai sen lippaan ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.) Kolmesti järjestetty Vesivehmaa Grand National on Suomen suurin cross country -kilpailu. Sen esikuva on maineikas, Ruotsin Gotlannissa ajettava, Gotland Grand National.

Vesivehmaa Grand National on osa Euroopan cupia.

Cross countryn SM-sarjaan kuuluu neljä osakilpailua: Parola, Vesivehmaa, Kauhajoki ja Säkylä.

Lähde: moottoriliitto.fi
Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi