Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Lahti investoimassa KymiRingiin, tavoitteena myös maailman ensimmäinen hiilineutraali moottorirata: "Bussilla ja junalla Formula E -kisoihin"

Lahden kaupunginhallitus esittää valtuustolle kahden miljoonan euron lisämäärärahaa omistusosuutta varten.

Lahti Regionin projektipäällikkö Arto Ahola, KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjola ja Lahden FK-kerhon Risto Salonen viime vuonna järjestetyssä KymiRing-tutustumistilaisuudessa. Miesten taustalla havainnekuva moottoriradasta. Kuva: Sami Kuusivirta

Isot mahdollisuudet, uusia työpaikkoja ja maailman ensimmäinen hiilineutraali moottorirata. Tässä syitä siihen, miksi Lahden kaupunginhallitus puolsi yksimielisesti KymiRingiin investoimista maanantaisessa kokouksessaan. Lahti-konserniin kuuluvasta Lahti Events oy:stä on tulossa KymiRingin päätapahtumajärjestäjä.

Lahti Eventsin omistusosuus KymiRing oy:stä olisi 12,5 prosenttia, ja osakkuuden arvo on kaksi miljoonaa euroa. KOKO Lahden pääomittaminen edellyttää siis kahden miljoonan euron lisäystä investointimäärärahaan.

Pääomitusta vastaan Lahti Events saisi omistusosuuden lisäksi oikeudet toimia alueen päätapahtumajärjestäjänä. Lahti Events vastaisi alueen tapahtumien hausta, tapahtumabrändin luomisesta, materiaalien tuottamisesta sekä myynnistä ja markkinoinnista.

Radan toiminta käynnistyy kesällä 2019.

"Päästöjä voi hyvittää esimerkiksi istuttamalla puita"

Iittiin rakentuvan KymiRing-moottoriradan tavoitteena on olla ensimmäinen hiilineutraali moottorirata maailmassa. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Komu (sd.) sanoo, että tavoitteeseen päästään vaikuttamalla ennen kaikkea radalle matkaavien kisaturistien liikkumiseen.

– Yleisön kulku alueelle aiheuttaa suurimmat päästöt. Siksi matkustaminen alueelle nimenomaan bussilla tai junalla on keskeinen tavoite. Sähkömoottoriurheilu lisääntyy tulevaisuudessa ja ehkäpä KymiRingillä nähdään Formula E -kisojakin, toivottavasti.

Lue myös: MotoGP-testit ajetaan KymiRingillä varmasti tänä vuonna, jotain muutakin ehkä
 

Komun mukaan tavoite hiilineutraaliudesta on kova, mutta mahdollinen. Päästökompensaatio on yksi keino päästä maaliin.

– Päästöjä voi hyvittää rahoittamalla vihreitä hankkeita ja esimerkiksi istuttamalla puita.

Komu sanoo, että KymiRingissä on monipuoliset mahdollisuudet. Moottoriurheilutapahtumien lisäksi alueella voidaan järjestää muita tapahtumia sekä esimerkiksi konsertteja ja messuja. Tulevaisuudessa rataa käytetään myös koulutustoimintaan.

Kaupunginvaltuusto käsittelee asiaa viikon päästä 13. toukokuuta.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi