Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Lahti haistoi rahan Kymiringin moottoriradassa - Kaupungin ympäristömaine ei vaarannu, vakuuttavat päättäjät

Kestävän kehityksen asioissa kunnostautunut Lahti hakee Euroopan vihreän pääkaupungin titteliä. Samaan aikaan kaupunki on miljoonainvestoinnilla lähdössä Iitissä sijaitsevan Kymiring-moottoriradan osaomistajaksi. Kymiringistä odotetaan niin suurta tuottoa, että ympäristöasioiden ei anneta olla esteenä.

Noin 4,6 kilometrin mittainen KymiRingin päärata oli jo viime vuoden kesäkuussa pitkälle rakennettu. Lahden kaupunki on tapahtumayhtiönsä kautta liittymässä moottoriurheilukeskuksen rahoittajien joukkoon. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden kaupunginhallitus ottaa maanantaina kantaa, lähteekö kaupunki mukaan KymiRing oy:n osaomistajaksi. Kaupunginjohtaja Pekka Timosen päätösehdotus on, että kaupunki hankkisi omistamansa Lahti Events oy:n kautta ratayhtiön osakkeita kahden miljoonan euron sijoituksella.

Hankkeen edetessä on samalla jouduttu linjaamaan, millä tavoin moottoriurheilu istuu Euroopan vihreäksi pääkaupungiksi pyrkivän Lahden imagoon. Hienosti istuu, mikäli johtavia päättäjiä on uskominen.

Kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Juha Rostedt (kok.) ymmärtää kriittiset äänenpainot vihreän Lahden rataomistuksia kohtaan. Moottoriurheiluun perehtyneenä hän kuitenkin näkee KymiRingin hyvät puolet.

Rostedt huomauttaa, että ratojen testiajoissa moottoritekniikkaa kehitetään luontoa säästävään suuntaan. Hän ottaa esimerkkeinä Formula 1-autot ja normaalit henkilöautot, joiden moottorikoko ja päästömäärät ovat pienentyneet merkittävästi.

– KymiRingiin on tavoitteena tehdä moottorirakentamisen ja autorakentamisen ympärille testiympäristö ja siinä on tehty yliopistojen kanssa yhteistyötä, sanoo Rostedt.

"Erittäin hyvä kysymys"

Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Komu (sd.) pitää KymiRing-investoinnin ja kaupungin ympäristöimagon yhteensovittamista "erittäin hyvänä kysymyksenä".

– Haasteena on järjestää ympäristöystävällisimmät kisat ympäristöystävällisimmällä radalla ja että mahdollisimman moni katsoja tulisi paikalle joukkoliikenteellä.

Lue myös: "Enemmän kuin voitaisiin yhdeltäkään konsultilta ostaa" – ympäristöjohtaja iloitsee Lahden finaalipaikasta vihreä pääkaupunki -kisassa

Komu muistuttaa, että tulevaisuudessa yhä suurempi osa kilparadoilla liikkuvasta kalustosta kulkee sähkön voimalla. Rostedtin tavoin hänkin viittaa testiajojen merkitykseen kestävän kehityksen ajoneuvotekniikassa.

Rima nostettava ylös

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen sanoo Lahden edellyttävän, että KymiRing pitää kiinni tiukoista ympäristömääräyksistä. Lahdessa on myös tutkittu ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kisojen ympäristölinjauksia.

– Kansainväliset toimijat suhtautuvat näihin kysymyksiin hyvin vakavasti, arvioi Timonen.

Hän huomauttaa, että suurin ympäristörasitus ei tule rata-ajoneuvoista, vaan ihmismääristä. Silloin julkinen liikenne on arvossaan.

– Radan sijainti on erinomainen, koska yleisövirroista voidaan paljon rakentaa raideliikenteen varaan. On periaatteessa mahdollista tehdä KymiRingille jopa oma seisake, kun rata menee läheltä.

Työtä ja rahaa

Lahden ympäristöimagon ei tietysti anneta olla KymiRingin osaomistuksen esteenä senkään vuoksi, että rata-alueella järjestettävien tapahtumien uskotaan tuovaan Lahteen työtä ja rahaa.

Optimismi perustuu kaupungin omistaman tapahtumayhtiö Lahti Events oy:n toimintaan. Yhtiön on määrä myötävaikuttaa siihen, että KymiRingillä voisi olla runsaasti oheisohjelmaa Lahdessa ja että tapahtumayleisö käyttää mahdollisimman paljon Lahden palveluita.

Juha Rostedt korostaa, ettei lahtelaisten veronmaksajien rahoja olla heittämässä kankkulan kaivoon. Kaupunki tarvitsee elinvoimaa, joka tuo työpaikkoja. Matkailu on yksi avainaloja, jotka tuovat kaupunkiin kaivattua taloudellista vireyttä.

– Kaupunki ei ole sijoittamassa johonkin, joka ei tuota mitään. Päinvastoin odotusarvot tuottavuudelle ovat vahvat.

KymiRing takoisi tulosta etenkin majoitus- ja matkailualan yritysten kassaan. Lahden kantakaupungin hotellien ohella muun muassa Nastolan Pajulahden liikuntakeskus ja Heinolan Vierumäellä sijaitseva Suomen urheiluopisto saisivat osansa yöpyjämääristä.

Tapahtumia laidasta laitaan

Lahti Eventsin toimitusjohtaja Emilia Mäki sanoo, että KymiRing mahdollistaa monia erilaisia yleisötapahtumia. Niitä ovat esimerkiksi konsertit, perhetapahtumat kesäisin ja talvisin, messut, maatalouskonenäyttelyt ja autojen testaamiseen liittyvät koeajopäivät.

Kaupunki ei ole sijoittamassa johonkin, joka ei tuota mitään. Lahden kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Juha Rostedt (kok.).

– On ymmärrettävä alueen monipuolisuus, mitä kaikkea siellä voidaan toteuttaa.

Mäki viittaa myös Kymiringin hyvään sijaintiin, joka on tapahtumajärjestäjien silmissä iso plussa. Rautatie kulkee läheltä rata-aluetta eikä Helsinki-Vantaan kenttäkään ole ulkomaisten vieraiden kannalta toivottoman kaukana.

Mäki arvioi, että Lahti Eventsin järjestämät ensimmäiset suuret tapahtumat toteutuisivat vuosina 2021–2023. Isojen yleisötilaisuuksien hakeminen on pitkäjänteistä työtä.

– Hakuprosessi kestää parhaimmillaan 2–4 vuotta.

Uusien tapahtumien järjestämisellä on iso taloudellinen merkitys Lahti Eventsille. Eventsin omistajayhtiö KOKO Lahti oy:n kulut ovat kasvussa, ja kaupungin tuki vähenemässä. Pelkillä Salpausselän kisoilla ei Mäen mukaan pitkän päälle pärjätä.

Yli 10 prosentin omistus

Kahdella miljoonalla eurolla Lahti Events omistaisi KymiRing oy:stä 12,5 prosenttia.

Events keskittyisi vain tapahtumien järjestämiseen eikä alueen rakentamiseen.

Rahansiirrot on määrä hoitaa niin, että kaupunki rahoittaisi edellä mainituilla miljoonilla omistamaansa tapahtumayhtiö KOKO Lahti oy:tä, jonka kautta pääoma siirtyisi tytäryhtiö Lahti Eventsille.

Samassa yhteydessä Lahti Eventsin käyttöpääomaa nostettaisiin 500 000 euroon. Raha tarvitaan KymiRingin tapahtumatoiminnan käynnistämiseen.

Iitin Tillolassa nähdään ensimmäinen suuri yleisötapahtuma elokuussa, jolloin alueella järjestetään ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kisan testiajot. Paikalle odotetaan noin 15 000 hengen yleisöä.

Läpimeno todennäköistä

Pekka Komu uskoo, että päätösesitys KymiRing-investoinnista hyväksytään.

– Politiikassa tietysti kaikki on mahdollista. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että hankkeelle on kaupunginhallituksen enemmistön kannatus.

Kaupunginhallituksen päätös ei yksin riitä, vaan ratayhtiöön osaomistajaksi lähteminen vaatii vielä Lahden valtuuston suostumuksen.

KymiRing oy:n rahoittajat ovat tähän mennessä investoineet moottoriurheilukeskuksen toteuttamiseen suunnilleen 15 miljoonaa euroa. Yhtiön toimitusjohtaja Markku Pietilä pitää hankkeen tämänhetkistä rahoitustilannetta hyvänä.

– Rata tulee, ja työt jatkuvat täydessä vauhdissa.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi