Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Kaupunki ratkaisee Pippon radan kohtalon lähikuukausina

"Korvaavaa paikkaa ei ole tiedossa, eikä kaupunki ole lähtökohtaisesti velvollinen sellaista osoittamaan, mutta sekin asia pitää näissä keskusteluissa käydä läpi", sanoo Lahden kaupungin maankäytön johtaja Petri Honkanen.

Lahden FK-kerho haluaa jäädä Pippoon, vaikka kartingradan varikkoalue menetettiin jo. Isoja kisoja ei voi enää järjestää. Kuva: Aku Isotalo

Pippon moottoriurheilukeskuksen kohtalo on vihdoin ratkeamassa, kertoo Lahden kaupungin maankäytön johtaja Petri Honkanen.

– Asia ratkaistaan periaatteellisella tasolla viimeistään kesäkuussa yleiskaavatyöstä saadun palautteen ja sidosryhmäkeskustelujen kautta. Keskustelua käydään valtuuston puheenjohtajien kanssa. Asia tulee esille myös teknisessä ja ympäristölautakunnassa, hän sanoo.

Vastakkain ovat mahdollinen kaupungille rahaa poikiva yritystoiminta sekä lasten ja nuorten moottoriurheiluharrastus.

Lue myös: Täydellisen kisan ajanut Bottas jätti vaikean viime kauden unholaan – "Jokin muuttui talven aikana"
 

– Nämä ovat niitä kuuluisia arvokysymyksiä. Kujalan liittymäalue on sijainniltaan Etelä-Suomen kiinnostavimpia paikkoja yritystoiminnalle. Toisaalta moottoriurheilutoiminnan jatkaminen melualueella olisi hyvinkin perusteltua. Sitä punnitaan, kummasta on enemmän hyötyä Lahden kaupungille.

Honkasen mukaan kaupungilla ei ole tiedossa kohteeseen tyrkyllä olevaa yritystoimijaa.

– Keskusteluja on käyty, mutta nimettyä toimijaa ei tässä vaiheessa ole.

Seuroja kuullaan vielä

Asialla on kiire siksikin, että kehätien rakentaminen etenee. Alueen tulevaisuudesta pitää päättää ennen kuin Kujalan liittymä on valmis.

– Alueen maankäyttö pitää olla lukittuna ennen liittymän valmistumista, että tiedetään, mitä toimintoja sinne pystytään osoittamaan, Honkanen sanoo.

Nämä ovat niitä kuuluisia arvokysymyksiä. Lahden kaupungin maankäytön johtaja Petri Honkanen

Alueen asemakaavoitus seuraa vireillä olevaa yleiskaavoitusta, joka toteutetaan 2019–2020.

Honkanen lupaa kaupungin kuuntelevan vielä myös moottoriradalla toimivia seuroja ennen päätöksentekoa.

– Seurojen kanssa asioista on keskusteltu jo ennen omaa virkauraani. Tilahaaste voi tulla siitä, kuinka moottoriurheilun huoltotoiminnot ja pysäköinti kohteessa järjestetään, mutta olemme totta kai valmiina kuuntelemaan, jos seuroilla on esittää lisäinformaatiota päätöksenteon tueksi.

Jos Pippossa ajaminen loppuu, ovat harrastajat pulassa. Sen maankäytön johtaja myöntää.

– Lahdessa on aika tiivis kaupunkirakenne, joten vaihtoehdot ovat kovin rajalliset. Korvaavaa paikkaa ei ole tiedossa, eikä kaupunki ole lähtökohtaisesti velvollinen sellaista osoittamaan, mutta sekin asia pitää näissä keskusteluissa käydä läpi.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi