Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Kukonkoivussa kurvailu loppuu – KHO:n mukaan moottoriurheilurata aiheuttaa riskin pohjavedelle

Korkein hallinto-oikeus hylkäsi Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden valituksen radan sijoituspaikkaluvan peruuttamispäätöksestä. Päätöksestä ei voi valittaa.

Kukonkoivun moottorirata on ollut yleisöystävällinen paikka. Syyskuussa 2017 kaksipäiväiset jokkisajot houkuttelivat paikalle lähes 2 000 katsojaa. Kuva: juha juntto

Hollolan Kukonkoivun moottoriradan toiminta loppuu. Korkein hallinto-oikeus (KHO) on hylännyt Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden (Päij-HUA) valituksen radan sijoituspaikkaluvan peruuttamispäätöksestä. Päätöksestä ei voi valittaa, joten radan kohtalo on sinetöity.

– Eipä tämä yllätyksenä tullut. Loppu alkoi häämöttää, kun hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus kumosivat valituksemme peruutetusta ympäristöluvasta, seuran tiedottaja Tapio “Emppu” Tuominen toteaa.

Päij-HUA:ssa kuitenkin uskotaan, että radalla voi ajaa vielä muutaman vuoden huolimatta KHO:n ratkaisusta.

– Olemme käyneet Hollolan kunnan ympäristötoimen ja Ely-keskuksen kanssa alustavia neuvotteluja siitä, että saisimme radalle jatkoajan Kukonkoivun St1-aseman tapaan. Kun vuoden 2017 lopussa tuli päätös, että asema ei saa ympäristölupaa, jatkoaikaa annettiin vuoden 2020 loppuun. Olemme jättäneet radan jälkihoitosuunnitelman. Se on esityksemme kunnan suuntaan.

Seudun muut radat liian pieniä

Kukonkoivussa on tarkoitus tänä vuonna kilpailla perinteiseen tapaan kahtena viikonloppuna. Classic-liigan päiväys on 2. kesäkuuta ja 28. Päijät-Hämeen ajon 28.–29. syyskuuta.

– Emme lopeta kisojen järjestämistä, mutta hankalaksi järjestäminen muuttuu, jos joudutaan matkojen päähän. Heinolan ja Vääksyn radat ovat niin pieniä, ettei niihin saa sellaisia kilpailijamääriä, että kilpailuja olisi taloudellisesti järkevä järjestää, Tuominen sanoo.

Päijät-Hämeen ajo houkuttelee Tuomisen mukaan Kukkoon suunnilleen 350 kuljettajaa ja yksipäiväinen liigakisa puolet siitä. Yleisöä on ollut parhaimmillaan 1 200.

Mikään autourheilutapahtuma ei vedä niin paljon katsojia Lahden seudulla kuin Kukon jokkis. Paikka on niin hyvä. Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden tiedottaja Tapio "Emppu" Tuominen

– Mikään autourheilutapahtuma ei vedä niin paljon katsojia Lahden seudulla kuin Kukon jokkis. Paikka on niin hyvä. Harjulta näkee kaikki radan tapahtumat.

Radalla harjoitellaan kolmesti viikossa muutama tunti kerrallaan.

– Jollakin radalla harjoitellaan aamusta iltaan, mutta päätimme, ettemme tarvitse sellaisia aikoja. Ympäristöä häiritsee, jos jatkuvasti pärisee. Yli 30 vuotta on tuolla toimittu, eikä melusta tai muusta toiminnasta ole tullut valituksia. Siksikin paikka on ihanteellinen. Moottoriurheilussa melu on yleensä suuri ympäristöhaitta.

Tuhannet eurot ja talkootunnit hukkaan

KHO nojaa päätöksensä siihen, että moottoriradan käyttö aiheuttaa riskin pohjavedelle.

Päij-HUA:n mukaan ei ole olemassa näyttöä, että radasta todella olisi pohjavedelle vaaraa. Seurassa nähdään, että suuremman uhan muodostaa lähellä kulkeva valtatie 12.

– Näytteitä on otettu ja tutkittu, mutta pohjaveden likaantumista tai ympäristön turmelua ei ole havaittu. Uskallan sanoa, että isommat riskit sinne vielä jää. Tuntuu siltä, että harrastaa ei saa, mutta elinkeinotoimintaa voi harjoittaa. Siellä on soranottoluvat voimassa vuoden 2024 loppuun, ja hirveät myllerrykset käynnissä uuden ohitien vuoksi.

Tulevaisuudessa seura järjestää kilpailunsa olemassa olevilla radoilla, kuten Kouvolassa ta Joutsassa tai rakennuttaa uuden radan.

– Korvaavaa paikkaa on kartoitettu, mutta Lahden seutu alkaa olla tukossa. Kärkölässä olisi yksi paikka, mutta ei rata sinnekään ilmaiseksi tule. Tarvitaan kunnon rata- ja varikko- ja yleisöpysäköintialueet. Pitää saada sähköt, vedet ja viemärit. Kokonaisustannus olisi jossain 500 000 euron ja miljoonan välissä.

Kustannus on seuralle liian suuri.

– Mukaan pitäisi saada ainakin kunta ja Ely-keskus. Meiltä on palanut Kukonkoivuun vuosien saatossa varmaan lähemmäs 300 000 euroa ja kymmeniätuhansia talkootyötunteja. Kukaan ei niitä suostu korvaamaan. Eikä oikeutta ole varaa käydä, kun lopputuloksesta ei tiedä. Kaikki valuu nyt hukkaan, Emppu Tuominen harmittelee.

Otsikkoa muokattu 26.2.2019 kello 20.35. KHO:n päätöksestä ei voi valittaa.

Ympäristölupa

Oikeutta käytiin vuosia

Kukonkoivussa on päristelty sijoituspaikkaluvan turvin vuodesta 1991.

Vuonna 2010 Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat velvoitettiin hakemaan radalle ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa. Hakemus jätettiin samana vuonna.

Ympäristölupa heltisi marraskuussa 2012, kun Lahden seudun ympäristölautakunta, seura ja Hämeen Ely-keskus olivat päässet sopuun lupaehtojen tarkennuksesta.

Ely-keskus ja Hollolan ympäristöyhdistys valittivat päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka kumosi ympäristöluvan huhtikuussa 2014.

Päij-HUA:n valitti korkeimpaan hallinto-oikeuteen. KHO pysyi hallinto-oikeuden antaman kielteisen ympäristölupapäätöksen kannalla.

Lahden seudun ympäristöpalvelut käynnisti toimet sijoituspaikkaluvan kumoamiseksi ja lupa kumottiin.

Seura valitti sijoituspaikkaluvan kumoamisesta oikeusasteisiin tuloksetta.

Päij-HUA on käyttänyt kirjanpitonsa mukaan ympäristölupamenettelyyn 26 000 euroa. Lisää kustannuksia tulee radan lopettamisesta.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi