Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Kiihdytysautoilu ei ole niin kallista kuin luullaan – "Ei puhuta kymmenistätuhansista, kun kausi saadaan ajettua läpi"

Pro Streetin Suomen mestarille Ossi Oikariselle kilvanajo on perheen yhteinen harrastus. Lapset Helmi ja Anton kilpailevat Junior Dragster -luokassa.

"Tehtiin 24 kilometrin huolto. Sen verran ajettiin kilpaa viime vuonna", kertoo lahtelainen Ossi Oikarinen kilpuristaan. Kuva: Katja Luoma

Television Formula 1 -lähetyksistä tuttu kommentaattori Ossi Oikarinen valmistautuu uransa toiseen kiihdytysajon Pro Street -kauteen. Ensimmäisellä kaudella tuli luokan Suomen mestaruus ja alkavan kauden suunnitelmissa on mestaruuden uusiminen.

Oikarisen kilpuri, jonka kuoreen on haettu mallia vuoden 1937 Chevrolet Coupesta, on saanut uuden värityksen, koska projektiin on löytynyt uusia tukijoita.

Oikarinen ei suostu tarkalleen paljastamaan, mitä Pro Streetissä kilpaileminen maksaa, mutta sanoo sen olevan edullisempaa kuin yleisesti kuvitellaan.

– Ei puhuta kymmenistä tuhansista, kun kausi saadaan ajettua läpi. Suurin hankinta on auto, joka maksaa 20 000 eurosta ylöspäin. Oma autoni on ostettu käytettynä, hän sanoo.

Pro Streetissä merkittävää kilpailuetua ei saa rahaa törsäämällä. Luokassa kaikki pyrkivät ajamaan neljännesmailin 7,6 sekunnissa. Se voittaa, joka ajaa lähimmäs tavoiteaikaa sitä alittamatta.

– Marginaalit ovat pieniä. Ruotsissa ajoimme 7,613 ja jäimme aika-ajossa seitsemänneksi. Jos tuollaisissa kovissa kisoissa ajat sadasosan yli indeksin, olet jo kaukana kärjestä.

Testaaminen vähäistä

Pro Street -kuski painaa neljännesmailin kaasu pohjassa. Suurin virhe, jonka kuljettaja voi tehdä, on nukahtaa lähdössä.

– Reaktioiden pitää olla kunnossa. Auto säädetään kelin mukaan. Säätöihin vaikuttaa ilmanpaine sekä ilman kosteus ja lämpötila. Kuljettaja päättää mekaanikkojen kanssa, millä säädöillä ajetaan. Minulla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta voittaa mestaruutta ilman kokeneita ja rauhallisia mekaanikkoja Harri Sassia, Lauri Kähäriä ja Jyri Krögeriä, Oikarinen tunnustaa.

SM-sarjassa ajetaan kuusi osakilpailua. Kausi alkaa 18. toukokuuta Virtasalmen Motoparkissa. Kilpureita ei juuri testailla ennen kauden avausta.

– Testaamaan pääsee vain päivää ennen kilpailua, koska radat valmistellaan kilpailuun kumilla ja liimalla. Todennäköisesti kauden ensimmäinen testi on Virtasalmen kisan aattona ellei sitten käydä Etelä-Ruotsissa testaamassa.

Oikarisen autossa on dataloggeri, jonka tietojen perusteella voi miettiä, missä asioissa on varaa parantaa, vaikka ei ajaisi kausien välissä metriäkään.

– Kauden jälkeen kävin kotitoimistolla kaksi päivää dataa läpi. Moottori on purettu ja kasattu, samoin välitys ja vaihdelaatikko. Toisin sanoen tehtiin 24 kilometrin huolto. Sen verran ajettiin kilpaa viime vuonna.

Suurimmat muutokset on tehty auton alustaan.

– Ajan Bigemin iskunvaimentimilla, jotka valmistetaan Hollolassa. Tälle vuodelle saamme uuden kehitysversion käyttöömme.

Ei liian vakavasti

Pro Street -luokka tyydyttää Ossi Oikarisen kilpailunälän ainakin toistaiseksi.

– Meillä on vielä paljon oppimista tässä luokassa. Seuraavaan luokkaan siirtyminen tarkoittaisi kausibudjetin merkittävää kasvattamista, kun auto vaatisi enemmän työtä ja enemmän porukkaa ympärille.

Pitkään moottoriurheilun parissa työskennellyt Oikarinen tietää, että budjetin kasvattamisen myötä myös stressi kasvaa.

– Enkä halua suuremmin stressata. Kiihdytysautoilu on meille koko perheen harrastus. Se aika, kun ajetaan kilpaa, ollaan tosissaan. Muuten ei oteta hommaa liian vakavasti.

Lapset kulkevat isänsä kanssa samoissa kisoissa. 11 vuotta täyttävä Helmi aloittaa neljännen ja kahdeksan vuotta täyttävä Anton ensimmäisen kautensa Junior Dragster -luokassa.

– Meille ylivoimaisesti tärkein juttu on pitää hauskaa ja nauttia harrastamisesta, Ossi Oikarinen sanoo.

Kuka?

Ossi Oikarinen

48-vuotias moottoriurheilun asiantuntija ja yrittäjä. Asuu Lahden Ahtialassa.

Valmistui Savonia-ammattikorkeakoulun Varkauden yksiköstä sähköautomaatioinsinööriksi vuonna 1995.

Työskenteli vuodesta 1997 lähtien 14 kaudella F1-insinöörinä Arrowsilla, Toyotalla, BMW Sauberilla ja Ferrarilla. Vastasi Ferrarilla tallin testaustoiminnasta.

Toiminut DTM-sarjassa Team Rosbergin pääinsinöörinä ja BMW:n kolmostallin tiimimanagerina.

C Moren F1-lähetysten asiantuntija vuodesta 2013.

Kirjoittaa F1-artikkeleita Elmo-lehteen.

Käy puhumassa yrityksissä Formula ykkösistä ja tiimitoiminnasta.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi