Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

"Siihen ei ehkä kestä ajaa enää täyttä vauhtia" – Villähteen rallisprintin suunnanmuutos on huomioitava ratin takana

Villähteen Hokkaran rata miellyttää Hanna Yrjölää, vaikka sunnuntaina ajetaan poikkeuksellisesti myötäpäivään. Jokkiskuljettaja on huolissaan päälajinsa tulevaisuudesta Lahden seudulla.

Hanna Yrjölä katsastutti BMW:nsä keskiviikkona erikoiskatsastaja Ari Kohosella, joka ajaa itsekin rallisprinttiä ja jokkista. Kuva: Sami Lettojärvi

Villähteen Hokkarassa ajetaan sunnuntaina Top Building Rallisprint. Kyseessä on samalla Kaakkois-Suomen aluemestaruusosakilpailu sekä Historic-sarjan osakilpailu. Villähteen kisassa on mukana lähes kahdeksankymmentä kuljettajaa. Yksi heistä on naisten luokkaan osallistuva Hanna Yrjölä.

Väärään suuntaan

Hokkaran kilpailusta tekee erikoisen se, että kilpailu ajetaan päinvastaiseen suuntaan kuin aiempana kolmena vuonna. Rata kierretään tällä kertaa myötäpäivään. Yrjölän mukaan tämä luo uutta haastetta ajamiseen.

– Yhtään ei tiedä vanhalla tuntumalla, miten ja millä nopeudella mutkat pitää ajaa, hän toteaa.

Radan mitta on edellisvuosien tapaan neljä kilometriä. Rata sisältää huippunopeita suoria sekä tiukkoja mutkia ja risteyksiä. Lisämaustetta tuo yksi iso hyppyri. Yrjölän mukaan myös hyppyrin luonne muuttuu ajosuunnan vaihtuessa.

– Siihen ei ehkä kestä ajaa enää täyttä vauhtia, sillä siitä lentää kuulemma nyt pidemmälle, nainen aprikoi.

Ihanan monipuolinen rata

Kokonaisuutena rata miellyttää Yrjölää.

– Rata on keskivaikea, ihana ja monipuolinen. Saa mennä kovaa, hän iloitsee.

En ajattele sillä hetkellä töitä tai siivoushommia. Hanna Yrjölä

Vaikka rallisprint onkin miesvoittoinen laji, on vastus naistenkin luokassa kova. Yrjölän tavoite Villähteen kisasta on saada ehjä suoritus.

– Itse kun on tyytyväinen ajoonsa, niin se riittää. Naisissa on viikonloppuna mukana todella kovia kilpasiskoja. Harrasteautolla saa painaa todella kovaa, mikäli kärkeen haluaa, nainen tuumaa.

Pikkutyttönä lajin pariin

Yrjölän kipinä autourheiluun syttyi jo pienenä tyttönä.

– Vanhemmat veivät minua lapsena kilpailusta toiseen, Yrjölä muistelee.

Ensimmäisen oman aikuisiän kisan nainen ajoi vuonna 2003. Hänen päälajinsa on jokamiesluokka, mutta muutaman kerran vuodessa Yrjölä ajaa rallia tyttöporukalla.

– Vapaapäivisin lähdetään tyttöjen kesken pitämään kivaa siten, että nainen on myös kartturina.

Lue myös: IS: Wihuri ei jatka Valtteri Bottaksen tukemista
 

Yrjölän mukaan lajissa on parasta yhteisöllisyys.

– Siellä on oma kaveriporukka ja väki. Meillä harrastetaan lajia koko perheen voimin. Minulla on lapset mukana kisoissa ja niillä on omat kaverit siellä.

Ajamisessa naista viehättää vauhdin tuoma adrenaliini.

– On hienoa, kun adrenaliini on huipussaan. Ajaminen on itselleni myös terapiaa. En ajattele sillä hetkellä töitä tai siivoushommia.

Lajin tulevaisuus huolettaa

Yrjölä on huolissaan päälajinsa jokamiesluokan tulevaisuudesta Lahden seudulla, kun Kukonkoivun rata Hollolassa on sulkeutumassa.

– Sitä kautta harjoitusmahdollisuudet katoavat. Tämä on harmillista etenkin nuorten kannalta. Lähin harjoittelupaikka on sitten Vääksyn rata, mutta sitä pitäisi kehittää aika paljon. Se ei aina ole ollut harjoittelukunnossa, nainen harmittelee.

Juuso Taskinen
juuso.taskinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi