Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

IS: Wihuri ei jatka Valtteri Bottaksen tukemista

Ilta-Sanomien mukaan 20 vuotta Valtteri Bottaksen formulauraa tukenut Wihuri-konserni lopettaa yhteistyön Mercedes-kuljettajan kanssa. Kuva: Emmi Tuomisto

Formula-kuljettaja Valtteri Bottas menettää pitkäaikaisen tukijansa Wihuri-konsernin, kertoo Ilta-Sanomat verkkosivuillaan.

Wihurin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri vahvisti lehdelle yhteistyön päättymisen villähteeläisen Mercedes-kuljettajan kanssa.

– Pitää paikkansa. Emme jatka. Siihen hyötyyn nähden mikä siitä saadaan, niin päätimme, että se on liian kallista. Ei ole enää juteltu mitään jatkosta Valtterin kanssa. 20 vuotta olen häntä tukenut. Onhan siinä jo aika paljon tullut tehtyä, Aarnio-Wihuri kertoi Ilta-Sanomille.

Syynä yhteistyön päättymiseen oli Aarnio-Wihurin mukaan pettymys viime kauden tuloksiin. Bottas ei voittanut yhtään MM-osakilpailua, jäi täysin maailmanmestaruuden voittaneen tallitoverinsa Lewis Hamiltonin jalkoihin ja sijoittui MM-sarjassa vasta viidenneksi.

– Kaikki kai siihen ovat pettyneitä. Osittain se ei ollut hänen omaa syytään, osa oli tallista ja teknisistä huolista johtuvaa, mutta mielestäni loppukaudella hän ajoi aika heikosti, Aarnio-Wihuri sanoi Ilta-Sanomille.

– Onhan se vaikea paikka olla Hamiltonin tallikaverina, mutta Valtteri jäi monien muidenkin taakse ja oli vasta viides kokonaispisteissä. Se oli aika heikko tulos, Aarnio-Wihuri sanoi.

Nastola yhdistää Bottasta ja Wihuria

Wihuri-yhtiöitä ja Bottasta yhdistää edelleen Lahden Nastola, josta Bottas on kotoisin ja jossa hän edelleen kesälomailee.

Wihurilla on suuri muovipakkaustehdas Wipak. Wihuri-konserni on perinteisesti ollut hyvin vaitonainen yritystoiminnastaan. Yli satavuotiaassa perheyhtiössä on neljä toimialaa: pakkaus , tekninen kauppa, tilauslentoliikenne ja ruokatukku.

Myös autot kuuluvat yhtiön historiaan. Wihuri-yhtymä oli suuri autojen maahantuoja 1960- ja 1970-luvuilla, ja se omisti Keimolan moottoriradan Helsingissä parin vuosikymmenen ajan.

Vuosina 1969−1970 Wihurin Heinolan tehtaassa koottiin 48 kappaletta Volkswagen Kuplaa. Wihuri-yhtymä on ollut Formula 1 -sarjan tukija jo vuosia.

Wihuri-konsernin rakenne on mutkikas, eikä sen talousluvuista ole helppoa saada selvää. Suurin toimiala, eli pakkaukset, on kuitenkin ilmeisen kannattava.

Wihuri kertoo työllistävänsä yli 5 000 henkilöä, ja sillä on toimintaa on noin 30 maassa.

Täydennetty tiedoilla Wihuri-yhtiöstä kello 22.03.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi