Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Ralleja järjestetään vähemmän kuin ennen, mutta ne ovat isompia – "Laatu korvaa määrän"

Turvallisuus ja aktiivien pitäminen seuratoiminnassa ”kansallislajin” haasteina. Harrastesarjoja ei koeta uhkana AKK:ssa.

Tatu Pekkarinen ja Sasu Honkaluoma kurkistelivat, miltä Nico Valkosen Opel Astrassa näyttää sisällä. F-ryhmän kilpuri oli Hanaa Expo -autourheilutapahtumassa esillä, ja myynnissä. Kuva: Katja Luoma

Ralliautoilu on suomalaisille eräänlainen kansallislaji, joka urheilumuotona tulee olemaan ja pysymään, mutta jolla on vastassaan paljolti samanlaisia haasteita kuin lähes kaikilla muillakin lajeilla. AKK Motorsoportsin rallin lajipäällikön Henrik Frankin mukaan yksi yhteisistä on ihmisten aktivointi mukaan seuratoimintaan.

– Meillä on kolmisensataa jäsenseuraa, joissa on noin 30 000 jäsentä. Harrastajamäärissä on tapahtunut pientä laskua. Ihmisillä on nykyisin niin paljon vapaa-ajan ohjelmaa, josta valita. Toistaiseksi on vielä löytynyt aktiiveja järjestelytehtäviin, mutta kun väki vähenee, kasvaa jäljelle jäävien työmäärä, muistuttaa Frank.

AKK:n alaisten rallien määrä on pudonnut viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 45:stä noin 35:teen.

– Toisaalta kulttuuri on muuttunut, ja laatu korvaa määrän. Nyt järjestetään enemmän isompia ralleja, koska ne vaativat käytännössä saman työmäärän, hän sanoo.

Rallin järjestäminen kaikkine viranomais- ja tienhoitokuntalupineen on noin vuoden prosessi oli kyse sitten isosta tai pienestä rallista. Eikä työ lopu itse tapahtumaan.

– Teiden jälkihoito on parasta peeärrää järjestäjille. Yleensä tiet jätetään parempaan kuntoon kuin ne olivat ennen rallia, Frank korostaa.

Turvallisuus ykkösasia

Tärkeä haaste ja puheenaihe on myös rallien turvallisuus, joka nousi esille viime kesänä, kun katsoja menehtyi Pohjanmaa-rallissa.

– Olemme turvallisuusasioissa kansainvälistä kärkeä, mutta paljon on meilläkin parannettavaa ja töitä tehtävänä, kun tällaista pääsee tapahtumaan. Onnettomuuden jälkeen on käyty vakava viranomaiskeskustelu, ja useat viranomaistahot ovat selvittäneet, mitä tapahtui ja miten vastaavat tilanteet voidaan jatkossa välttää. Turvallisuus on lajille ykkösasia, sanoo Frank.

Lajipäällikkö Henrik Frankin mukaan AKK:n rallisarjojen ja harrastesarjojen vastakkainasettelu on turhaa, koska rallin hyvinvointi on yhteinen intressi. Kuva: Katja Luoma

Kuljettajille on tarkat turvallisuusohjeet alkaen auton turvakaarista henkilökohtaisiin ajoasuihin.

– Harrastajamääriä karsii tietysti jonkin verran se, että tämä on aika kallis harrastus, myöntää lajipäällikkö.

Frank arvioi, että halvimmillaan alle 50 kilometrin ralliin voisi ehkä osallistua noin 5 000 euron budjetilla. Ajovarusteet maksavat noin 1 500 euroa ja loppu menee auton vuokraan ja vakuutuksiin.

"Vastakkainasettelu turhaa"

Aloituskynnyksen alentamiseksi Suomeen perustettiin vajaat kymmenen vuotta sitten Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestö, jolla on omat kilpailusarjansa, eivätkä kaikki vaatimukset ole yhtä tiukkoja kuin AKK:n alaisissa sarjoissa.

– Laki on kaikille sama, mutta meillä annetaan kilpailijoille enemmän omaa vastuuta, kiteyttää toimintaa vetävä Marko Riihimäki.

Frank ja Riihimäki olivat lauantaina Messukeskuksen Lahti-hallissa järjestetyssä Hanaa Expossa keskustelemassa ralliautoilun tulevaisuudesta Suomessa. Kohtaamisesta odotettiin jopa ”nyrkkeilyottelua”, mutta turhaan.

– Vastakkainasettelu on ihan turhaa. Meillä on yhteinen intressi siitä, että autourheilu voi hyvin. Tarvitaan harrastajia, jotta kulttuuri säilyy. Harrastesarjat tuovat uusia harrastajia ja ehkä herättelevät vanhoja taukoa pitäneitä, sanoo Henrik Frank.

Ensimmäistä kertaa järjestetty Hanaa Expo keräsi paikalle 2 500 autourheilun harrastajaa.

Autourheilu

Palkittuja

Hanaa Expossa jaettiin palkintoja eri sarjojen tämän kauden menestyjille. Sarjojen voittajat:

Rallisprint SM

Suomi Cup Nuoret: 1) Oskari Heikkinen. Suomi Cup Naiset: 1) Maiju Viitanen. Suomi Cup V1600: 1) Jere Pensas. Suomi Cup seniorit: 1) Veini Kämppi.

Rallisprintin Suomen Juniorimestaruus: 1) Ville Hanhisuanto. Rallisprint SM 2-veto: 1) Jari-Matti Tiilikka. Rallisprint SM 4-veto: 1) Tomi Tukiainen.

R-Rallicup:

1) Kari-Pekka Saari Jämsä–Jaana Hytönen Vilppula.

R-RalliCupin vuoden nuori autourheilija stipendiaatti: Nico Valkonen.

F-Rallisarja:

F-Klassikko Seniorit: 1) Kari Kytölä. F-Klassikko Juniorit: 1) Juha-Mikael Hannula–Jussi-Pekka Tiilikka. F-Klassikko Yleinen: 1) Juha Paavilainen–Mika Lassila. F-4WD Nuotti: 1) Juha Koljonen–Mikko Tuhkanen. F-2WD Nuotti: 1) Kosti Katajamäki–Ari-Pekka Hautanen.

Original Cup: 1) Teemu Kuusinen–Jukka Kivelä. Tulokas Cup: 1) Toni Luukko–Marko Mäkelä.

Nestori: 1) Hannu Kortesuo – Mika Kortesuo

Hanaa-lehden Vuoden Jokkiskasvo:

Juha-Pekka Mattila

Juha Hölttä
juha.holtta@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi