Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Lahtelaisella rallilupauksella Sami Pajarilla on kykyä ja taitoa ajaa, mutta riittääkö onni? "Samille yritetään tästä ammattia"

Sami Pajarin kyydissä istuu kartturi-isä Pertti. Isä-poika-yhteistyö on toiminut Suomen mestaruuden arvoisesti. Nyt edessä on muutoksia, kun auto, luokka ja kartturi vaihtuvat.

"Tiettyyn pisteeseen asti ajamisen pystyy opettamaan, mutta sitten se lähtee enemmän omasta näkemyksestä", Sami Pajari sanoo. Vasemmalla R2-luokan Ford Fiesta ja oikealla SM-kultaa tuonut Opel Astra. Kuva: Pertti Pajari

Rallin tuoreen nuorten Suomen mestarin Sami Pajarin vauhti varmasti herättää huomiota, mutta ihmetystä aiheuttaa myös ralliautossa istuva isä-poika-pari. 16-vuotiaan Pajarin kartturina istuu Pertti-isä.

– Moni kysyy, miten tulette toimeen siellä. Monet isät tekevät pojille autoja ja huoltavat, mutta sukset menevät ristiin kun mennään autoon. Meillä ei ole ollut mitään suurempaa, Pertti Pajari sanoo.

– Luulisi, että olisi ollut (isältä) hillitsemistä tai varovaisuutta mutta ei, sanoo puolestaan itse kuski.

Isää ei ole koskaan pelottanut poikansa kyydissä, niin varma kuljettaja Sami Pajari on. Adrenaliini toki jyllää isänkin suonissa rallin aikana.

Tulokset puhuvat puolestaan, mutta eivät merkitse kaikkea. Isä Pertti Pajari

Kohti yleistä SM-sarjaa

Ralli on yhteinen harrastus Pertti ja Sami Pajarille. Kuva: Suvi Lempinen

Viime vuonna lahtelaiset ottivat ensimmäisiä voittojaan rallin nuorten Cupissa. Täksi kaudeksi nuorten luokka sai virallisen SM-arvon ja nimeksi vaihtui nuorten SM-sarja.

Sami Pajari on varmistanut historian ensimmäisen nuorten Suomen mestaruuden kolmella voitolla ja yhdellä kakkossijalla, vaikka viimeinen osakilpailu ajetaan vasta kahden viikon päästä Heinolassa. Voitot irtosivat melko pienillä eroilla, mutta kertovat sitäkin paremmin kuskin kylmähermoisuudesta.

Nuorten SM-sarjan ohella Pajarit ovat työskennelleet jo tulevaisuuden eteen. Autotallissa Ahtialassa odottaa ostajaansa SM-kulta-ajokki, Opel Astra. V1600-luokan kalusto saa jäädä taakse, koska ensi kaudella Sami Pajari ajaa SM3-luokassa.

Sitä varten on jo vuokrattu Ford Fiesta R2-auto. Auton vaihtuessa vaihtuvat ennakkotutustumattomat rallit nuottikilpailuiksi ja niihin tarvitaan myös uusi kartanlukija. Isä astuu sivuun.

– On parempi, että Samilla käytetään heti alkuun sellaista kaveria, jolla on kokemusta nuoteista ajamiseen. Minäkin ymmärrän niistä jotain, mutta Samille yritetään tästä ammattia. Silloin kartturilla pitää olla kokemusta ja ammattitaitoa, Pertti Pajari sanoo.

Sami Pajarin kartturina ensimmäisessä nuottikilpailussa oli Janne Kukkonen ja toisessa Ari Koponen. Sami Pajari ei saa ikänsä puolesta ajaa vielä R2-luokan autolla Suomessa rallia, mutta hän on hakenut ensi vuotta varten kokemusta Fiestalla ajamisesta suomalaisen autourheilun kattojärjestön AKK:n ulkopuolisessa Harrasterallin kilpailussa sekä Liettuassa ensimmäisessä kansainvälisessä rallissaan.

Hän ajoi Liettuassa hienosti toiseksi. R2-auto miellyttää kuskia.

– Nuorissa ajetaan vakioautoilla. Nämä ovat taas aivan täysin kilpa-autoiksi rakennettuja, nopeampia autoja ja paljon hienompia teknisesti, sähköalan opiskelija Sami Pajari kuvailee.

Vaikea tie ammattilaiseksi

Pajarin harjoitteluun kuuluu mopoautolla kaverin kanssa ajamista ja nuottien tekemistä. Hän miettii, miten tien saisi parhaiten kuvattua paperille. Samaan tapaan tie ammattilaiseksi on nuotitettava itse. Tosin se on myös löydettävä itse. Vain se on selvää, että harva pääsee ammattilaiseksi asti.

– Pitää ajaa niin hyvin, että joku manageri ottaisi siipiensä suojaan ja veisi eteenpäin. Sitten voisi olla puoliammattilainen. Ammattilainen on vasta, kun pääsee ajamaan johonkin talliin palkkakuljettajaksi, Sami Pajari miettii.

Jos kyse olisi vain kuskin taidoista, isällä ei olisi epäilystäkään, etteikö tämä nuori mies ajaisi vielä rallia ammatikseen. Koska taidot ja ajaminen eivät riitä, on toivottava, että joku bongaisi kuljettajan.

– Tulokset puhuvat puolestaan, mutta eivät merkitse kaikkea. Kuskin kokonaispersoona vaikuttaa, ja myös hivenen tuuria vaaditaan, Pertti Pajari pohtii.

"Kokonaispersoona" on kunnossa, jos Sami Pajarin harkitsevuudella, järkevyydellä ja samaan aikaan sanavalmiudella on jotain merkitystä.

Ensi kauden auto on vuokrattu Vääksystä Jukka Haran Dogboxilta. Hara auttaa enemmänkin, että ”aloittelijan virheet jäisivät pois koko baletin pyörittämisestä”, kuten Pertti Pajari asian kuvailee. Haran kautta Sami Pajari on päässyt rallikuski Kristian Sohlbergin valmennukseen.

Nuorena auton rattiin

Suomessa rallia pääsee ajamaan sen vuoden alusta, kun kuljettaja täyttää 15 vuotta. Onnekseen Sami Pajari on syntynyt joulukuussa, joten hän pääsi kilpailemaan jo 14-vuotiaana.

Hän saa ensi vuoden alussa saman etumatkan myös yleisen SM-sarjan SM3-luokkaan, jossa voi kilpailla sinä vuonna, jolloin täyttää 18 vuotta. Onni on myös isän jo pari vuosikymmentä jatkunut ralliharrastus. Vauhtia pääsi kokeilemaan pienenä.

– Meillä oli mönkijöitä ja crossimopoja. Ajoin niillä. Tykkään vauhdista, hän naurahtaa.

Pertti Pajari ajoi aikanaan itse rallia ja on sittemmin toiminut kartanlukijana sekä Samille että tämän isoveljelle. Alaikäisten kuskien kartturi ajaa siirtymät ja kuskit vain erikoiskokeet. Pertti Pajari pitää tärkeänä sitä, että ajokokemusta karttuu jo varhain, jos haluaa uran maailmalla.

– Asfalttimiehet bottakset ynnä muut ovat ajaneet pienestä pitäen mikroautoilla. 15-vuotiaat ovat saaneet ajaa vakioautoilla nyt noin viisi vuotta. Se on äärettömän tärkeää, jos haluaa päästä joskus ajamaan ihan työkseen, Pertti Pajari sanoo.

Suvi Lempinen
suvi.lempinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi