Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Pahat loukkaantumiset moottoripyörä-kilparadalla eivät hidastaneet – hollolalainen Toomas Palmi tähtää kärkeen rallin F-sarjassa

Palmi ajoi nuorena miehenä moottoripyörällä kilpaa SM-tasolla. Nyt alla on ralliauto, ja tavoitteena aina voitto. Mutta vauhtimiehellä on pehmeä piste - oravat.

Hollolalainen Toomas Palmi ajaa rallia F-sarjassa "omaksi ilokseen ja muiden harmiksi", kuten hän asian ilmaisee. Jyväskylän MM-rallissa Palmi oli kiinni voitossa Vetomies-luokassa, kunnes vetoakseli petti. Kuva: Elena Liseytseva

Semmosta sitten tällä kertaa! lukee Toomas Palmin lähettämässä tekstiviestissä. Hän on juuri saanut kuulla olevansa yhdeksäntenä sarjataulukossa rallin F-sarjassa, kun jäljellä on enää yksi osakilpailu tällä kaudella.

Harmittaahan se, vaikka hollolalainen autokorjaamoyrittäjä ajaakin rallia "vain harrastemielessä".

– Ainahan sitä voitosta ajetaan, Palmi sanoo.

Viime viikonloppuna oli vuorossa Kiteen osakilpailu, mutta siellä autoa vaivasivat vaihdeongelmat, ja Palmi sijoittui lahtelaiskartturinsa Noora Saarisen kanssa viidenneksi.

Heinäkuussa Palmi ja Saarinen ajoivat omassa luokassaan voittoon Orimattila-rallissa, ja Neste Ralli Finlandissa Jyväskylässä parivaljakko oli kiinni Vetomies-luokan mestaruudessa, kun bemarista petti vetoakseli.

– Ehtihän se olla paikallaan peräti 150 kilometrin ajan, Palmi kertoo.

Vetomies on Suomen MM-rallin yhteydessä ajettava kansallinen ralli, joka on avoin kotimaisille ja ulkomaalaisille kilpailijoille. Suurin osa Vetomies-luokan autoista on takavetoisia F-ryhmän kilpureita. Luokassa ajetaan kaikkiaan 470 kilometriä kuudella erikoiskokeella.

Kuinka kävikään, Palmin ja Saarisen keskeytys sattui juuri Event Travelin VIP-tilojen kohdalla, ja loppupäivä kuluikin paljussa köllötellessä juomatarjoilun toimiessa.

– Se vähän lievitti pettymystä, mutta kun seuraavana päivänä näin tulokset, otti päähän. Olimme oikeasti todella lähellä voittoa, kun keskeytys tuli. Mutta vika on aina ratin ja penkin välissä, en ala syyttelemään tappiosta ketään muuta, Palmi sanoo.

Kun kulkee, sen tuntee persuksissa - mutta oravan päältä ei ajeta

Rallin F-sarjassa Palmi aloitti viime vuonna, ja tänä vuonna mukaan tuli uusi nuottiluokka 8, johon hän sitten siirtyi. Palmi on ajanut rallia vasta pari vuotta.

– Ajan omaksi iloksi ja muiden harmiksi. Olen yrittänyt pitää tämän harrastetasolla, ei tällä ikää enää rallimogulit soittele ja pyydä töihin.

Palmin kilpuri on BMW 323 TI Compact. Aiemmin hän on ajanut rallia myös Mitsubishi Lancer Evo IX:lla ja Toyota Starletilla.

– Ennen yleiseen sarjaan nousemista pyttyjä lähti kotiin melkein joka kisasta. F-sarjassa on tosi kova taso, ja terävimpään kärkeen on vielä matkaa. Olen yrittänyt olla katsomatta muiden väliaikoja, etten vahingossakaan aja varmistellen. Jos niin tekee, voi tulla pettymyksiä.

Toomas Palmin ralliautona toimii BMW 323 TI Compact. Alkuperäisestä autosta on jäljellä vain kuoret, kaikki muu on rakennettu uusiksi. Kuva: Elena Liseytseva

Kun kulkee, sen tuntee Palmin mukaan persuksissa.

– Parhaimmillaan sitä on ratin takana ihan hurmiossa. Kun ajo sujuu kuin soitellen, on ihan kuningasfiilis. Sen takia tätä kai tekee.

Autourheilulehti Hanaa risti hiljan Palmin kilpurin "raikuvan keltaiseksi paholaiseksi".

– BMW:ni on loistava peli. Yleisö rakastaa sitä, koska autosta lähtee niin järkyttävä meteli! Moottori kiertää 9 500 kierrosta.

Palmi karttureineen pääsi taannoin Yle:n urheiluohjelman loppukevennykseenkin. Incar-nauhoituksessa Noora Saarinen lukee nuotteja tavalliseen rivakkaan tapaansa, kun Palmi lyö yhtäkkiä jarrut kiinni.

– Noora oli ihan että mitä nyt mitä nyt! Mihin minä, että ei meillä niin kiire ole, että pitää oravan päältä ajaa, Palmi kertoo nauraen.

"Lääkäri pani päivittäin piikkiä käsivarteen ja ajo jatkui vielä viikon"

Palmilla on niin kova kilpailuvietti, ettei hän malttanut lopettaa moottoriurheilua, vaikka se jäikin loukkaantumisen takia pitkäksi aikaa tauolle. Palmi ajoi 2000-luvun alussa kilpaa moottoripyörällä SM-tasolla, ja vaikkei kultaista mitalia tullutkaan, hän pääsi kuitenkin ylemmälle podiumille.

– Olin silloin nuori ja komea. Se oli kaikin puolin yksi elämäni parhaista aikakausista.

Moottoripyörällä kilpaillessa sattuivat myös pahimmat loukkaantumiset. Kerran suomalaiset olivat vuokranneet viikoksi ajoradan Espanjassa, ja heti ensimmäisenä päivänä Palmi kaatui prätkällään pahasti. Hänen vasemmasta kädestään repesivät kaikki hermot ja kämmenen selkäpöytä murtui.

– Lääkäri pani päivittäin piikkiä käsivarteen ja ajo jatkui vielä viikon. Vasta lentokoneessa matkalla Suomeen käsi alkoi tuntua omituiselta, kun puudutuksen vaikutus lakkasi. Menin heti seuraavana arkipäivänä lääkäriin, ja lekuri huusi minulle pää punaisena, etten olisi saanut ajaa kädellä metriäkään onnettomuuden jälkeen. Söin kolmiolääkkeitä puoli vuotta.

Suomessa Kemoran ajoradalla sattui sielläkin hurja kaatuminen. Moottoripyörä lensi turva-aidan yli katsomoon, Palmi päin rengasvallia. Hän sai selkäydinshokin, eikä pystynyt vähään aikaan liikuttamaan käsiään tai jalkojaan.

– Makasin selälläni radan sivussa ja suusta pulppusi verta. Kun yskin verta pois suusta, se lensi visiiriin ja valui sieltä edelleen silmiini, mutten pystynyt pyyhkimään niitä.

Myös Palmin molemmat peukalot ovat murtuneet kerran, ja kylkiluitakin on mennyt poikki. Kaikesta tästä huolimasta Palmille ei missään vaiheessa tullut pelkoa ajamista kohtaan.

– Kun loukkasin käteni vuonna 2005, siitä alkoi toki pitkä tauko kilpaa ajamisessa. Ja kun tuli ikää, tuli itsesuojeluvaistoakin. Moottoripyörän vaihtaminen ralliautoon tuntui järkevältä vaihtoehdolta.

"Naapurikateellisuus ajaa Suomessa kiimankin ohi"

Toomas Palmi kehuu BMW-rallikilpuriaan "tosi hauskaksi peliksi". Autossa on alumiinimoottori, joka on 40 kiloa kevyempi kuin rautalohkoinen moottori. Kuva: Elena Liseytseva

Ralli on kallis harrastus, mutta Palmi säästää paljon siksi, että osaa korjata autoaan itsekin. Hänellä on apunaan huoltotiimi, ja kartturi Noora Saarinenkin on autoalalla. Saarinen pyörittää miehensä kanssa lahtelaista Powerbyte-yritystä, joka tekee VAG-ohjelmointeja Audille, Volkswagenille, Seatille ja Skodalle sekä kilpa-autojen ruiskujen asennuksia ja säätöjä.

– Näinhän se yritysmaailma toimii, että me yrittäjät autamme toisiamme aina kun pystymme. Ei tästä muuten mitään tulisi, Palmi sanoo.

– Naapurikateellisuus ajaa Suomessa kiimankin ohi. Ralliin menee kaikki rahat, mitä saa haalittua. Mutta olen tiedostanut elämän rajallisuuden, ja haaveita pitää toteuttaa nyt, kun täällä on.

Mutta ei rallissa vain rahalla pärjää, pitää olla myös ajosilmää ja rohkeutta. Palmi uskoo, että nuoruuden mp-kisoista jäi perinnöksi ajosilmää. Ehkä menestymiseen tarvitaan taitojen ja kovan työn ohella myös bisnesvaistoa, ja sitä oli mukana myös 2000-luvun alussa, kun Palmi perusti ensimmäisen autokorjaamonsa.

Hän osti sen kympin riveiltä. Kyseinen yritys oli joutunut lomauttamaan henkilökuntaa, ja joku olisi ehkä perääntynyt riskin edessä. Mutta tuolloin vasta vähän päälle parikymppinen Palmi sopi ostavansa firman osamaksulla, ja myyjä taas lupasi ostaa Palmilta korjauspalveluita.

  – Myin ensi alkuun ihmisille autonrenkaiden ja auton kunnon tarkistuksia. Siinä samalla varauskalenteri täyttyi korjausajoista, ja kun firma oli ollut pystyssä kuukauden, oli pakko palkata ensimmäinen työntekijä. Se lähti kuin elokuvissa.

Oma yritys ja rallinälkä kasvussa, kotonakin pitäisi ehtiä olla

Toomas Palmin ralleissa käyttämiä autonrenkaita. Pinkassa täysin palasiksi ajettuja kumeja, alhaalla uusi rengas. Kuva: Saara Larkio

Lahdessa toimiva MBA-Autokorjaamo työllistää tätä nykyä neljä henkeä, ja lisää väkeä on mahdollisesti tarkoitus palkata, kun korjaamo siirtyy syyskuun alussa Malininkadulta uusiin, isompiin tiloihin Lahden Saksalaan. Muutto tapahtuu osin vuokrasopimuksen päättymisen, osin yrityksen kasvun takia.

– Tämä kaikki kuulostaa nyt tosi helpolta, mutta firman pyörittämisessä on myös stressinsä. Viimeksi huoli oli aika kova, kun tuli tieto, että joudumme lähtemään nykyisistä tiloista, eikä uutta paikkaa ollut hetkeen tiedossa, Palmi kertoo.

Palmi on mukana myös päijäthämäläisessä FuelPro-yrityksessä, joka maahantuo ja myy lentobensiiniä eri puolille Suomea. Satunnaisesti Palmi käy lentämässä pienkoneella ja joskus kaverinsa helikopterilla.

Palmilla on perhe, johon kuuluu avovaimo Sanna ja 21-vuotias tytärpuoli Iina sekä kaksi koiraa. Rallikilpailuja kertyy 8–10 kaudessa, ja tähän päälle tehdään testejä ja huolletaan ja säädetään autoa. Kuinka Palmin aika riittää tähän kaikkeen?

– Jos Sannalta kysytään, ei se riitäkään. Hänen mielestään en ole tarpeeksi kotona varsinkaan kesäisin. Mutta ralli on vain harrastus, ja joskus saattaa mennä pari kuukautta, etten koskekaan kilpabemariin. Samasta syystä en ole jaksanut haalia sponsoreita. Heitä pitäisi miellyttää ja vaalia yhteistyötä eri tavoin, ja minä tykkään siitä, että olen vapaa menemään kuten haluan.

F-sarjan kauden viimeinen osakilpailu käydään lokakuussa Naantalissa.

Katso näyte Toomas Palmin ja kartturi Noora Sallisen taidoista tästä.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi