Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Juha Kankkusen rallin ja tuopin jäljet, vaimokin lähti juomalla

Alkoholi oli kuvioissa jo varhain, mutta korkki jäi auki aktiiviuran jälkeen.

Juha Kankkusen vitriineissä on tuhat ajettua palkintoa. Kansaivälisen uran ajan hän koki ajavansa isänmaalle sekä faneille. Kuva: Risto Aalto

Monen huippu-urheilijan uran jälkeistä elämää ovat varjostaneet alkoholiongelmat. Nelinkertainen rallin maailmanmestari Juha Kankkunen myöntää suoraan olevansa siitä esimerkki.

Mies sytyttää aamuisen pikkusikarin Kuusveden rannalla sijaitsevan rakennuksen kuistilla ja katsoo mietteliäänä sorsaparven tepastelua rantaviivalla. Hänen elämässään toivottavasti pahin on jo takana.

– Täällä rannassa mieli lepää luontoäänissä ja maisemassa, eikä tänne kuulu edes liikennemelua, sanoo mies verkalleen.

59-vuotiaan miehen uran legendaariset aktiivivuodet olivat 1979–2002. Palkintovitriinissä on tuhat pystiä. Urheilu-uran jälkeen hän havahtui alkoholiongelmaan.

– Isä antoi hyvät pohjat numismaatikkona suomalaisen rahakokoelmani keräämiseen, taitavana kuskina ralliammattiin, ja valitettavasti myös alkoholiongelmaan. Alkoholismi on perinnöllinen sairaus. Mutta mennään sisälle pudottamaan kahvit, ettei paljasjalkaiselle toimittajalle tule kylmä, virnistää Kankkunen.

Alkoholi rentoutumiskeinona

Kahvin pudotessa palaamme vielä rallimaailmaan. Moninkertaisia mestareita on useita. 23 MM-rallia voittaneen Kankkusen urassa pistävät silmään sen pituus ja suoritusten tasaisuus.

– Pystyin voittamaan mestaruudet kolmella automerkillä. Olin sekä autoja kehittävä kuski että niillä maksimaalisen nopea ajaja. Tasaisuus tuli heinäntekojärjellä. Kun kehityksessä saavutettiin auton huipputaso, mukautin ajamiseni siihen. Voittaja-autolla ajoin voitosta ja podiumilta ulos jäävällä pisteistä. Viitossijan autolla ei ole järkeä ajaa voitosta. Siinä menee henki.

Kankkusen ura urkeni nopeasti kansainväliseksi. Hän alkoi ajaa faneille ja isänmaallisena Suomelle.

– Suggeroin itseni maksimisuorituksiin puhumalla peilikuvalleni suoraan ja persoonani raadollisesti tiedostaen. Tappion hetkellä harmitti etenkin fanien puolesta. Jos tappio johtui omasta ajostani, sanoin peilikuvalleni rehelliset moitteet.

Alkoholi kisan jälkeen rentotuessa oli mukana jo varhain. Kansainvälisen uran aikana otettiin perskännejä, ja olin kaikkiaan huono ihminen. Kireän aikataulun takia korkki myös meni aina heti tarvittaessa tiukasti kiinni, Kankkunen muistelee ja pistää tupakaksi.

Kankkuselle on uralla kertynyt 2,5 miljoonaa kilpakilometriä. Ajamisessa on mahtava rutiini.

– Nyt kun teen Kuusamossa ajokoulutyötä, niin siinä on aina asiakkaan turvallisuus peruslähtönä. Kun laitan peliin 80 prosenttia kilpasuorituksesta, niin asiakas saa jo hurjan vauhtikokemuksen, ja kulkupeli on taatusti hallinnassani. Näiden demoajojen myötä korkki pysyy kiinni talvisin, sanoo kahvia kaatava mies.

Vaimo lähti juomalla

Ralliuran turmat ja tärinät ovat jättäneet tuskalliset jäljet hoikentuneeseen kehoon. Mies näyttää vatsasta ja selästä molemmista kahdet leikkausarvet.

– Aamuinen ylösnousu vuoteesta on puolen tunnin kipeä rituaali. Mutta kun puhutaan alkoholista, niin minulla ei ole siihen monella liittyvää lääkeriippuvuutta. Olen se hoitajien haikailema perinteinen juoppo. En ole ryypännyt korttia, työtä, taloutta ja perhettä. Aikuisiin poikiin on hyvät suhteet, mutta aivan ihana vaimo lähti juomalla, sanoo silmin nähden liikuttuva mies.

Se on Kankkusen elämän henkilökohtainen tappio. Siinä ei harmita fanien puolesta, eikä siinä ole voittajia. Kenties kuitenkin selviytyjiä.

– Uran jälkeen ei ollut pakottavaa tarvetta kiertää korkkia tiukalle. Päiviin tuli aikaa ja valtava tyhjyys. Yksi saunakalja paisui kuuteen. Saatoin lipitellä aamusta iltaan kolme päivää putkeen. Pirjo jousti ja ymmärsi, mutta kärsi.

Olin kauheassa kunnossa ja tuossa pihalla oksentaessani sanoin itselleni, että eihän tässä ole mitään järkeä. Lähdin Minnesota-terapiaan Lapualle.

– Kolme vuotta olin ihan kuivilla, mutta täysraittius ei ole minua. Kuntoilen nyt paljon. Arvostan sitäkin, että olen nyt parempi ihminen. Urani aikainen suggerointi oli niin persoonan läpäisevä, että terapiassa uutena nousi vain arjen arvo. En voinut olla perheessä läsnä, kun ryyppäsin ja podin krapulaa. Kohtuukäytössä on minulle haastetta, myöntää Kankkunen.

Kuka?

Juha Matti Pellervo Kankkunen

Syntyi Laukaassa vuonna 1959.

Ensimmäinen kisa oli jäärata-ajo 12-vuotiaana.

Asuu ja viljelee Laukaan Lankamaalla omistamaansa 500 hehtaarin kotitilaa. Tilasta 400 hehtaaria on metsää.

Ensimmäinen MM-rallivoitto oli vuoden 1985 Safari-ralli.

Voitti vuonna 1985 myös Norsunluurannikon rallin sekä Afrikan mestaruuden.

On urallaan voittanut kaikkiaan 23 MM-rallia sekä Pariisi–Dakar-rallin vuonna 1988.

Voitti rallin maailmanmestaruudet vuosina 1986 (Peugeot), 1987 (Lancia), 1991 (Lancia) ja 1993 (Toyota). On ajanut MM-sarjaa myös Fordin, Subarun ja Hyundain talleissa.

Urheilutoimittajain liitto valitsi vuoden 1993 parhaaksi suomalaisurheilijaksi.

Ajoi traktorilla maailmanennätysnopeudeksi 130,165 km/h ja henkilöautolla 331,68 km/h.

Osakkaana vuonna 2002 Kuusamoon perustetussa Juha Kankkunen Driving Academyssa. Se on autojen markkinointiin liittyvä liukkaan kelin ajokoulu.

Pertti Perämäki
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X