Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Historic Rallyn kärjessä oleva kuski kiittelee kartturiaan: "Minulla on niin surkeat nuotit, että on ihme, että Enni pystyy tähän niiden kanssa"

Jari Kankaanmäen Volvossa istuva Enni Mälkönen on kuskin mielestä "ammattitapaus". Autokunta jahtaa ensimmäistä Lahti Historic Rallyn voittoaan ja itse asiassa jopa ensimmäistä maaliin pääsyään. Kaksi vuotta sitten kisa päättyi johtoasemasta viimeisellä siirtymällä kohti maalia.

"Historiikkiautoja täytyy arvostaa. Niitä ei voi ajaa yhtä rajusti kuin nykyajan ralliautoja", Enni Mälkönen sanoo. Kuva: Suvi Lempinen

Jari Kankaanmäki otti vuosia sitten kartturikseen tytön. Ralliympyröissä kasvanut tyttö oli varmasti innokas, ja olihan kaverin tyttö otettava kyytiin. Nyt tilanne on se, että Enni Mälkönen suostuu istumaan Kankaanmäen kyytiin.

– Auto on minun ja Ennin isän puoliksi, ei kai Enni muuten tulisi, puuskahtaa aina vaarallisen vauhdikas ja turhan vaatimaton Jari Kankaanmäki.

Lahti Historic Rallyssa autokunta on ensimmäisen päivän jälkeen ajamassa kohti sitä, mikä kaksi vuotta sitten lipsahti viime hetkellä käsistä. Silloin johtoasemassa körötelleet Kankaanmäki ja Mälkönen jäivät viimeiselle siirtymälle.

– Pyöränlaakeri hajosi, ja käytännössä koko perä tuli siinä. Mitään ei ollut mahdollista tehdä, vaikka huolto ajoi perässä, 27-vuotias Mälkönen muistaa.

Viime vuonna Kankaanmäki ja Mälkönen eivät olleet mukana, joten tilanne olisi paikattava tänä vuonna. Jospa neljäs kerta sanoisi toden, ja Volvo 242 toisi kuskin ja kartturin maaliin ja jopa voittoon? Kolme kertaa tämä tiimi on jäänyt Lahti Historic Rallyn tien päälle.

Viikonloput kuluu autossa

Enni Mälkönen on nykyisin suosittu kartanlukija. Ensimmäiset rallinsa hän ajoi isän kavereiden kyydissä vuonna 2012. Sitten hän haki ja pääsi AKK Driver Academyn kartturikoulutukseen, joka avasi useampia ovia.

– Koulutuksen kautta sain kontakteja ja pääsin antamaan näyttöjä omasta tekemisestäni, Mälkönen muistelee.

Kaksi vuotta sitten Mälkönen voitti Esa Ruotsalaisen kanssa rallin SM-hopeaa. Viime kaudella hän kiersi Sverre Norrgårdin kanssa Historicin EM-sarjaa, ja kauden päätteeksi kartturi sai hopeaa, kuski pronssia. Tällä kaudella hän ajaa Ville Hautamäen kanssa SM-sarjaa ja muiden kuskien kanssa yksittäisiä kisoja.

– Lähes joka viikonloppu on jotain. Jos ei ole kisaa, on treenit tai testit. Ralli vaatii paljon valmistelua. Ei voi vain ilmestyä paikalle kisa-aamuna, Mälkönen sanoo.

Pari viikkoa sitten hän oli Jouni Virtasen kyydissä Jyväskylän MM-rallissa.

– Neljä päivää kuumassa autossa oli rankka rasti. Että pystyy pitämään keskittymisen koko ajan.

– Haastavinta kartturina on keskittyminen, koska päivät ovat pitkiä. Kuski tekee töitä sen pätkän, mutta kartturi hoitaa, että ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan koko päivän, Mälkönen sanoo. Kello kädessään hän tarkkailee samalla, milloin Volvon huolto perjantain päätteeksi saa alkaa.

Vauhti koukutti lajiin jo pienenä. Sen jälkeen iski kilpailuvietti.

– Kun pääsin istumaan hyvien kuskien kyytiin ja tuli menestystä, kilpailuvietti heräsi.

– Laji on niin haastava. On niin paljon eri asioita, jotka vaikuttavat, hän jatkaa.

Kaksipäiväiseen Lahti Historic Rally kaasutettiin satamasta, mutta muuten tiet veivät kohti Lammia. Kuva: Elena Liseytseva

"Puolet parempi kuin kuski"

Kankaanmäen autossa Mälkönen kuulostaa tekevän jopa ihmeitä.

– Minulla on niin surkeat nuotit, että ihme, että Enni pystyy tähän niiden kanssa. Enni on ihan ammattitapaus, puolet parempi kuin kuski, Kankaanmäki kiittää.

Kankaanmäki ja Mälkönen johtavat Lahden Historic-rallia 26,6 sekunnin erolla ensimmäisen päivän jälkeen. Ongelmiakin matkalla oli, kun kakkospätkällä etutolppa oli "vähän irti". Siitä huolimatta autokunta iski kakkoselle pohja-ajan niin kuin päivän kolmelle viimeisellekin ek:lle. Tauolla huolto teki työnsä.

Kankaanmäki pitää Lahti Historic Rallysta, jossa erikoiskokeisiin pääsee tutustumaan kunnolla etukäteen, siinä missä kotimaisissa ralleissa yleensä vain kaksi kertaa.

– En voisi ajaa tällaista kyytiä vieraalla pätkällä, jos olisin ajanut sen vain kaksi kertaa. No, ehkä Ennin kanssa, Kankaanmäki sanoo.

Pelkästään Lammin suunnalla tänä vuonna kiertävät Historic-pätkät eivät ole vieraita kuskille eivätkä kartturille, sillä molempien tausta on Tuuloksessa. Ihan kotiteille asti reitti ei vie.

– Mutta kotitalon ohi ajettiin siirtymällä, Mälkönen sanoo.

Kankaanmäki ennakoi lauantaina kolmen ensimmäisen ek:n olevan taas lähtöpään autoille liukkaita, mutta takaisin päin tullessa samat ek:t ajetaan uudestaan, joten siinä on jälleen tilaisuus iskeä.

– Ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa, Mälkönen tietää.

Lue myös: Päijät-Hämeessä jälleen tapahtumien superviikonloppu – katso tästä, mitä kaikkea tapahtuu
 
Suvi Lempinen
suvi.lempinen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X