Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Kartingin SM-osakilpailu saattaa jäädä Pippon radan historian viimeiseksi

Pippon varikko on käytössä viimeistä viikkoa. Se jää alle, kun ohitustien Kujalan rampin rakentaminen alkaa. Viikonloppuna kisataan vielä Rotax-sarjan huipennus, johon lahtelaiset lähtevät hyvistä asemista.

Lahden FK-kerhon Rasmus Wahlsten on päässyt kokeilemaan vauhtiaan jo kartingin eurosarjassa. Kuva: Aku Isotalo

Pippon moottoriurheilukeskuksessa Lahdessa ajetaan lauantaina ja sunnuntaina kartingin SM-pisteistä sekä Rotax Max Challenge -sarjan mestaruuksista.

Rotax Junior Max -luokassa Lahden FK-kerhon Rasmus Wahlsten on viidentenä ennen viimeistä kisaviikonloppua. Hän kamppailee kotiradallaan kärkisijoista. Vuonna 2004 syntynyt kuskilupaus kävi viikko sitten katsastamassa maanosan huippujen vauhdin RMC Euro Trophy -osakilpailussa Itävallassa. Aivan nopeimpien mukaan hän ei ehtinyt, mutta tärkeää kokemusta kertyi.

Seurakaveri Jose Kangas on Rotax Mini Maxeissa hienosti neljäntenä iskuetäisyydellä kärkipaikoista.

OK-junior-luokassa Lahden Joonas Jääskeläinen on SM-sarjassa 13:s, kun kaksi viikonloppua on ajamatta.

OK-luokassa Lahden Otto Honka sekä Heinolan Urheiluautoilijoiden Henri Lehtonen ja Nestori Virtala taistelevat Päijät-Hämeen herruudesta, mutta enemmän kilpailuja ajanut SM-sarjan kärki on karannut maisemiin.

Radan kohtalo vielä epäselvä

Pippon karting-radan kohtalo on vaakalaudalla valmistuvan ohitustien takia. Rataa isännöivän Lahden FK-kerhon puheenjohtaja Risto Salonen sanoo, että SM-osakilpailu ja ylipäätään tämän kokoluokan tapahtuma saattaa jäädä radan historian viimeiseksi.

– Tämän viikon jälkeen varikkoa ei voi enää käyttää, kun Kujalan rampin rakentaminen alkaa. Ne vievät meidän ratavarikon, eikä meillä ole sen jälkeen riittävästi tilaa isojen kisojen järjestämiseen. Nyt kannattaa tulla katsomaan, jos haluaa kartingia Lahdessa nähdä.

Radan tulevaisuus on kaupungin käsissä. Rata ei ole jäämässä uuden tien alle ja varikon voisi mahdollisesti siirtää toiseen paikkaan.

– Odotamme hyväksyntää, että rata voi tähän jäädä. Meille myönteisen päätöksen jälkeen pääsisimme toteuttamaan kehittämissuunnitelmaa. Ilman päätöstä tähän on turha laittaa latin latia, koska kaikki voi mennä hukkaan.

Salonen toivoo kaupungin näyttävän vihreää valoa radan tulevaisuudelle vielä tämän vuoden puolella. Hän muistuttaa, että rata on paikallisille harrastajille erittäin tärkeä.

– Jos rata häviää, laji häviää Lahdesta kokonaan. Lähin isompi rata on Kouvolassa. Ei voida odottaa, että vanhemmat kuskaavat jälkikasvuaan tunnin suuntaansa koulupäivän jälkeen. Lähiradalle on helppo tulla iltasella käymään, vaikka kokeilemaan ajamista. Jos mahdollisuutta ei ole, moni jättää harrastuksen aloittamatta, ja sen jälkeen ei tule enää uusia Valtteri Bottaksia.

Kisoissa 60 kuskia

Viikonlopun kilpailuihin on ilmoittautunut noin 60 kuljettajaa.

– Nykyiset SM-luokat (OK ja OKj) on aika pieniä. Osa Rotax-luokkien podium-sijoituksista on jo selviä, joten kaikki eivät tule ajamaan viimeistä kilpailua. Se vähän pudottaa osallistujamäärää. SM-luokissa ja Rotaxissa on suurin piirtein saman verran kuljettajia. Määrä on suunnilleen sitä, mitä odotettiin, Salonen sanoo.

Juttuun korjattu 9.8. kello 22.08 tieto siitä, että kartingia ajetaan Lahdessa lauantaina ja sunnuntaina, ei perjantaina.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X