Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Kolme tuntia koiran hommaa – Duudsonien Laasalalla jäi jalka pyörän alle

Vesivehmaa Grand National imi mehut Lahden Joni Kaivolaisesta. Ruotsin Joakim Ljunggren uusi voittonsa ylivoimaiseen tapaan. Osallistujatavoitteesta jäätiin, järjestäjä tietää syyn.

Ensiapua kovia kokeneelle Joni Kaivolaiselle tarjosi maalissa kuljettajan koira, 10 viikkoa nuori jackrussellinterrieri “Eeli”.

Asikkalan Moottorikerhoa edustava 22-vuotias lahtelainen Joni Kaivolainen oli paikallisista kuskeista paras Vesivehmaa Grand Nationalin päätöspäivänä. Kaivolainen ajoi eliittiluokan kolmanneksi ja oli kokonaiskilpailun seitsemäs. Kolmetuntinen urakointi helteessä imi miehestä mehut.

– Oli aika helvetin raskasta. Jopa hurjempaa kuin viime vuonna. Pientä terävää reikää. Missään ei päässyt istumaan, että olisi saanut ajaa sata metriä rauhassa ja levätä, hän kommentoi naama savessa.

Kaivolainen sanoi pitävänsä raskaista kisoista, mutta tällä kertaa urakka Vesivehmaan lentokentän maastossa osoittautui kovemmaksi kuin hän osasi odottaa.

– Hieno kisa, mutta pääsi vähän yllättämään. En uskonut, että reitti menee näin raskaaseen kuntoon.

Rata kului kierros kierrokselta reikäisemmäksi ja liukkaammaksi, vaikka vettä ei taivaalta tullut tipan tippaa.

– Kostea keli olisi ollut helpompi. Ei olisi ollut niin liukasta. Koko ajan piti keskittyä. Se käy pään ja fysiikan päälle.

Kaivolaisen kämmenet aukesivat vajaan kahden tunnin rytyytyksen jälkeen.

– Kuumuudesta se varmaan johtui. Niin hiostava keli oli.

Kilpailun voittoon ajoi viime vuoden tapaan Ruotsin Joakim Ljunggren.

Kaivolainen myönsi, että tällä kertaa kärkiukkojen kyytiin ei ollut asiaa.

– Alku, eka tunti, oli hyvä. Sitten rytmi alkoi hävitä, enkä saanut enää siitä kiinni. Sellaista se on. Aina ei kulje loppuun asti.

Vuosi sitten Kaivolainen oli ajamassa Ljunggrenin jälkeen toiseksi, kun pyörästä napsahti pääsulake.

– Nyt pyörä toimi kuin unelma.

Ruotsin Joakim Ljunggren ajoi johtopaikalla lähdöstä maaliin. Kuva: Antti Sepponen

Ajamisen mallia

Timo Hyvönen seurasi reitin varrella lastensa Viljamin, 10, Lennin, 7, ja Linnean, 4, kanssa kärkikuskien ajolinjoja.

– Nähdään vähän ajamisen mallia, Hyvönen perusteli.

Perheen pojat ovat harrastaneet lajia pari vuotta. Isä Timo osallistui aikaisemmin lauantaina Vesivehmaa Grand Nationalin harrastajaluokan kilpailuun.

– Kivinen rata ei ole meikäläisen mieleen.

Vika ei kuitenkaan kuulemma ollut radassa.

– Jos ajokokemusta olisi enemmän, ajaminen kivien seassa luonnistuisi varmasti paremmin.

Hankalaa oli muillakin.

– Kivikkonousuissa tuli tulppia. Itsekin jäin jumiin, puolitoista vuotta “mopopoikapohjalta” lajia harrastanut Hyvönen sanoi.

Rataa helpotettu

Toista kertaa järjestetty VGN keräsi 550 kuljettajaa. Viime vuonna kisaan starttasi 840 kuskia. Osanottajamäärän putoaminen menee kilpailun järjestämisestä vastaavan Nordic Sport & Event oy:n promoottorin Juuso Pulliaisen mukaan pääosin viime vuoden piikkiin.

– Emme onnistuneet ensimmäisellä kerralla parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakaskokemus ei ollut tarpeeksi hyvä. Palautteen perusteella on yritetty parantaa.

Muun muassa sillä saattoi olla vaikutusta, että reitti koettiin liian raskaaksi.

– Voittaja Joakim Ljunggren sanoi, että kisa oli raskain, minkä hän oli koskaan ajanut. Rataa on pyritty helpottamaan. Radalle on ajettu myös vettä, ettei se pölisisi niin pahasti.

Vesivehmaa Grand Nationalin esikuva on Ruotsin Gotland Grand National, joka on ajettu vuodesta 1984.

– Siellä on 3 200 kuskia, eikä enempää mahdu. Katsojia on 15 000 ja tapahtuma jättää Visbyn alueelle kahdeksan miljoonaa euroa vuosittain. Ruotsin yleisradioyhtiö SVT näyttää eliittilähdön suorana, Pulliainen kertoi.

Asikkalassakin tapahtumaa on tarkoitus kasvattaa.

– Tavoite on jonain päivänä saada tänne 2 000 osallistujaa. Haluamme tehdä tästä tapahtuman, johon voivat osallistua huiput ja harrastajat. VGN voisi olla jonkinlainen moottoripyöräväen maatalousnäyttely, jossa olisi kisalähtöjen lisäksi monenlaista koettavaa.

Duudsonien Jarno Laasala jakoi voimansa niin hyvin, että jaksoi kisan jälkeen tuulettaa. Kuva: Antti Sepponen

Laasalalta supersuoritus

Näkyvyyttä tapahtumalle Pulliainen ja kumppanit ovat yrittäneet saada muun muassa haastekuskien kautta.

Tällä kertaa haasteeseen vastasivat myöntävästi tapahtumatuottaja Joel Harkimo, Duudsoneista tuttu Jarno Laasala sekä nyrkkeilijä Niklas Räsänen.

Laasala ehti ajaa kolmessa tunnissa neljä 20 kilometrin kierrosta ja oli maalissa yhtä hymyä.

– Minulta ihan supersuoritus. Olen todella onnellinen, että olen vielä ehjä. Ajatus oli ajaa itseä eikä muita vastaan. Kerran kaaduin, kun liikaa innostuin, ja jalka jäi pyörän alle.

Sääkin oli Laasalan mieleen.

– Keli on minusta ihan mahtava. Helpompi minun on ajaa tässä kelissä kuin kurassa, kun ajokokemusta on niin vähän.

Voittaja Ljunggren ja neljä seuraavaksi nopeinta ehtivät ajaa kilpailussa yhdeksän kerrosta. Ljunggren otti myös kärkipaikan cross countryn EM-sarjassa, jonka ensimmäinen kilpailu VGN oli.

Salpausselän Moottorikerhon Pekka Viljakainen oli kokonaiskilpailussa 12:s, Asikkalan Moottorikerhon Atte Salo 19:s ja SsMK:n Jouni Martinmäki 25:s. Naisten luokan voitti Mäntsälän Moottorikerhon Marita Nyqvist.

Luokkia ajettiin kahden päivän aikana 17. Osaottajia oli kuudesta maasta. Nuorimmat olivat seitsenvuotiaita.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi