Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Lahtelaiskonkari palasi pitkältä tauolta rallisprinttikisoihin - "Jos haluaa huoltoaseman baarissa olla äänessä, pitää vähän pärjätäkin"

Orimattilalaiskuljettaja piti nopeinta vauhtia rallisprintissä Villähteellä. Myllylä hallitsi liukkaan kelin hyvin, vaikka edelliset ajot olivat syksyllä asfaltilla.

Mika Myllylä oli tyytyväinen, että pääsi aloittamaan rallikilpailukauden kotikulmillaan. Kuva: Sami Kuusivirta

Orimattilan Urheiluautoilijoiden Mika Myllylä voitti kauden ensimmäisen rallisprintin ylivoimaiseen tapaan. Myllylä sai Mitsubishi Lancer E6:n hyvään lentoon Villähteen Hokkaranlenkillä. Hän jätti toiseksi sijoittuneen Mäntyharjun Moottorikerhon Veli-Matti Hostilan reilun neljän kilometrin pätkällä yli kolmen ja puolen sekunnin päähän.

- Ihan hyvin kulki. Vähän se oli tutustumista, kun en ole ajanut autolla tuon vireisenä. Liukasta oli. Etenkin lähtö. Viimeksi olen ajanut syksyllä asfaltilla. Tuli sellainen tunne, ettei se lähde nyt mihinkään, Myllylä jutteli ensimmäisen vedon jälkeen.

Kilpailussa ajettiin kaksi lähtöä ja parempi laskettiin lopputuloksiin. Myllylän toinen veto oli melkein viisi sekuntia ensimmäistä parempi.

Yleisen luokan kolmas oli Järviseudun Urheiluautoilijoiden Samuli Pokela. Kahtena aikaisempana vuonna Hokkarassa voittoa juhlinut Anjalankosken UA:n Jukka Tenho jätettiin neljänneksi.

Lähellä kotinurkkia

Hokkarassa ajettiin Lahden Urheiluautoilijoiden sprinttikilpailu kolmatta kertaa. Kilpailu oli osa Kaakkois-Suomen aluemestaruussarjaa.

Mika Myllylä oli tyytyväinen, että pääsi aloittamaan kilpailukauden kotikulmillaan.

- Tämä on tosi hyvä testikilpailu. Ei tarvitse kauas kotinurkista lähteä. Täällä voitto ei ole tärkeintä, vaan testaaminen, vaikka hyvä tulos yritetäänkin ajaa.

Myllylän kausi jatkuu kuukauden päästä Laukaan SM-sprintissä.

- Tarkoitus olisi ajaa talven SM-sprintit Ruuhimäki ja Rovaniemi. Sen jälkeen asfalttisarjaa sekä SM:ää että Futurea. Kotikulmilla ei taida muuta olla kuin Orimattila-ralli heinäkuussa. Siihen saatan tulla sprinttien välissä.

Jere Rekolalle ajatus Hokkarassa kilpailemisesta tuli ex tempore. "Vaarana" on, että kilpailukipinä voi roihahtaa taas. Kuva: Sami Kuusivirta

Päähänpisto johti paluuseen

Lahden UA:n Jere Rekola palasi vuoden kilpailutauolta ja ajoi Mercedes Benz 190 E:llä kaksivetoisissa komeasti toiseksi.

- Ex tempore sain päähän, että lähdetäänpäs ajamaan. Poika (Juho Rekola) ajaa motocrossia ja on oltu siellä puolella enemmän. F Cupia kierrettiin 16 vuotta. Välillä täytyy vetää happea ja kotonakin pitäisi olla, hän perusteli taukoa.

Kilpailuun osallistuminen on aina mahdollinen vaaran paikka. Kipinä saattaa syttyä uudelleen.

- Eihän sitä tiedä. Kartturi Tero Jäntin kanssa juuri puhuttiin, että joku kyläralli voitaisiin ajaa. Pidettäisiin hauskaa. Ei vedettäisi niin hampaat irvessä kilpaa kuin F Cupissa.

Jos ei pärjää, on oltava hiljaa. Ralliajaja Jere Rekola

Hokkarassa panoksena oli puheoikeus.

- Täällä ajetaan paikallisten keskinäinen mestaruus. Jos haluaa huoltoaseman baarissa olla äänessä, pitää vähän pärjätäkin. Jos ei pärjää, on oltava hiljaa.

Kaksivetoisten nopein oli hallitseva Suomen mestari, Laihian Mika Lemmetti Toyota Starletilla.

Mika Myllylä sai Mitsubishi Lancerinsa hyvään vauhtiin. Kuva: Sami Kuusivirta

Kokenein lähes kahdeksankymppinen

Kilpailun kokenein kuski oli Päij-HUA:n Arvo Reponen, 79.

- Yli 50 vuotta on tullut ajettua. Jossain Savonlinnan puolessa taisin ajaa ensimmäisen rallini. Volkkarilla olen ajanut koko ajan. Ei ole mallia muutettu, hän sanoi.

Jokin on sentään muuttunut. Kuplan pellin alla polttoainetta nielee Subarun voimanlähde.

- Volkkarin moottorista ei saa tarpeeksi tehoja. Tämä kehittää kevyesti viritettynä sellaiset 210 hevosvoimaa. Siinä on ihan riittävästi. Näillä keleillä ei pyörä meinaa pitää mitenkään.

Reponen arvelee, että kausi saattaa jäädä viimeiseksi liiton kilpailuissa. Suurin nälkä pitää saada tyydytettyä ennen ensi talvea. Reponen aikookin kilpailla aktiivisesti.

- Kun tulee 80 vuotta täyteen, ei saa enää ajaa tai ainakin täytyy käydä rasitustestit ja kaikki erikoistestit. Onneksi senkin jälkeen on mahdollista ajaa rokkiralleja ja muita, missä ei lupia kysellä, Lahdessa asuva veteraani sanoi.

Top Building Rallisprintiin osallistui yli 90 kuljettajaa.

Urpunen Janne
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi