Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Oikeuden päätös aiheutti kahden miljoonan euron pulman KymiRingille

Kouvola otti oikeuden mielestä ison riskin pääomalainassa. Kouvolassa ja Lahdessa KymiRingin toteutumista pidetään edelleen tärkeänä.

KymiRingin työmaalla on jo tehty paljon rakennustöitä etenkin moottoriradan parissa. Elokuun alussa julkistettin, että radalla olisi tarkoitus ajaa moottoripyörien MotoGP-sarjaa vuonna 2019. Kuva: Katja Luoma

KymiRingin moottoriratahankkeen tielle nousi torstaina vähintään töyssy, kun Itä-Suomen hallinto-oikeus totesi Kouvolan tekemän pääomalainapäätöksen lainvastaiseksi. Hallinto-oikeuden päätöksestä kertoi ensimmäisen Kouvolan Sanomat.

Kouvolan kaupunginvaltuusto myönsi syyskuussa 2016 KymiRing oy:lle kahden miljoonan euron pääomalainan ajoharjoittelurataan. Päätöksestä tehtiin kaksi valitusta. Torstaina antamassaan päätöksessä hallinto-oikeus toteaa, että Kouvola on myöntänyt pääomalainan ilman kuntalain edellyttämää vastavakuutta. Oikeuden mukaan kahden miljoonan euron suuruisen lainan myöntäminen on Kouvolalle merkittävä taloudellinen riski.

Iitin kunnanjohtaja, Riku Rönnholm edustaa kuntaa KymiRingin hallituksessa. Hänen mukaansa hallinto-oikeuden päätös ei tullut täydellisenä yllätyksenä. Pitkittynyt käsittelyaika antoi ainakin viitteitä siitä, ettei asian ratkaiseminen ollut yksinkertaista.

- Olen ehtinyt tutustua vain johtopäätöksiin, mutta näyttäisi siltä, että oikeus on rajaamassa pääomalainaa pois kunnan arsenaalista. Jos esimerkiksi yhtiön osakkaiden edellytetään maksavan vakuus, voisivat he maksaa varmaan rahan suoraan yhtiölle, juristitaustainen Rönnholm pohtii.

Myös EU-sopimus saattoi rikkoutua

Kouvolan tekemä päätös saattoi olla myös Euroopan unionin sopimusten vastaista valtiontukea. Oikeuden näkemyksen mukaan pelkästään koron suuruus ei riitä osoittamaan lainan markkinaehtoisuutta, kun kyseessä on muita velkoja heikommassa asemassa oleva pääomalaina.

Oikeuden päätöksen myötä putosi pois merkittävä osa KymiRingin julkista rahoituskokonaisuutta. Kouvolan pääomalainan lisäksi KymiRingille on osoitettu valtion rahoitusta tähän mennessä yhteensä seitsemän miljoonaa euroa, mistä puolet ehdollisena. Myös vt12:n tienparannukseen on osoitettu samoin ehdollisena 14 miljoonaa euroa. Tänä vuonna päätetyt ehdolliset määrärahapäätökset ovat voimassa kaksi vuotta.

Rönnholmin mukaan Kouvolan pääomalainan jättämä aukko rahoituksessa pitää täyttää jotenkin muuten. Vaikka Kouvolan pääomalaina olisi kohdistunut juuri ajorataan, vaikuttaa rahoitusaukko koko hankkeeseen.

- Hanke on kokonaisuus ja sekä moottorirata että ajoharjoittelurata ovat molemmat tärkeitä osia siitä jo tavoiteltujen vaikutusten vuoksi.

Rönnholmin mukaan hallinto-oikeuden päätös saattaa vaikuttaa esimerkiksi aikatauluihin, joilla hankkeen osasia toteutetaan.

- Kouvolan pääomalaina oli merkittävä, mutta kuitenkin vain yksi elementti kokonaisuudesta. Kirvestä ei ole heitetty kaivoon ja edelleen hankkeen toteutumiseen uskotaan.

Aiemmin on kerrottu, että ratayhtiön tavoitteena on saada yksityinen rahoitus kokoon tämän vuoden aikana.

Kouvola pohtii jatkoa maanantaina

Hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa. Kouvolassa jatkotoimia aiotaan harkita pikaisesti.

- Kaupunginlakimies tekee parhaillaan juridista tarkastelua ja maanantaina meidän on tarkoitus käydä asiaa läpi yhteisen pöydän ääressä ja miettiä seuraava askelta, sanoo Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka.

Hänen mukaansa oikeudellisten seikkojen lisäksi arvioitavana on myös aikatekijä. Vaalittaminen korkeimpaan hallinto-oikeuteen merkitsisi todennäköisesti ainakin vuoden odottelua.

- Varmasti on muitakin toimintamalleja ja niitä tarkastellaan myös.

Lue myös: KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjolan elämäntyö haki aikaansa - "Kohtalo on määritellyt, että tällainen työ täytyy jonkun tehdä"
 

Kouvolan kumottu pääomalainapäätös syntyi edellisen valtuuston ja kaupunginjohdon aikaan. Toikka uskoo, että halua tukea KymiRingiä ja osallistua hankkeeseen löytyy edelleen.

- Uskon että poliittinen ilmapiiri edelleen suhtautuu myönteisesti. Näen, että tällaisen hankkeen välilliset taloudelliset vaikutukset olisivat suuret. Samoin kansainvälinen näkyvyys. Myös imagon kannalta olisi todella tärkeää, että Kaakkois-Suomessa saataisiin isoja hankkeita eteenpäin.

Hanke olisi Lahden etu

Jos KymiRing toteutuu, olisi Lahti merkittävä hyötyjä. Toistaiseksi kaupunki ei ole osallistunut hankkeeseen. Etelä-Suomen Sanomien tietojen mukaan ratayhtiö on tehnyt rahoitustunnusteluja myös Lahden suuntaan.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Pekka Komun (sd.) mukaan Lahdessa pitää tutustua tarkkaan oikeuden tekemään ratkaisuun.

- On selvää, että jos Lahti lähtisi jotenkin hankkeeseen mukaan, pitää päätöksen olla juridisesti pitävä ja läpinäkyvä. Viimekädessä se on poliittinen päätös.

Komu ei sulje pois mahdollisuutta, että Lahti osallistuisi jotenkin hankkeeseen. Hänen mielestään Lahden etu on, että KymiRing toteutuu.

- Täytyy käydä läpi, millaisia mahdollisuuksia tässä olisi ja minkälaisia riskejä niihin sisältyy.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X