Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu
Kimmo
Kangas
kimmo.kangas@ess.fi

Kysymykset KymiRingin ympärillä kiihtyvät - lähiaikoina odotetaan tietoa, kykeneekö hanke lunastamaan odotukset

KymiRingin moottoriurheilukeskusta on puuhattu Iitin Tillolaan kymmenen vuotta. Ratkaiseva hetki voi olla käsillä, kun yksityisen rahoituksen kohtalo selviää.

KymiRingin rata-alueella on tehty paljon maansiirto- ja muita rakennustöitä. Laskuja onkin kertynyt vino pino, mutta yksityisen rahoituksen miljoonapotti odottaa edelleen julkistustaan. Kuva: Sami Kuusivirta

KymiRingin ratatyömaalla Iitin Tillolassa odotetaan joulua. Toivelista on lyhyt, mutta asia suuri. Miljoonien eurojen rahoitus.

Ratayhtiön on tarkoitus vuoden loppuun mennessä kertoa yksityisen rahoituksen järjestymisestä. Ainakin näin on aiemmin ilmoitettu. Viime viikon lopulla tavoitetun KymiRingin hallituksen puheenjohtajan Kari O. Sohlbergin kommentti rahoitusjärjestelyjen tilanteesta oli niukka: Ratayhtiö ei kommentoi keskeneräisiä rahoitusneuvotteluja. Sohlberg ei kommentoinut edes sitä, onko aiemmin ilmoitettu aikataulu yhä voimassa.

Kuhina KymiRingin ympärillä on joka tapauksessa kiihtynyt. Ilta-Sanomat julkaisi (25.10.) jutun, jossa Wihuri-yhtiöiden pääomistaja ja F1-kuski Valtteri Bottaksen tukijana tunnetuksi tullut Antti Aarnio-Wihuri tyrmäsi KymiRingin ratahankkeen ja samalla osallistumisensa radan rahoittamiseen. Kysytty kuulemma on.

Talvi tiehankkeen jarruna

KymiRing-rata tarvitsee yksityistä rahaa noin kymmenen miljoonaa euroa. Rahoituksen haalimisella on kiire MotoGP:n vuoksi, mutta se ei ole suinkaan ainoa syy. Valtion rahaa Kymiringille on luvattu yhteensä seitsemän miljoonaa euroa. Lisäksi vt 12:n parantamiseen Tillolan ja Keltin välillä on myönnetty 14 miljoonaa euroa. Valtion tuesta viime kesäkuussa myönnetty 3,5 miljoonaa euroa sekä tierahat ovat sidoksissa yksityisen rahoituksen varmistumiseen. Rahoituslupaukset ovat voimassa kaksi vuotta.

Aika on jo käymässä vähiin, mikäli kaikki tietyöt halutaan saada valmiiksi kesälle 2019 kaavailtua MotoGP-osakilpailua varten. Liikennevirasto arvioi Etelä-Suomen Sanomille (26.9.), että viivästysten riski kasvaa, jos töiden aloitus venyy ensi vuoden puolelle. Käytännössä rahoituspäätökset olisi pitänyt jo tehdä, jotta työt olisi saatu käyntiin tämän vuoden puolella.

Menoja kertyy, tuloja ei

KymiRingin rahoituksen pääpottia vasta järjestellään, mutta töitä alueella on tehty jo pitkään. Kulut juoksevat, mutta tulopuolella on hiljaisempaa. Ratayhtiön tilinpäätöstiedot kertovat heikosta taloudellisesta tilanteesta. Yhtiön oma pääoma painui viime vuonna negatiiviseksi, samoin miinuksella oli omavaraisuusaste. Yhtiön ostovelat olivat viime tilikaudella kaksi miljoonaa euroa.

Omistajien ja niitä lähellä olevien tahojen usko hankkeeseen on kuitenkin toistaiseksi riittänyt. Yhtiöön on pumpattu rahaa pääomalainoilla. Viime tilikaudella pääomalainat ja velat saman konsernin yrityksille olivat vajaat 750 000 euroa.

Kyselyjä myös Lahdesta

Se lienee selvää, että rahoittajia KymiRingille on etsitty tiheällä kammalla. Urheilun piirissä rikkaita yksittäisiä rahoittajia on kutsuttu silloin tällöin "namusediksi". KymiRingin tapauksessa namusedän löytyminen on Aarnio-Wihurin ulostulon jälkeen yhden miljonäärin verran epätodennäköisempää. Yhden arvion mukaan neuvoteltavana on monimutkainen kokonaisuus, jossa sopivan kokonaispaketin löytäminen on haastavaa.

ESS:n tietojen mukaan rahoituskyselyä on suunnattu myös Lahteen. Kouvola on aikanaan myöntänyt ehdollisen kahden miljoonan euron pääomalainan KymiRingille. Myös Kouvolassa halutaan varmuus yksityisen rahan järjestymisestä. Kouvolan päätöksestä on valitettu hallinto-oikeuteen, ja oikeuden päätös halutaan katsoa ennen uusien virallisten rahoituspyyntöjen lähettämistä kuntiin.

Jos virallinen rahoituspyyntö Lahteen aikanaan tulee, on luvassa todennäköisesti värikäs käsittely. Olipa ratkaisu mikä hyvänsä, on muistettava, että Lahti tulisi olemaan merkittävimpiä hyötyjiä, mikäli KymiRing toteutuisi suunnitellussa laajuudessa. Tämä toki edellyttäisi esimerkiksi puutteelliseksi todetun hotellikapasiteetin kasvattamista Lahdessa.

Lue myös: "Majoitettavien ihmisten määrä tulee olemaan huikea" - tuhannet MotoGP-vieraat lahtelaisille kouluille?
 

Kuntakentällä KymiRingin tulevaisuus kiinnostaa tietenkin eniten Iitissä. Kunta on toistaiseksi sijoittanut KymiRingin hankkeeseen varsin vähän rahaa, mutta sitäkin enemmän suunnitelmia ja unelmia. Jos KymiRing jäisi toteutumatta, jäisi kuntaan muistoksi sorakuoppa, jonka ennallistamisessa olisi pohdittavaa tulevillekin sukupolville.

Mahdolliset viimeiset puuttuvat sadattuhannet eurot löytynevätkin Iitin kirstusta, jos KymiRingin toteutuminen on siitä kiinni.

Näyttävä MotoGP-julkistus

Onko KymiRingin mahdollista kaatua? Useampi ESS:n jututtama lähde muotoilee asian suunnilleen niin, "ettei toistaiseksi ole syytä epäillä hankkeen toteutumista".

Selvää on, että KymiRingin kruununjalokivi ja selkäranka rahoitusneuvotteluissa on lupaus MotoGP-kisojen järjestämisestä.

Mikäli elokuussa näyttävästi lanseerattu MotoGP-uutinen lässähtäisi rahoitusneuvottelujen epäonnistumiseen, olisi kyseessä valtava mainetappio. Väistämättä heräisi kysymys, oliko MotoGP-sarjan tiedotustilaisuus vain huolella orkestroitu viimeinen yritys saada rahoitus järjestymään.

Jälkipyykki joka tapauksessa jatkuisi pitkään.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi