Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

FIA:n turvallisuuskomission lausunto saapui - KymiRingille merkittävä askel kohti F1-kelpoisuutta

Ratatyömaalla on raivattu Kiira-myrskyn aiheuttamia massiivisia vahinkoja. Valtatie 12:n parannusurakan valmistelevat työt on tehty, käynnistyminen odottaa yksityisen rahoituksen varmistumista.

Elokuun alussa KymiRingin-ratatyömaalla näytti tältä. Elokuun puolivälissä riehunut Kiira-myrsky kaatoi rata-alueelta yli 400 puuta. Kuva: Sami Kuusivirta

Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n turvallisuuskomission on hyväksynyt Iitin Tillolaan rakennettavan KymiRingin turva-alueet. FIA:n viime viikolla toimittamat pöytäkirjat tarkoittavat käytännössä sitä, että KymiRingin moottorirata otti merkittävän askeleen kohti FIA:n korkeinta luokitusta, joka mahdollistaisi jopa formula 1 -kisojen järjestämisen.

- Turva-alueiden ja radan infrastruktuurin hyväksyminen oli iso asia, mutta vielä ei voida sanoa, että asia on selvä. Hyväksyntä tehdään vaiheittain ja jäljellä on esimerkiksi kallistuksien ja kaiteiden hyväksyntä, KymiRingin projektipäällikkö Timo Pohjola kertoo.

Pohjolan mukaan FIA:n lausunnossa ei ollut yllätyksiä, ja komission huomiot liittyivät lähinnä kilpailutilanteisiin.

- Siellä oli mainittu, että pitäisi harkita esimerkiksi ilmatyynyjä muun muassa lähtösuoran päähän kilpailuissa. Maininnat ovat tulee harkita -muodossa ja lopullinen tarve selviää vasta ratatarkastuksissa ennen kisaa. Lopullinen tilanne selviää paremmin, kun turva-alueet saadaan rakennettua.

Kiira aiheutti isot tuhot

Seuraavaksi KymiRingillä on edessä ratasuunnittelun viimeistely FIA:n pöytäkirjojen pohjalta esimerkiksi kaarteiden kallistusten osalta. Rata on tarkoitus saada valmiiksi päällystystä varten.

- Niin pitkälle syksyyn on tarkoitus tehdä töitä kuin säät vain sallivat. Turva-alueiden osalta töitä pystytään tekemään osittain myös talvella.

Syyskuussa työmaata on työllistänyt elokuun puolivälissä riehuneen Kiira-myrskyn tuhojen raivaus. Timo Pohjolan mukaan myrsky kaatoi rata-alueelta yli 400 puuta.

Lue myös: Kiira-myrsky katkoi sähköjä Orimattilassa, Heinolassa ja Iitissä - pahimmillaan yli 9 000 asiakasta ilman sähköä
 

- Raivaustöiden lisäksi järjestellään työmaiden yhdistämistä, koska [KymiRingin pääurakoitsija] Destia valittiin myös vt12:n perusparannuksen pääurakoitsijaksi.

Pohjolan mukaan valinta aiheuttaa joitakin muutoksia työohjelmaan. Toisaalta sama pääurakoitsija auttaa esimerkiksi massanvaihdoissa.

Tieurakan valmistelevat työt tehty

Liikenneviraston projektijohtajan Lars Westermarkin mukaan Destian valinta vt12:n perusparannuksen toteuttajaksi on ehdollinen. Tieurakan lopullinen toteutus odottaa edelleen KymiRingin rahoituksen varmistumista.

- Olemme tehneet kaikki valmistelevat työt, jotka on mahdollista tehdä ennen rahoituksen varmistumista. Kaadettavia puita on merkitty maastoon ja arkeologiset tutkimukset on tehty valmiiksi. Nyt odotellaan rahoitusta.

Westermarkin arvion mukaan tieurakka voi käynnistyä varsin nopeasti, kenties parissa viikossa, kun rahoitus on varmistunut. Jos rahoitus viivästyy, saattaa myös tieurakan aloitus siirtyä.

- Jos rahoituksen varmistuminen menee marraskuulle, täytyy urakoitsijan kanssa keskustella, aloitetaanko rakentaminen vasta ensi vuoden alussa. En osaa sanoa viivästyttäisikö tämä koko tieurakan valmistumista, mutta riski on olemassa, ettei koko väylä ole valmiina, kun ensimmäiset kisat ajetaan.

MotoGP-suunnitelmat ennallaan

KymiRing julkisti elokuun alussa 5-vuotisen sopimuksen MotoGp-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Dorna Sportsin kanssa. Elokuun alussa kerrotun suunnitelman mukaan Iitissä on tarkoitus ajaa MotoGP-sarjan osakilpailu vuonna 2019.

Saksalainen Speedweek-lehti uutisoi syyskuun alussa, että KymiRingillä ajettaisiinkin MotoGP:tä kenties vasta vuonna 2020.

- Me olemme Dornan kanssa ilmoittaneet aikataulusta elokuun alussa. ei tilanne kuukaudessa ole mihinkään muuttunut. En tiedä mistä tämä Speedweekin tieto ja toimittajan spekulaatio on peräisin, Timo Pohjola sanoo.

Lue myös: KymiRingin avauskisassa saatetaan ajaa myös sähkömoottoripyörillä
 

Yksityisestä rahoituksesta odotetaan tietoa

Suurin epävarmuus KymiRingin toteutumisessa liittyy rahoitukseen. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa KymiRingille 3,5 miljoonan euron määräraha. Lisäksi valtatie 12:n parannustöihin myönnettiin 14 miljoonaa euroa. Molemmat määrärahat ovat ehdollisia ja edellyttävät yksityisen rahoituksen toteutuvan.

Kokonaisuudessaan valtion rahoitusosuus KymiRingin moottorikeskuksesta on noin seitsemän miljoonaa euroa eli kolmannes kokonaiskustannuksista. Aiemmin moottorikeskuksen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 21 miljoonaa euroa, josta itse ratahankkeen osuus on vajaat 17 miljoonaa euroa.

Yksityistä rahaa hankkeelle tarvitaan yli 10 miljoonaa euroa. KymiRing-yhtiön hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg totesi elokuun alussa, että rahoituksen kokoamisessa riittää työtä.

- Tavoite on, että yksityinen rahoitus on kasassa vuoden loppuun mennessä, Sohlberg sanoi taannoin Etelä-Suomen Sanomille.

Timo Pohjolan mukaan yksityisen rahoituksen kokoaminen jatkuu Helsingissä. Etelä-Suomen Sanomat ei tiistaina tavoittanut Kari O. Sohlbergia kommentoimaan rahoitusneuvottelujen tilannetta.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi