Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Maailmanmestaruus on ollut kuin saippua Jari-Matti Latvalalle

Jari-Matti Latvala on tämän kauden ainoa suomalainen MM-sarjan tehdaskuski. Kuva: Janek Skarzynski

Suomalaisten mielestä olympialaisten kultamitali on urheilijan suurin mahdollinen saavutus. Koska ralliautoilu ei ole olympialaji, joutuvat rallikuljettajat tyytymään maailmanmestaruuteen.

Rallissa maailmanmestaruus ei heltiä yhdellä hyvällä heitolla, hypyllä tai juoksulla, vaan siihen vaaditaan useita voittoja lähes vuoden kestävän kauden aikana. Voittojen lisäksi on pystyttävä sijoittumaan tasaisesti kolmen parhaan joukkoon 14 osakilpailun MM-sarjassa.

Suomalaisista kuljettajista Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen ovat voittaneet maailmanmestaruuden neljä kertaa mieheen. Marcus Grönholm on pystynyt kahteen mestaruuteen. Myös Hannu Mikkola, Ari Vatanen ja Timo Salonen ovat juhlineet rallin maailmanmestaruutta.Jari-Matti Latvala haluaisi palavasti nimensä rallin maailmanmestarien listaan. Lapsesta saakka rallia hengittäneelle ja rallista eläneelle Latvalalle maailmanmestaruus on unelma, lähes pakkomielle. Lajinsa parhaimmaksi haluaminen ja yrittäminen on urheilijalle luonnollista, mutta onko mestaruusjahdista tullut Latvalalle elämää suurempi tavoite?

Latvala, Hirvonen, Alen

Maailmanmestaruuden puuttuminen kalvaa Latvalaa samalla tavalla kuin se kalvoi Mikko Hirvosta. Hirvonen voitti 163 MM-rallia kestäneellä urallaan 15 rallia, mutta ei maailmanmestaruutta. Neljä kertaa Hirvonen sijoittui MM-sarjassa toiseksi.

Puuttuva maailmanmestaruus harmitti aikoinaan myös Markku Alenia, joka voitti 129 MM-rallia kestäneellä urallaan 19 rallia. Alenin kiusaksi kuljettajien maailmanmestaruudesta alettiin ajaa vasta vuonna 1979. Alen vei nimiinsä maailman parhaimman rallikuljettajan tittelin vuonna 1978, mutta historian kirjoihin tuo saavutus merkittiin cupvoittona. MM-sarjassa Alen sijoittui kahdesti toiseksi.

Suomalaisen kuljettajan toistaiseksi viimeisestä maailmanmestaruudesta on tänä vuonna kulunut 14 vuotta.

- Suomessa on kova paine maailmanmestaruudesta, koska edellisestä, Marcuksen ajamasta mestaruudesta on niin pitkä aika, Latvala viittaa Grönholmin MM-kultaan vuodelta 2002.

Suomalaisittain kuiva kausi on poikkeuksellisen pitkä. Vuoteen 2002 saakka suomalaiset päästivät muiden maiden kuljettajat juhlimaan mestaruutta korkeintaan kolme kautta putkeen.

Ainoa suomalainen

Latvala on tänä vuonna ainoa suomalainen kuljettaja automerkkien MM-sarjaan osallistuvassa tehdastallissa. Se lisää Latvalan painetta entisestään. Latvala tuntee, että hänen harteillaan lepää kaikkien suomalaisten odotukset mestaruudesta.

- On vain voitettava ralleja ja uskottava, että jonain päivänä se maailmanmestaruus tulee, Latvala tuumasi vajaa viikko sitten.

Latvala huomautti, että hän on vasta 31-vuotias, joten ajovuosia on vielä paljon edessä.

- Marcus ja Tommi voittivat ensimmäisen mestaruutensa 32-vuotiaana. Pitää olla ihan älytön kokemus, että pystyy voittamaan maailmanmestaruuden, Latvala painotti.

On vain voitettava ralleja ja uskottava, että jonain päivänä se maailmanmestaruus tulee. Jari-Matti Latvala

Mutta juuri kokemusta Latvalalla on enemmän kuin kenelläkään muulla nykykuljettajalla. Hän on startannut 163 MM-ralliin. Jyväskylän jälkeen hän nousee starttitilastossa kaikkien aikojen neljänneksi Carlos Sainzin (196), Petter Solbergin (188) ja Sebastien Loebin (169) jälkeen.

Kun Mäkinen varmisti ensimmäisen maailmanmestaruutensa, oli hän ajanut 40 MM-rallia. Grönholm kruunattiin maailmanmestariksi 44 ajetun MM-rallin jälkeen.

Mestaruuksia ja kausia on vaikea verrata keskenään, mutta kokemuksen puutteesta Latvalan mestaruus ei ole kiinni.

Ogier Latvalan Loeb

Hirvosen mestaruuden tiellä oli Sebastien Loeb, joka voitti mestaruuden yhdeksän kertaa putkeen 2004-12. Sebastien Ogierista uhkaa tulla Latvalan Loeb. Ogier on vienyt mestaruuden näytöstyyliin kolmena edellisenä vuonna ja vienee sen myös tänä vuonna.

Valitettavasti Ogier on Latvalan kiusana vielä pitkään. Ranskalainen on 32-vuotias, eikä ole lähdössä mihinkään MM-sarjan parhaasta rallitallista.

Koska toisten tekemisiin ei voi vaikuttaa, on Latvalan haettava ratkaisuja oman tekemisen kautta. Miten ajamista voisi parantaa, mitä asioita pitåisi tehdä toisin?

- Tasaisuutta olisi vain saatava lisää. Kauden ensimmäistä puoliskoa pitää saada paremmaksi, Latvala toteaa.

Rallin MM-sarja alkaa Latvalan kannalta pahimmalla mahdollisella kilpailulla Monte Carlon rallilla. Montesta on muodostunut Latvalalle todellinen mörkö. Viisi kertaa Latvalan ralli Montessa on päättynyt ulosajoon. Vain kahdesti hän on yltänyt Montessa pisteille, parhaimmillaan toiseksi vuonna 2015.

Kauden toisen osakilpailun Ruotsin pitäisi sopia Latvalalle kuin hanska käteen, mutta hän ei ole onnistunut Ruotsissa kahtena viime kertana. Kun vuosina 2016 ja 2015 Latvalan neljä ensimmäistä MM-rallia on sisältänyt kolme nollapottia, on taistelu mestaruudesta ollut hänen osaltaan käytännössä ohi jo huhtikuussa.

"Tulee jos on tullakseen"

Latvala on alkanut totutella ajatukseen, että hänestä ei tule koskaan ralliautoilun maailmanmestaria.

- Mestaruus tulee, jos on tullakseen, hän tokaisi viikko sitten.

Ehkä myös suomalaisten rallifanien pitäisi omaksua samanlainen linja. Suomalaisten kuljettajien kultaiset vuodet ovat takana päin, eikä tulevista ole varmuutta.

Nauttikaamme siis suomalaisten ajamista MM-rallien voitoista. Siihen on oiva tilaisuus tänä viikonloppuna.

Ari Mäntylä
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi