Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Moottoriurheilu

Rallivalmentaja Laukkanen: "Toiset eivät ymmärrä lajista hölkäsenpöläystä"

Tapio Laukkanen työllistää itsensä rallivalmentajana. Mies kiertää maailmalla noin 200 päivää vuodessa. Kuva: Pertti Louhelainen

Noin 200 matkapäivää vuodessa on melkoinen määrä. Tapio Laukkanen kiertää maailmaa ja ansaitsee elantonsa ralliautoilusta, vaikka aktiiviajoura loppui jo kymmenisen vuotta sitten. Laukkanen kolkutteli WRC-aikakaudella MM-sarjan ovea, mutta yksittäiset iskut eivät tuoneet läpimurtoa. Lopulta kaikki kiteytyi rahoitukseen, kuten autourheilussa hyvin usein käy.

Laukkasen ura rallin parissa on jatkunut uudesta näkökulmasta. Mies on tehnyt kohta kymmenen vuotta töitä muiden kuljettajien apuna. Valmentaja, manageri, kisainsinööri: mikä tahansa nimityksistä käy.

- Hoidan kontaktieni avulla asiakkaille huoltomiehiä, karttureita, mutta toimin myös ajo-opettajana, teknisenä neuvonantajana ja olen usein mukana testitoiminnassa, Laukkanen luettelee erilaisia toimenkuviaan.

Itä-Euroopassa ja Afrikassa

Markkina-alueet Laukkasella ovat Itä-Euroopan maissa ja Afrikassa. Vuosittain hän tekee töitä 10-15 kuljettajan kanssa, mutta päähuomio on 2-3 kuljettajassa. Laukkanen on huomannut keskittämisen kaikkien osapuolten kannalta kannattavaksi.

- Silloin saa ajatuksen, miten kuljettajat ajavat ja mitä voi kehittää. Kukaan ei pysty päivässä opettamaan asioita, eikä asioita pysty vastaanottamaan.

Laukkasen asiakkaat ovat hyvin erilaisia. Laidasta laitaan, kuten mies itse sanoo.

- Asiakkaina on paljon sellaisia, jotka haluavat olla oman maansa parhaita. Osa on mestaruuden voittanut ja jatkanut edelleen asiakkaanani.

Joidenkin kanssa oppi menee siis perille hyvin, toisten kanssa huonommin.

- Toiset eivät ymmärrä lajista hölkäsenpöläystä, Laukkanen myöntää.

Ikimuistoisimpia asiakkaita on ollut Dakar-rallissa meritoitunut argentiinalaiskuski.

- Meidän oli tarkoitus ajaa 2,5 päivää metsäteillä, mutta ei siitä tullut mitään. Puut olivat liian lähellä, eikä kuljettaja pystynyt ajamaan lainkaan. Siirryimme sitten Joutsan moottoriradalle, jossa oli tilaa.

Argentiinalainen kuvaili itseään hyväksi dyynikuljettajaksi, joka halusi kehittyä myös muuten. Suomalaismetsä oli liian kova rasti, mutta moottoriradalla Laukkanen pystyi jakamaan oppia.

Esa Rauhanlaakso
esa.rauhanlaakso@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi