Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
It's Hockey Time

Pelicans takoi kovan tuloksen – taustalla kova myyntityö, kuuma HIFK-sarja ja kasvava ravintolabisnes

Viime kevään HIFK-sarja toi Pelicansin kassaan mukavasti tuloja. Kuva: Juha Peurala

Lahden Pelicans vahvisti päättyneen tilikauden tilipäätöksen yhtiökokouksessa keskiviikkona. Lukujen perusteella seuran panostukset jääkiekko- ja ravintolaliiketoiminnan kehittämiseksi alkavat realisoitua euroina. Pelicansin konserniyhtiö takoi seurahistorian parhaan tuloksen, 257 500 euroa.

Myös seuran liikevaihto kohosi uuteen ennätykseen. Liikevaihtoa kertyi noin 8,2 miljoonaa euroa, mikä on peräti miljoonan enemmän kuin tilikaudella 2017–2018.

Lahtelaisseuran toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu oli luonnollisesti tyytyväinen tulokseen. Myyntiä olivat vauhdittamassa niin viime kevään kiivas pudotuspelisarja HIFK:ta vastaan kuin onnistunut kumppanimyynti. Emoyhtiön ohessa liiketoimintaansa kehittävä ravintolabisnes on oma lukunsa tuloksen takana.

– Kumppaneiden kanssa olemme onnistuneet. Kun puhutaan konsernitasolla niin ravintolapuolen liikevaihto on kasvanut. Pudotuspeleissä liput menivät hyvin kaupaksi ja budjetti tehdään aina runkosarjan mukaan. Kaikki pleijareista tuleva pitäisi olla meille plussaa, Kolu avasi.

Pelicansin liikevoitto on seurahistorian suurin. Kuva: Anssi Hietamaa

Pelicansin taloudellinen kurssi on lähtenyt nousuun. Kaksi vuotta sitten vahvistettu tilinpäätös oli vielä 133 000 euroa tappiollinen ja vuosi sitten yrityksen talous kampesi 2 400 euroa plussalle. Juuri nyt seurassa on helpompi hengittää.

– Olen totta kai siitä iloinen, että saamme kasvaa. Organisaatiossa on tehty kovasti töitä ja se on nyt kantamassa hedelmää, Kolu suitsutti.

– Pelaajiin se voi heijastua niin, ettei tarvitse olla huolissaan tulevaisuudestaan täällä. Muistan kyllä ne ajat lahtelaisessa kiekossa, kun pelaajat saivat olla huolissaan tuleeko sitä palkkaa, Kolu muisteli.

Ottelutapahtumaan panostetaan

Pelicans valmistautuu historiansa ensimmäisiin Champion Hockey League -peleihin. Lahtelaisseura lunasti paikkansa CHL:n lohkovaiheesta sijoittumalla kolmanneksi viime kauden runkosarjassa. Kolu toivoo kansainvälisen kiekkokilpailun tuovan kassaan enemmän euroja kuin sieltä lähtee.

– Tavoitteena on tehdä siitäkin positiivista liiketoimintaa. Näen siinäkin enemmän mahdollisuuksia. Ottelutapahtuma tullaan vetämään ihan normaalisti täydellä kattauksella. Ylipäätään haluamme kehittää ottelutapahtumia niin, että saadaan osallistettua sinne tulevia ihmisiä. Tavoitteena on, että meillä on Liigan paras kotiyleisö, Kolu linjasi.

Ravintolapuolta kehitetään edelleen

Lahden Pelicans Oy:n tytäryhtiö Pelicans Ravintolat Oy toimii emoyhtiönsä sisällä itsenäisen yrityksen tavoin. Käytännössä ravintolapuoli maksaa Pelicansille liikevaihtoon sidottua vuokraa. Jääkiekkopelit mahdollistavat ravintolaliiketoiminnan ja ravintolayhtiön tarjoamat palvelut takaavat ihmisten viihtyvyyden. Kumpaakin hyödyttävää yhtälöä yritetään kehittää myös jäähallin ulkopuolella.

– Ravintolayhtiön funktio on kehittää koko liiketoimintaa ja saada kuluille ja tuloille läpinäkyvyys, seuran talousjohtaja Lauri Pöyhönen selvitti.

Pöyhösen mukaan ravintolapuolta kasvatetaan entisestään tulevaisuudessa. Kuninkuusravit ja IsoJano-tapahtuma, Takkulan golf-kentän klubiravintola ja Lahden kauppatorin Pelicans-terassi ovat esimerkkejä ravintolatoiminnan viemisestä Isku Areenan ulkopuolelle.

Etelä-Suomen Sanomia julkaiseva Mediatalo ESA omistaa Pelicansin osakkeista noin kolme prosenttia.

Lauri Ilola
lauri.ilola@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi