Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
It's Hockey Time

Nimenvaihto Pelicansiksi ei ollut päähänpisto - "Ainoa, joka moitti, oli Arvi Lind"

Pelicansin ensimmäinen toiminnanjohtaja (1996-2000) Hannu Kuisma sai työn jättäessään läksiäislahjaksi pelipaidan.

Jos joku etsii syyllistä Reipas-nimen vaihtamiseen Pelicansiksi, syytettyjen penkille voidaan tuoda useampikin ihminen. Pääjehuksi voitaneen kuitenkin nimetä Reipas Lahden viimeinen ja Pelicansin ensimmäinen toiminnanjohtaja Hannu Kuisma.

Nimenvaihto ei ollut mikään äkillinen päähänpisto, vaan sitä alettiin pienessä piirissä puuhata yli kaksi vuotta ennen kuin se lopulta toteutui.

- Reipas-nimi oli hyvä, mutta sitä oli ollut niin monessa muodossa. Se ei meidän mielestämme enää toiminut, vaan halusimme tehdä jotain uutta. Seuran hallitus innostui, kun Kari Naskisen (Reipas Lahden puheenjohtaja 1992-94) kanssa asiaa esitimme, Kuisma kertoo.

Naskista puheenjohtajana seuranneen Harri Lehden naapurissa asui mainostoimistomies Mikko Toivanen, joka otettiin projektiin mukaan. Nimi- ja logoehdotuksia haettiin myös opiskelijoille suunnatun kilpailun kautta.

- Kun kaikki nimet olivat selvillä, Mikko vei ne ammattilaisten katsottaviksi. Pelicans oli ylivoimainen. Siitä saatiin paras, kun nimessäkin on sana "peli", Kuisma erittelee.

- Muilla seuroilla oli villieläimiä, horneteja ja mitä kaikkea muuta. Me haimme petoelämistä poiketen erilaista, lempeämpää linjaa.

Pitkän linjan Reipas-vaikuttajilla oli nimenvaihdossa nielemistä, mutta muuten palaute jäi Kuisman mukaan melko vähäiseksi.

- Ainoa, joka moitti, oli Arvi Lind. Että miksi piti ottaa englanninkielinen.

Nyt tuimempi ilme

Kuisma seuraa Pelicansia nykyisin ulkopuolisena katsojana, vaikka silloin tällöin pitääkin yhteyttä nykyiseen seurajohtoon. Tänä vuonna hän on saanut totutella uudennäköiseen Pelicans-logoon.

- Olihan se ensinäkemällä outo. Nyt se tuntuu ihan hyvältä, kun olen sitä katsellut. Se on tätä päivää, Kuisma pureskelee.

- Jääkiekko on raavaiden miesten laji. Pitää olla hieman tuimempi.

Pelicans-nimeä on usein ihmetelty (eihän Lahdessa ole pelikaaneja!), mutta niin se vain näyttää juurtuneen jäädäkseen. Se on lahtelaisille tärkeä juttu, ei mikään vitsi.

Kuisma seisoo alullepanemansa muutoksena takana ylpeänä.

- Pelicans on tänä päivänä vahva brändi, jota seura koko ajan vahvistaa ja tekee paremmaksi.

Mikael Hoikkala
mikael.hoikkala@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X